![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Välkommen tillbaka, Korven.
Vagnen ser kanonfin ut och det kommer att bli spännande att följa tråden.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Instämmer!
En av våra duktigaste och mest noggranna byggare tillbaks, det lovar gott! Om mina monstruösa märkningar har bidragit med att hålla Korvtigers blodtryck på topp så var det värt det ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ska bli spännande att följa, vi vet ju redan hur fina dina trävagnar vart, då kan ju detta verkligen inte bli sämre!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Att Korvtiger är tillbaka på banan är i högsta grad glädjande. Hans insatser har varit stora och viktiga. Jag tänker då inte minst på det stora teakvagnsprojektet. Korvtigers plåtvagnssatsning jämte LAns nitade och svetsade stålvagnar som gör att vi inom en framtid kanske kan sätta ihop ett tågsätt, som belyser personvagnsutvecklingen i Sverige.
Har f ö fler mystiska spårplaner på gång. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Kul att höra att du fått lite inspiration för Trainz igen korvtiger. Ska bli spännande att följa dina projekt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar för åter-välkomnandet!
![]() Som det sig enligt traditionen bör så följs en projektstart av datorstrul. Det har varit moderkortshaveri på Gs/G3 projektet med risk förlora hårddiskdata, sedan var det OS-haveri på teakvagnprojektet och senare problem med hårdvaruppdatering. Denna gången är det strul med en överflytt av Windows från en gammal disk till en ny disk samtidigt som internetleverantören krånglat vilket resulterat i avsaknad av internet i två dygn. Förhoppningsvis är jag snart på banan igen! (Haha, dessa järnvägsrelaterade skämt... ) Har med andra ord inte kommit vidare sedan sist. Har istället fått tid att researcha så jag skulle istället vilja rätta mig själv då jag inte har någon annan som gör det åt mig som Lan har: ![]() Bo3 byggdes i (minst) 38 exemplar. Det särtryck över personvagnar jag har som den vagnstypen är med i utkom den 1 januari 1907, ungefär samtidigt som de sista vagnarna levererades, därav att några saknades. Dessutom så finns det inget blad med Bo3 i bland ändringstrycken för det särtrycket heller. Har dessutom lusläst gamla kära särtryck 263, illustrerad förtäckning över personvagnar (med mera) för den 1 juni 1930. Här finns de 28 Bo4: orna som förut, men jag hittade där de 10 saknade Bo3: orna som inte byggdes om till Bo4. De blev ombyggda till Co11, en vagnstyp som är mycket lik Bo4 och som jag kommer att bygga lite senare i denna etapp av projektet, troligtvis redan som nästa vagn då de har samma korg och fönsterindelning. Har för övrigt en diger lista med vagnar som jag potentiellt kommer att bygga, beroende på hur länge byggorken infinner sig. Denna första etappen innehåller 8 vagnstyper, men det är inte säkert att jag bygger alla dem. Bland dessa synes bland annat Bo4, Co11, ABo3b (Restaurantvagn modell 1911, ingen stålvagn, b-et till trotts) CFo5 (tredjeklass/resgods) och BFo5 (andraklass/resgods).
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Med tanke på nitade och svetsade pass-vagnar så får jag ställa en nyfiken fråga: Är det spikade plåtvagnar du bygger? Alltså i stil med spikat plåttak. Eller handlar det om skruvade (plåtskruv) pass-vagnar.
Löjligt inpass kanske - men passvagnarna beskriver en hisnande snabb teknisk utveckling. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|