Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-14, 17:05   #1
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Känns som handtagen för pådrag och broms är för små. Annars ser det helgrymt ut!
rapid94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 23:20   #2
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rapid94 Visa inlägg
Känns som handtagen för pådrag och broms är för små. Annars ser det helgrymt ut!
Sant, och körkontrollerns spak är något tjockare än bromsen :=)
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 21:09   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Okej...jag sitter fast.

För saker som synes i bilden nedan när objektet måste rotera kring en lokal axel istället för "världsaxlarna" finner jag ej framgång.
Roterar pivoten för att matcha objektet och animerar sedan med Euler eller TCB kring den lokala pivoten (Dvs så att gizmon på bilden är vriden såpass att y-axeln är vinkelrät mot kontrollbordet), fungerar fin fint i MAX och exporterar utan problem.
Väl inne i RW...så är spaken osynligt eller borta. Ibland "poppar" dem till origo. Ibland syns den men...beter sig som ett vindkraftverk på ecstasy...

Jag animerar endast rotationerna och inte positionerna...ty det verkar inte göra någon skillnad. Vill också kunna flytta fram allt ca 2,5m för manövervagnens hytt är såpass längre ifrån den modellens origo.

Just nu finns 3 lägen för strålkastarna, varpå jag animerar 3 frames [0-2]. Det är väl rätt?
Samma situation för rattarna på "overhead"-panelen m.fl.

Och bromsen försvinner också, trots att den är superenkelt animerad precis som körkontrollern kring x-axlen. (Körkontroller fungerar 100%).
Det får mig att tro att det är något annat som ligger bakom problemen än animationerna i sig.

Kan också tillägga om jag tar bort animationerna från BP och exporterar utan dem försvinner inga knappar eller liknande.


Tips? Nån som vet vad som brukar funka?

Okej, allt är inte urbuggat och många knappar och rattar funkar...men de viktigaste gör det inte, och det är kanske lite mer prio på bromskontrollern än kokplattans rattar

42.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 21:57   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Testa använda Linear Rotation som controller istället. ECB ska väl fungera men kan vara värt att testa. Objektet råkar inte vara med i en grupp eller något annat som kan påverka objektet i övrigt?
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 22:34   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Använd inte Local Mode, utan Gimbal Mode (Duh!)...med Euler XYZ, och i detta fall fick jag ändra rotationsordningen till YZX istället för XYZ. Naturligtvis funkar det nu.

Tricky, tricky.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 09:58   #6
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
...och det är kanske lite mer prio på bromskontrollern än kokplattans rattar
Nä, utan animerade knappar till kokplattan tänker inte jag köra tåget!

Allt ser kanon ut!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 12:15   #7
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Wow alltså, det är verkligen helt underbart snyggt, bästa tåget jag har sett.

Hoppas verkligen vi får se fler av dina alster i framtiden
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 15:57   #8
mangemange
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 11
Smile

Jag hoppas att du inser att detta är snyggare än tågen man betalar för!
Stort beröm till dig och din insats!
mangemange besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-17, 14:58   #9
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Samtliga dörrar färdiganimerade. Gick kanske lite overkill med att animera handtagen också

Får inte dörrlamporna att fungera. Har något i den här stilen (utdrag):
PHP-kod:
function OnControlValueChange nameindexvalue)

    if 
Call"*:ControlExists"nameindex then
        
if name==DoorsOpenCloseRight then
            
if value==1 then
                Call
("*:ActivateNode","DoorvaktFAOn",1)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBAOn",1)

                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktFAOff",0)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBAOff",0)
            elseif 
value ==0 then
                Call
("*:ActivateNode","DoorvaktFAOn",0)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBAOn",0)

                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktFAOff",1)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBAOff",1)
            
end
        end
        
if name==DoorsOpenCloseLeft then
            
if value==1 then
                Call
("*:ActivateNode","DoorvaktFBOn",1)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBBOn",1)

                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktFBOff",0)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBBOff",0)
            elseif 
value ==0 then
                Call
("*:ActivateNode","DoorvaktFBOn",0)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBBOn",0)

                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktFBOff",1)
                
Call("*:ActivateNode","DoorvaktBBOff",1)
            
end
        end
    end
    Call
"*:SetControlValue"nameindexvalue)
end 
En fråga till, när man vill slå av och på children, vilket är korrekt?

1. Call("cablight:Activate",0)
2. Call("Activate:cablight",0)

Båda funkar att exportera

Ny testbana...för RW slutade fungera igår och till slut fick det bli en ominstallation.
43.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009