Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-30, 11:38   #1
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Okej, såhär ser det ut nu. Det funkar betydligt bättre! Och trainemessive är verkligen natt och dag för lamporna. Tack för tipset Mawkish

1. Jag kör LogMate, men får inte ut något debugmeddelande från skriptet. Vart går print eller hur får jag meddelandena att dyka upp i LogMate? Försökte göra som i class390.

2.hlcontrolpos == 0 och hlcontrolpos == 1 funkar, hlcontrolpos == 2 eller högre ändrar inget. Lamporna stannar i konfigurationen som ges av lightsOFF().
Jag hade innan 6st konfigurationen men har bantat ner det till 3 för att debugga.

Kontrolvärdet har:
name: Headlights
default value: 0
min value: 0
max value: 2

..och en internal notched lever med 3 notches.

3. Funkar Activate Node på child objekt också, dvs kan jag använda det för att slå av/på ljuset?

Fortsätter testa mig framåt

PHP-kod:
gInit=false
DEBUG 
true

function DebugPrint(msg)
    if 
DEBUG then
        
Print(msg)
    
end
end

function Initialise ()
  
Call("BeginUpdate")
end

function safeInitialise()
  
LightsOFF()
end

function LightsOFF()
  --
Geometri för tända lampor
  
Call("*:ActivateNode","hlaon",0) --Geometri nedre:yttre:påslagen
  
Call("*:ActivateNode","hlbon",0) --Geometri nedre:inre:påslagen
  
Call("*:ActivateNode","hlcon",0) --Geometri övre:inre:påslagen
  
Call("*:ActivateNode","hldon",0) --Geometri slutljus:påslagen
   
--Geometri för släkta lampor
  
Call("*:ActivateNode","hlaoff",1) --Geometri nedre:yttre:frånslagen
  
Call("*:ActivateNode","hlboff",1) --Geometri nedre:inre:frånslagen
  
Call("*:ActivateNode","hlcoff",1) --Geometri övre:inre:frånslagen
  
Call("*:ActivateNode","hldoff",1) --Geometri slutljus:frånslagen
end

function LightsON(hlcontrolpos)
        
LightsOFF()
        Print(
"DEBUG: LightsOn - start")
    if 
hlcontrolpos==0    then
        
Print("DEBUG: hlccontrolpos == 0")
        
Call("*:ActivateNode","hlaon",0)
        
Call("*:ActivateNode","hlbon",0)
        
Call("*:ActivateNode","hlcon",0)
        
Call("*:ActivateNode","hldon",1)
        
        
Call("*:ActivateNode","hlaoff",1)
        
Call("*:ActivateNode","hlboff",1)
        
Call("*:ActivateNode","hlcoff",1)
        
Call("*:ActivateNode","hldoff",0)
    
    elseif 
hlcontrolpos==1    then
        
Print("DEBUG: hlccontrolpos == 1")
        
Call("*:ActivateNode","hlaon",1)
        
Call("*:ActivateNode","hlbon",1)
        
Call("*:ActivateNode","hlcon",0)
        
Call("*:ActivateNode","hldon",0)
        
        
Call("*:ActivateNode","hlaoff",0)
        
Call("*:ActivateNode","hlboff",0)
        
Call("*:ActivateNode","hlcoff",1)
        
Call("*:ActivateNode","hldoff",1)
        
    elseif 
hlControlpos==2    then
        
Print("DEBUG: hlccontrolpos == 2")
        
Call("*:ActivateNode","hlaon",1)
        
Call("*:ActivateNode","hlbon",1)
        
Call("*:ActivateNode","hlcon",1)
        
Call("*:ActivateNode","hldon",0)
        
        
Call("*:ActivateNode","hlaoff",0)
        
Call("*:ActivateNode","hlboff",0)
        
Call("*:ActivateNode","hlcoff",0)
        
Call("*:ActivateNode","hldoff",1)
    
end
    
Print("DEBUG: LightsOn - end")
end

function OnControlValueChange nameindexvalue)
        Print ((
"DEBUG: OnControlValueChange - name = " .. name .. ", index = " .. index .. ",value = " .. value))
        if 
Call"*:ControlExists"nameindex then
            
if name=="Headlights" then
                
Print (("DEBUG: OnControlValueChange - Headlights, value = " .. value))
                
LightsON(value)
            
end
        end
     
    Call
"*:SetControlValue"nameindexvalue)
end

function Update(dTime)
  if 
gInit==false then
    gInit
=true
    safeInitialise
()
  
end
end 
hlcontrolpos 1 och 0. Ingen verklighetsåterkoppling, bara för test. Inte ställt in glow-effekten.
05.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-06-30 klockan 11:42.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 12:32   #2
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Det ser riktigt, riktigt bra ut.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 13:53   #3
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
1. Jag kör LogMate, men får inte ut något debugmeddelande från skriptet. Vart går print eller hur får jag meddelandena att dyka upp i LogMate? Försökte göra som i class390.

