Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-22, 18:57   #1
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Tänk på att boggier och hjulaxlar måste ha namnen:


Kod:
1_2000_bo01
||
===1_2000_bo01wh01
||
===1_2000_bo01wh02


1_2000_bo02
||
===1_2000_bo02wh01
||
===1_2000_bo02wh02

Dessa måste också länkas så att hjulaxlarna är "child" till resp boggie.
Om dina objekt flippar brukar det nästan alltid vara något med namnen.
Okej så jag ska inte ha fyra hjul utan 2 hjulaxlar?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 19:15   #2
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Okej så jag ska inte ha fyra hjul utan 2 hjulaxlar?
Yes!

Gör dem som ett eget objekt där varje axel är axel+hjul.
Superviktigt att Pivot är exakt i mitten och åt rätt håll
Kika extra på detta när du importerar i max ty max normerar om
pivoterna.

Ex: Boggie sett ovanifrån

||-----|| <-- 1_2000_bo01wh01


||-----|| <-- 1_2000_bo01wh02
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-23, 08:21   #3
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jaja, så axlarna snurrar istället för enskilda hjul.

När det gäller textur. Jag lyckas inte använda .ACE. Jag kan ska texturer i det formatet men de går inte in i 3ds Max. Googlade det och läste på något engelsk (eller amerikanskt) forum att det även skulle gå bra med .DDS så det är vad jag använt. Så som jag förstod det så har inte nyaste versionerna av Max stöd för .ACE.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 21:41   #4
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Har inte hunnit så mycket längre men lite detaljer har det blivit! Jag har inte orkat pilla med att försöka få in det i simmen som ett tåg än.

Här är en liten bild:
ovan.jpg
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 22:29   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Kan rekommendera att du försöker få in det i simmen innan du kommer för långt.
Bättre att tidigt hitta brister och fel än att göra om mycket arbete senare. =)
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 23:24   #6
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jo jag vet men kom hem igår efter att ha varit iväg en vecka (skulle varit två) och kunde inte låta bli. Men tro mig det är det jag ska satsa på nu!

Först på listan vill jag fixa med texturen (simpel grå textur - eller något) sedan importera som scenery igen (börjar få kläm på det).
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 00:05   #7
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Ser att du har lagt väldigt mycket detaljer i 3D-arbetet vilket oftast innebär höga polygon-värden. Ett tips från mig till dig blir att du försöker satsa mer på bumbmaps och texturer i tidigt skede för att spara in på värderna. Det tjänar både du och användaren på senare i framtiden.

I sin helhet har du gjort ett väldigt bra arbete och jag önskar dig lycka till i framtiden med projektet. Jag själv kommer inte ha tid med något projekt fr.o.m inom några veckor och till på obestämd framtid.

Allt gott
granders
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009