![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Då var de klara alla SJ bussar i varje fall
![]() En lantbuss med enkel dörr i mitten och en stadsbuss med dubbel samt ledbuss med enkel fram och bak samt dubbel i mitten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
fick bli en volvo från samma tid med
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tycker att du ska släppa dom ändå.
Kanske inte så lämpligt att ha en massa utplacerade på samma ställe, men en buss lite här och var borde nog inte påverka allt för mycket. Men det kan nog våra duktiga byggare svara på bättre, hur mycket det kan påverka.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det där liknar "Kungsbackabussarna" som jag åkt med otaliga gånger till Gbg.
Nu till en otäckt fråga: Hur många polys är en sådan buss på ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
eftersom det är i ketchup så är det mellan 35 000 och 50 000 pollys
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Blender kan importera 3ds-filer och exportera till Trainz. (Dock vet jag ej om man måste köra någon gammal 2.5x-version, men det borde fungera i senaste versionen också.) Där finns även verktyg för att automatiskt banta bort polygoner, vet ej om de ger så bra resultat på sådanahära modeller, men det är kanske värt ett test. 35000 polygoner är väldigt mycket med tanke på detaljnivån, man borde kunna få ned det till åtminstone 10000 utan att det syns någon skillnad och säkert ett par tusen till utan att ta förlora för mycket detaljer.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... Bengan och jag fick ner polytalet väsentligt genom diverse fipplande med mesher och texturer.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
tar gärna emot all hjälp för att få dem mer hanterbara
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
ska även tillägga att det är fritt fram att måla om använda dem och ändra dem som man vill, och även släppa dem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Hur hanterar sketchup texturer? Kör den "micromapping" med upprepade små tile-ade texturer eller är det gigantiska UV-mappade enfärgat mönstrade texturer? Beroende på vilket och hur mesherna ser ut så kan ju bantningsarbetet bli mer eller mindre tidskrävande och tråkigt.
Om du importerar den i Blender så skall du leka med modifiern Decimate. Testade den lite snabbt och den verkade fungera rätt bra faktiskt! Finns en annan som heter Remesh som gör något liknande, men som verkar ge mycket sämre resultat (den är nog tänkt att användas till annat dessutom).
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag har inte Trainz här så jag kan inte kolla men jag tror t.ex. inte att Björns fina Mallet lok ens är på 50 000 polygoner - möjligen med tender. Jag slår vad om att en skicklig byggare som lan kan göra den där bussen med runt 5000 polygoner och samma utseende... Ketchupen tycks totalt slänga upp polygoner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Bortsätt från att jag är ny på 3D byggnad och inte lika duktig som lan mfl vilka jag för övrigt ser upp till och vill lära mig av. ska jag ändå göra ett försök att fixa till dem nu i helgen ... Lär ju ha några veckor på mig nu när jag har brutit benet så
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ketchupeffekten är välkänd hos oss byggare! Sketchup är det inget fel på, det är gjort för helt andra ändamål än simulatorer. Det är expotern Ruby Tmx som spökar. Det går visserligan att reducera "polygonlavinen" och "texturmuliplikationen" men jag har lämnat detta för gott nu.
Det kanske kommer en "vettig" exporter som reducerar polygoner och texturer. Men hoppet är litet!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|