Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-17, 22:45   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Hur hanterar sketchup texturer? Kör den "micromapping" med upprepade små tile-ade texturer eller är det gigantiska UV-mappade enfärgat mönstrade texturer? Beroende på vilket och hur mesherna ser ut så kan ju bantningsarbetet bli mer eller mindre tidskrävande och tråkigt.

Om du importerar den i Blender så skall du leka med modifiern Decimate. Testade den lite snabbt och den verkade fungera rätt bra faktiskt! Finns en annan som heter Remesh som gör något liknande, men som verkar ge mycket sämre resultat (den är nog tänkt att användas till annat dessutom).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 23:27   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Ska försöka kolla på det och se om jag kan få ner talet. Har sett texturer med både en enda stor och massor med små inom ketchup men bussarna är (tror jag) endast stora texturer.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 23:41   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Problemet är väl att vid exporten till trainz så multiplicerar exportern Texturerna! Sen tillkommer problemet med att exportern gör alla mesher onödigt stora.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Hur hanterar sketchup texturer? Kör den "micromapping" med upprepade små tile-ade texturer eller är det gigantiska UV-mappade enfärgat mönstrade texturer? Beroende på vilket och hur mesherna ser ut så kan ju bantningsarbetet bli mer eller mindre tidskrävande och tråkigt.

Om du importerar den i Blender så skall du leka med modifiern Decimate. Testade den lite snabbt och den verkade fungera rätt bra faktiskt! Finns en annan som heter Remesh som gör något liknande, men som verkar ge mycket sämre resultat (den är nog tänkt att användas till annat dessutom).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 00:27   #4
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Var lite det som var min tanke med att exportera till 3ds och använda något annat programs exporter ... Men är bara en ide är ju änna ny på 3D bygge
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009