2.hlcontrolpos == 0 och hlcontrolpos == 1 funkar, hlcontrolpos == 2 eller högre ändrar inget. Lamporna stannar i konfigurationen som ges av lightsOFF().
Jag hade innan 6st konfigurationen men har bantat ner det till 3 för att debugga.

Kontrolvärdet har:
name: Headlights
default value: 0
min value: 0
max value: 2

..och en internal notched lever med 3 notches.

3. Funkar Activate Node på child objekt också, dvs kan jag använda det för att slå av/på ljuset?
1. Kan väldigt lite om logmate själv men det verkar som om man behöver ha -LogMate -SetLogFilters="All" som uppstartsparametrar till TS(sätts i steam tror jag) för att det ska visas debug utskrifter. Jag struntade mest i logmate och körde debugutskrifter till en vanlig textfil istället men då tappar man ju en del av realtime-debuggandet som logmate erbjuder men är i vilket bättre än ingenting om du inte får logmate att fungera.
Kod:
--GLOBALS
--lägg till
logfile=nil
--ENDGLOBALS
function Initialise()
  --lägg till
  logfile = io.open("C:/RW_LOGS/scriptdebug.txt", "w");
end

function DebugPrint(dbgmessage)
  if DEBUGGING then
    if logfile~=nil then
      logfile:write(os.date("%X")..": "..dbgmessage.."\n")
      logfile:flush()
    end
  end
end
OBS! Mappen där debugfilen ska skrivas, c:\rw_logs i detta fall, måste skapas för hand innan du kör.

2. elseif hlControlpos==2 --> elseif hlcontrolpos==2 OBS. stort och litet "c"

Jag skulle dock undvika kontrollnamnet Headlights som är någon slags semi-hårdkodad kontroll i TS med lägen "ljus av"/"ljus på"/"byt riktning" dvs 3 lägen som inte går att ändra vad jag vet.
Gör hellre en egen kontroll med "LiveInjectorWater" med de lägen du behöver och koppla sedan ihop vad som händer i "Headlights" kontrollen och vice versa. Då får ett fungerande knapp i UI:t för grundljuset(av/på/ändra riktning) + trycka "L" för att finlira med ljusen.

3. För att visa/gömma childobjekt så används Call("Childnamn:Activate",1/0) så det går utmärkt att styra lamporna med detta och du kan tom ställa in olika parametrar på lamporna i skriptet med

Call( "Headlight:SetRange", 60) --Headlight är här ett child objekt av typen spotlight
Call( "Headlight:SetUmbraAngle", 25)
Call( "Headlight:SetPenumbraAngle", 15)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.

Senast redigerad av Mawkish den 2014-06-30 klockan 13:56.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 14:23   #4
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Funkade direkt. Det är inte första gången man gör det misstaget...
LogMate funkar, hade fel filter som du skrev.

Vad gött att man kan ändra delar av childobjekten via lua, då slipper man göra en för varje inställning. Skall definitivt utnyttja det.

Stort tack, detta har fått mig på banan igen. Gött!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 14:27   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Det där med att ha en lightsOff() funktion ger faktiskt ett mycket tillfredsställande blink när man byter inställningar. Inte dumt.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 18:58   #6
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Bilder på ljus.

07.jpg
06.jpg
08.jpg
09.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 19:15   #7
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

..och även viss framgång i bistrovagnens åka-med-modell.
11.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 23:09   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
Standard

Suveränt!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-01, 16:47   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

För att få igång felmeddelanden i LogMate måste mycket riktigt uppstartsparametrar sättas i Steam.
(eller via genväg om man inte har spelet via Steam)
Nedan är hur det ser ut hos mig och det är ovärderlig hjälp för avlusning.
Höger klicka på 'Train Simulator 2014' i vänstra panelen och välj 'Egenskaper',
sedan knappen 'Ange startalternativ...'

ps har någon sagt att modellen ser fantastisk ut?

Bifogade bilder
Filtyp: jpg TS startalternativ.JPG (41.4 KB, 164 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 17:27   #10
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Grunden till den nya passagerarvyn. Ursäkta att det är så mörkt, har inte installerat lampor än.

Det är mycket mysigare än tidigare version, mer "x2-feel". Det kommer bli kalasbra!

Ta inte färgerna för givet, de är bara för att hjälpa mig måla på rätt plats. Ni vet, hålla sig innanför linjerna

12.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 17:48   #11
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

...och där slängde vi in lite ljus. Aktiveras med skript när man sätter sig i vagnen.
Var fundersam på hurvida antalet ljuskällor påverkade prestandan, men kan sova lugnt inatt.

[Edit] - Kanske skall minska ljusintensiteten på dagen och kanske öka något på natten.

Taget mitt i natten och mitt på dagen.
14.jpg
13.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-07-02 klockan 17:53.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 18:50   #12
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Tada!

15.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-02, 18:52   #13
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Helt otroligt!!!
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009