Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-12, 17:57   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Vidare arbete ...

... som återstår är det som rac-hammer tagit sig an - att få till ett antal olika texturer i varje loks texgroup. Vad jag gjort är att tilldela varje lok en egen fungerande texgroup (som fungerar både till STW och STL-loken.

I kölvattnet efter detta gjorde jag likadant med de 6 Ra-loken.
Texgroupsen består till vidare bara av en textur och enda skillnaden mot standardteturen är att vinghjulen i ändarna är ersatt äv den vita målade loggan. Men här öppnar sig nu kompletteringsarbete av den som känner sig hågad.

I downloadtråden kommer de 6 Ra-loken och de 3 texgroupsen att läggas upp:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 21:57   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Har nog stött på ett litet bekymmer är jag rädd för plogen på loket tar alltid texturen från original loket och inte från texturen man väljer i gruppen. Så antingen om jag ändrar till en sliten färg i lokets original textur så passar det inte med ljusare lok, och väljer jag originalfärgen skär det sig med slitnare lok
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20141212_0000.jpg (278.3 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141212_0001.jpg (286.1 KB, 157 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 23:53   #3
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Ang plogar så tycket jag personligen att dom kan vara lite "skitiga" oavsett om loket ser rent ut eller inte, för det krävs inte mycket för att dom ska bli smutsiga.

Här är ett exempel på två Da lok som är relativt rena men med plogar som man inte kan avgöra om dom är röda eller gråa

http://i50.tinypic.com/2113p55.jpg

Dessutom så kan du tydligt se där att färgskillnaden på lok och vagnar som du var inne på förut, att det även existerar i verkligheten. Dessutom så ger det lite liv i det hela tycker jag.

Otroligt snyggt jobb med dessa texturer! Och fortsätt kämpa på! Med det så lägger jag nog ner det Da projekt jag höll på med för dom är inget emot dina.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 08:29   #4
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Rely skicka dina så lägger jag till dem med
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 08:53   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det går att fixa i config genom att tilldela en texture till varje plog. Då får plogarna den textur man väljer i propertytutan. Skall göra det på Da STL och visa här, så kan du sen göra det på alla lok.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 09:09   #6
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

så här många har det blivit hittills med olika patina så ska se om rely vill skicka sina så kan de komma med också
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20141213_0000.jpg (290.6 KB, 154 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141213_0001.jpg (283.8 KB, 153 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141213_0002.jpg (284.6 KB, 153 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141213_0003.jpg (279.8 KB, 153 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 09:36   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det går att fixa i config genom att tilldela en texture till varje plog. Då får plogarna den textur man väljer i propertytutan. Skall göra det på Da STL och visa här, så kan du sen göra det på alla lok.
EDIT:

Korvtiger har gjort en manual hur man hanterar texture-replacement på STL-material. På sid 4 beskrivs den teknik jag använt för Da STL.(bifogas).

Tilläggen i Da config.txt är följande:


norrlandsplog_0
{
mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_dl
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

norrlandsplog_1
{
mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_dr
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

plogar_0
{
mesh "sj_da_body/plog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_dt
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

plogar_1
{
mesh "sj_da_body/plog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_e1
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

gallerplog_0
{
mesh "sj_da_body/gallerplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_ga
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

gallerplog_1
{
mesh "sj_da_body/gallerplog.im"
auto-create 0
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_gb
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

a_brygga
{
mesh "sj_da_body/brygga.im"
anim "sj_da_body/brygga.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero"
att-parent "default"

effects
{
textures_ba
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

b_brygga
{
mesh "sj_da_body/brygga.im"
anim "sj_da_body/brygga.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"

effects
{
textures_bb
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}
.
.
.
.
.
a_torkare_0
{
mesh "sj_da_body/torkare.im"
anim "sj_da_body/torkare.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero"
att-parent "default"
animation-loop-speed 0

effects
{
textures_e2
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}

b_torkare_0
{
mesh "sj_da_body/torkare.im"
anim "sj_da_body/torkare.kin"
auto-create 1
att "a.groundzero_rev"
att-parent "default"
animation-loop-speed 0

effects
{
textures_e3
{
kind "texture-replacement"
texture "body_da.texture"
}
}
}
Bifogade filer
Filtyp: pdf STL-texture%20replacement%20och%20d%F6rrscript%20guide.pdf (128.9 KB, 20 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 10:17   #8
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

tackar skall testa detta har fixat ihop en omgång Ds/D lok med träkorg nu med hjälp av Bengans texturer har det blivit en bra variation på patina färg och slitage
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20141213_0004.jpg (288.2 KB, 151 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141213_0005.jpg (272.3 KB, 151 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141213_0006.jpg (285.5 KB, 151 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009