Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-14, 10:30   #1
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Underbara vagnar "korvtiger". Och fantastiskt att läsa alla de fakta du förser oss med. Ska bli riktigt kul att få sätta vagnarna på spår och dra iväg med ett ånglok i spetsen...
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 01:42   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Då äntligen efter många veckors slit så börjar den sista vagnen i denna första etapp att bli klar, en restaurantvagn som utlovat, dock inte ABo3b som jag påstod tidigare, utan ABo3a.
Så är kommer alltså SJ's resturantvagnshistorik fram till 1920-talet kort sammanfattat. Med reservation för ev. fel.


ABo3 1964

År 1910 så hade SJ 9 stycken restaurantvagnar som var byggda mellan 1897 och 1908 med littera ABo3. Dessa var baserade på 1891 års vagnmodell med 91-boggier och öppna gavelplattformar och de skiljde sig något mellan varandra i utseende. Alla vagnarna bestod till hälften av matsal och till hälften av serveringsrum, kök och förrådsrum. Det gick inte att komma från matsalsänden av vagnen till andra gavelplattformen utan att gå igenom dessa tre sistnämnda avdelningar, så vagnarna var alltid tvungna att gå som yttersta vagn i (personvagnsdelen på) tågen för att inte ha springande passagerare i köket. Man hade ofta en eller två extra godsfinkor kopplade till köksänden på vagnen då förrådsavdelningen inte var tillräckligt stor.

Året därpå, 1911 beslöt SJ att låta tillverka tre nya restaurantvagnar av en modernare typ inspirerad av de kontinentalvagnar som tillverkats för trafiken till bland annat Tyskland, med boggier modell -07, längre korg, strömlinjeformade lanterniner och vestibuler. Jobbet gick till Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping och var en av de första viktiga beställningar man lade hos det då relativt nystartade företaget. Vagnarna kostade SJ 23 185 kronor styck (exklusive boggier och lite andra detaljer som SJ levererade till ASJ).
Vagnarna fick matsal med plats för 40 personer och en gångpassage förbi köksdelen på vagnen, så att passagerare kunde ta sig genom vagnen utan att störa kökspersonalen, vilket tillät att man placerade den var som helst i tågen. Två boxar som var nedsänkta under golvet, mellan boggierna, användes för att förvara mat i som kyldes ned av fartvinden. Tittar man noga på bilden så ser man något som man kanske tror är en skorsten i änden på lanternintaket på vagnen. Detta är ett spår av det ventilationssystem modell Timochowitsch som vagnarna fick vid leverans, "skorstenen" är en lufttrumma som av fartvinden suger ned luft i en luftkanal som går i lanterninens tak. I innertaket på lanterninen fanns takskivor med små hål i som luften sedan strömmade ut ur. Systemet verkar inte ha varit lyckat då det togs bort rätt snart och aldrig användes på andra vagnar.

Även om inte ventilationen var något vidare så var resten av vagnskonstruktionen riktigt lyckad. Alla de nio redan befintliga vagnarna byggdes om året därpå, 1912 för att likna dessa med vestibuler och gångpassage, men då de var kortare fick de bara 32 sittplatser i matsalen och litterat ABo3b. Tre gånger, 1913, 1918 och 1927 beställde man ytterligare totalt 9 vagnar av littera ABo3a, tre i varje beställning som var nästan identiska med denna ABo3a modell-11, dock med teakklädsel. Och dessa har vi ju redan stiftat bekantskap med då jag byggde dessa i mitt teakvagnsprojekt.
Själva planlösningen med gångpassagen och hur serveringsrum, kök och förrådsrum såg ut användes på nybyggda vagnar i ett halvt sekel efter att dessa första vagnar byggdes så man kan lugnt säga att de var en vagnstyp som blev stilbildande.

Ni kanske också har lagt märke till att vagnen är blå och inte brun som tidigare vagnar. Detta är hur vagnen såg ut vid leverans 1911, då man målade alla vagnar i olika färger beroende på vilken klass de hade. Detta som enligt litterat är en första/andra-klassvagn fick därför färgen ultramarinblå med guld-gul linjering som alla förstaklassvagnarna fick. (andraklass var olivgrön och tredje var rödbrun) Man ser också den gamla utseendet på märkning, med den tidigare varianten på SJ-kringlan. Från 1924 började man att måla alla plåtvagnar i brun färg och de fick den typen av märkning av emalj (ibland dock påmålad som denna) som vi sett på alla tidigare vagnar i projektet. Man kommer att kunna välja mellan dessa två målningar på min vagn.

Vagnsindividen, 1964 levererades då alltså sommaren 1911 från ASJ i Linköping tillsammans med sina två syskon som en ABo3. 1924 litterades vagnarna om till ABo3a för att skiljas från de äldre ombyggda vagnarna, Någon gång tidigast 1924 målades vagnen brun och fick modernare märkning, kanske 1925 fick vagnen fick tryckluftsbroms modell Kunze-Knorr uppsatt. (tidigare hade den vakuumbroms) År 1933 fick vagnen litterat Ro2 då man började att använda R som huvudlittera för restaurantvagnar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 00:46   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag har suttit och skrivit på dessa vagnars memoarer de senaste veckorna och blev klar alldeles nyss.
Allt som återstår nu är att kolla igenom alla vagnar så att allt fungerar och samla ihop alla delar för att släppa det. Om det inte blir något strul eller något annat som jag missat så kommer de att komma ut imorgon! (Oups, senare idag... )
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 19:08   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vagnarna finns nu att ladda ned i downloads-delen på forumet.

Bara att koppla ihop ett riktigt 1930-talståg och tuffa iväg!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 19:53   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Man tackar så mycket för dessa vagnar
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-28, 11:44   #6
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Instämmer med föregående talare. Mycket vackert! Tack!
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-31, 03:27   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Dä ä bar å lyfta på hatten å tacka å bocka .
Suveränt jobb i vanlig ordning .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009