![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Härligt "korvtiger"!
Ser fram emot släppet av den första etappen...
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tryckfelsnisse har varit i farten igen, det fanns 22 ACo3 1 Juni 1930, inte 23, därav att det saknas en av de ursprungligen 68 ABo1 vagnarna, den som strök med i Malmslätt.
Har beslutat att bygga 3 vagnar till, så det blir totalt 8 stycken i denna etapp. Hade ytterligare en sovvagn ABCo1 i denna etapp som jag kommer att hoppa över. De tre vagnarna jag kommer att bygga blir CFo5, BFo5, som är resgodsvagnar med andra/tredjeklassavdelning samt ABo3b, restaurantvagnen som satte standarden för hur restaurantvagnar hos SJ såg ut i flera årtionden framåt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
.. med din noggrannhet och dina enorma kunskaper om dessa vagnar
![]() Sen vet vi ju att när du gör något så blir det alltid "top class". Dragare till dessa tåg har vi väl ganska gott om, Vovvens ånglok, några av mina + några D-lok av äldre årgång. Några av de vagnar du bygger dök väl senare upp i tåg med nitade 30-talare, kan tänka ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ja, det går att koppla på dessa vagnar bakom det mesta. Denna etapp består av vagnar som man kunde hitta i tåg från 20-talet fram till i många fall 60-talet(Dock med den moderna SJ-futura-märkningen och med det nya klassystemet från 1956).
Tittar vi på 20-30-tal så är det bland annat ånglok B eller F med snälltåg, Sa, Sb med persontåg och lokaltåg och ellok Ds för snäll och persontåg på elektrifierade linjer. Dessa plåtklädda vagnar gick ju i alla tåg blandat med stålvagnarna när de introducerades på 30-talet. Träramsvagnarna fick vara kvar till 1960-talet då man efter någon allvarligare olycka beslutade att träramsvagnarna skulle utfasas av säkerhetsskäl då det bara blev småbitar kvar av dem efter en kollision. Rekommenderar denna film från 1941 där man kan se blandningen av stålvagnar och träramsvagnar: http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=85 Har lite autentiska tågsammansättningar från 20 och 30 tal som jag tänkte visa på. Kanske blir sedan när vagnarna är klara.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Härlig film "korvtiger".
Den har jag inte sett tidigare... Tack!
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() ![]() CFo5 1352 Mellan 1900 och 1907 lät SJ bygga 26 vagnar av littera CFo1 (Före 1902 bara CFo), en vagnstyp som bestod av 5 tredjeklasskupéer med träbänkar och ena vagnhalvan med resgodsavdelning och en liten kupé för konduktörspersonal. Resgodsavdelningen hade dörrar på gångjärn som var insänkta någon decimeter i vagnssidan, en på var sida. Från 1925 började man modernisera dessa vagnar som de flesta plåtklädda vagnar, så de fick litterat CFo4, men fick behålla -91-boggierna och resgodshalvan av vagnen hade kvar den öppna plattformen medan resandeänden fick den inbyggd. Redan efter två år så ändrade man planerna och byggde om de CFo1: or samt de vagnar som hunnit bli ombyggda till CFo4 (minst 15 stycken) till CFo5 som är den vagn som vi ser ovan. Mellan 1927 och 1933 byggdes 24 av vagnarna om, de sista två fick fortsätta som CFo1 hela sin livstid då de skiljde sig något ifrån hur de övriga vagnarna ursprungligen såg ut. CFo5 såg ut som de övriga moderniserade vagnarna med -07-boggier och båda ingångarna överbyggda. De gamla resgodsdörrarna byttes mot nya skjutdörrar och dessutom så byggde man en smal korridor längs sidan av resgodsavdelningen för att resande skulle kunna ta sig från den ena änden av vagnen till den andra. Dock så verkar CFo5: orna (som alla resgodsvagnar) gått ytterst med resgodsavdelningen vänd ifrån resten av tåget i alla fall, enligt de bilder jag hittat. Individen 1352 byggdes som en CFo1 på Kockums Mekaniska Verkstadsaktiebolag, Malmö 1902, byggdes om till CFo5 någon gång mellan 1927 och 1930. Har tyvärr ej koll på om vagnen varit ombyggd till CFo4, då den inte tillhör de 15 vagnar jag vet har varit det.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Väldigt spännande korvtiger, och väldigt snyggt!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|