![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Får nog hålla med baloo här, har inte upplevt några problem med 2012 (plus att jag använder samma byggteknik som "björnen") då det gäller själva spelet.
Däremot finns det en drös andra saker som JAG personligen har lite svårt att acceptera som "godkänt", men det tänker jag inte "gnälla" om här. Och när det gäller kommande TANE, vore väl högst besynerligt om det inte skulle vara belamrat med div fel å buggar i första utgåvan, finns väl ingen spelleverantör som har klarat av en felfri release av ett "nytt" spel någon gång överhuvudtaget, så varför skulle N3V var den första att lyckas med det, hehe.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Förutsättningen var att den nästan fem mil långa Svensk cabbana 2010 skulle konverteras till 2012. Detta innebar att samtliga signaler - hastighet, ljud, vägskydd m fl - skulle läggas in och/eller konfigureras. Detta förenklas genom att i minimappen finns nödvändiga uppgifter om plats och innehåll. Således gjordes detta i sessionsläget med det ovan nämnda resultatet som följd.
Jag har testat genom att öppna routen och lägga in två hastighetssignaler, tryckte på spara och då fick jag upp ruta 1 nedan. tryckte på spara igen och fick upp ruta 2. Ändrade Default till sessionens namn, sparade och fick upp ruta 3, som frågade om jag ville skriva över. Svar ja, gick ut ur Surveyor och in i banans sessionsläge. Nu fanns hastighetsstolparna. Tämligen omständigt - eller hur...? Eftersom konverteringen endast handlade om signaler lades dessa in i sessionsläget. Propertyrutan ändrades genomgående från route-lager till sessionslager och sparades genom att default ändrades till sessions namn. Därmed fanns hastighetsstolparna i sessionsläget - men inte i routen. Att installera testloket Rc3 gick inte trots att ett sådant lok fanns på banan. Den märkliga rutan dyker bara upp när man minst anar det. Osäkerheten/oron om sparandet lyckats är dock det största problemet. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Jag tror jag har funderat ut vad du gör lite fel Nisse.
Som jag skrev i mitt andra inlägg. Bygg alltid banan i route. Aldrig i Session. Vad jag menar med det är. När du sätter ut signaler, vägskydd, hus, och allt annat. Gör det i route. Om du gör på det viset, har du alltid grunden till din bana där. När du sen sparar din route så markerar du "Overwrite existing route and: Do not save session". Som på din bild. Gör så när du ändrar eller bygger till din bana. När du sen skall konfigurera inställningar och dylika ting. Gör en Bas session som du har till grund för alla framtida Scenarios. När du skall ändra eller ställa in signaler, annat. Gör det i "Edit Session". Gör det då i den så kallade Bas Sessionen (eller vad du namnge den som). När du är färdig med det och skall spara ditt arbete, så sparar du endast sessionen. Vill du sen göra ett Scenario, gör du det i Basen. Nu kan du, förstås också ställa ut folk, vagnar, lok och annat som du vill använda i Scenariot. När du är färdig med det, sparar du den under ett annat namn. Vilket då innebär att Basen fortfarande är orörd. När du arbetar i Edit Session, så låser 2012 automatiskt route layer. Så hur du än försöker kan du inte ändra eller flytta något på Landskapet. Men det du gjorde finns i det nya scenariot. Har du fler undringar så, fråga på. Björn
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|