![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Jag har laddat hem och installerat senaste TANE. Först såg det bar ut. Jag kunde göra olika inställningar och även välja svenska som språk. Men inställningarna sparades inte och istället så de nu ut så här,
http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1418395533 Men jag kunde ändå starta spelet och kom fram till skärmen där jag skall välja bana men här fungerade det inte längre. Texten har ju blivit lite konstig och jag förstår inte vad de menar men jag får ett intryck utav att jag måste ladda ner både gratis och betalsaker för att banan skall fungera. Men nu får jag ingen bana att starta. Det är bara startskärmen som kommer upp och där står det "Loding" i 30 minuter och då stänger jag av allt. Vid första försöket fick jag dock igång en bana i ett litet fönster och kan visa hur en växel ser ut. http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1418394708 |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Medlem
|
![]()
Har nu fått igång TANE.
Har ännu inte sett något som ser kul ut. Tvärtom. Så hoppas det blir bättre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Medlem
|
![]()
TANE Realease Candidate är installerad och snabbprovad med tämligen blekt resultat. Mer intressant är att jag har ett bra städprogram. Det tog bort 10,5 GB (!) TANE-filer utan att Realease Candidate (30 GB) påverkades.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Medlem
|
![]()
Hur tar man screenshots i Tane? Hittar inget i hjälpen.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Du gör som vanligt, använder Print-Screen-knappen (Sitter till höger om F12-knappen på de flesta tangentbord) på tangentbordet, öppnar en bildeditor, klistrar in bilden och sparar, det fungerar alltid. Trainz har ju dessutom fördelen att alla bilder som man tar i spelet med Print-screen automatiskt sparas och lägges i följande mapp: /Auran/TS2010/UserData/screenshots/ så att man inte behöver greja runt i någon bildeditor. Antagligen så är det på samma sätt i TANE.
![]() |
#52 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Märkligt är dessutom att mappen Ground har återkommit efter ett antal års vila. Mappen har sin betydelse när man omvandlar en DEM-karta till Trainz-landskap. Ground försvann i och med 2010. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jodå, jag har hittat en bra sak med TANE - nämligen att placera ut Turnout Frog. I 2010 och 2012 är det ett tålamodsprövande och irriterande arbete. För att göra en minsta förändring krävs massor av knapptryck. I TANE är det lätt som en plätt. Turnout Frog svarar direkt på knapptrycket. Dessutom är TANE:s betydligt snyggare än den amerikanska versionen i 2010 och 2012. Men inget gott utan något ont. Zoomverktyget är under all kritik. I bilderna har jag gått så nära objektet jag kan komma. Det är därför svårt att exempelvis placera in Turnout Frog där det ska ligga. Jag har tidigare varit portad (bug 117) i TANE-projektet. Nu är jag inne och kommer i fortsättningen lämna synpunkter med hjälp av Googles-engelska. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
|
![]()
Hoppsan - glömde bilderna!
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Jag håller med, dig Nisse, att det är svårt att placera ut turnout-frogs. Just den modell av turnout-frog som du visar i bilden är extra lurig. Det som är vänster (L, left) ska vara på högersidan och höger (R, right) ska vara vänstersida, i alla fall i version 2010 . Antagligen har kreatören till denna "Frog" gjort ett misstag eller inte använt den normala europeiska standarden för höger respektive vänster i växlar. Om man byter sida på "froggarna" blir det rätt.
Ytterligare ett sätt att få "froggarna" att se mer verklighetstrogna är att, om det är möjligt, se till att räls-vertex in och ut ur växeln har samma höjd. Det viktiga är att få rälerna på samma höjd i korspunkten. Det kan bli en hel del pillande med höj- och sänkverktyget. Ibland måste man ändra höjden på flera räls-vertex punkter bortom växeln. Vänligen
![]() |
#56 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har tagit mig i kragen och laddat hem Beta-versionen.
Vid installationen så föreslog dom C/Program/N3V Games/TANE Så jag körde på med detta vid installationen, men i själva rar-filen som jag plockade hem och sparade på annan plats, innerhåller även dessa filer (se bild). Antar att dessa ska vara med någonstans också, men vart någonstans är ett frågetecken för mig. Någon som har info om detta? .
![]() |
#57 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Det är filer som används av setup.exe (typ som zip/rar, massa filer samlade till en)
Så har du installerat allt så är det bara ta bort mappen (om man inte vill ha kvar det som backup när man ska installera om spelet)
![]() |
#58 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Ska vara ärlig. Jag har stora problem med prestandan i Tane. Och då har jag ändå en hyfsad dator med en i7-2600K@3.4GHz, 16Gb ram och ett GTX 670 grafikkort med 4Gb ram. Visst, det är inte high end idag men det flyter väldigt mycket sämre än jag förväntar mig.
Sen så gillade jag inte det jag läste på N3Vs Trainz forum - att payware och inbyggda rutter är låsta. Man kan alltså inte gå in i dem och ändra eller titta för hur man gjort saker och ting. Det tycker jag är ett riktigt nerköp. Jag kan förstå att man inte vill att folk ska släppa ändrade payware rutter men jag tycker att man borde kunna ändra dem lokalt och kanske inte exportera dem istället. Det är väldigt nyttigt att kunna gå in i andras rutter för att lära sig dem och nu kan man alltså inte det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Medlem
|
![]()
Efter 2010 tycket jag att användarvänligheten bra blir sämre och sämre. Att banor skall vara låsta är ju inte bra. För oss som inte är så duktiga på att knåpa ihop egna banor är det kul att kunna ändra lite i andras banor.
Men sedan har vi ju det heldumma med de låsta växlarna som kom med TS12. Det blev med ens bra mycket tråkigare att köra och växla på banor med mycket växlar i bangårdar och liknande. Så vad hjälper det med lutande spår och vad de nu hittar på om allt ändå blir inlåst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Medlem
|
![]()
jag har inte laddat hem tane och vet inte när så blir heller men av läsningen här att döma verkar fortfarande 2010 det bästa trainz trotts snart 2 försök till förbättringar. Den största missen i mina ögon är allt material till trainz som inte kommer gå att flytta med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|