Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-15, 20:24   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Äntligen fungerar alla signaler och framförallt vägskydden tack vare den HÄR.
Fick lust att bygga vidare med rutten.
Ni som har hämtat rutten, bör hämta fixen och installera.

Senast redigerad av Totte den 2015-01-15 klockan 21:40.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 23:35   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej!
Jag tror jag börjar bygga rutten igen. Jag behöver hjälp av er som vill ställa upp med 3D-bygge. Det blir roligare då.
Bergensbanen vilar ett tag.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 16:36   #3
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Vad roligt att du har fått lust att fortsätta. Tror inte att du behöver oroa dig för simulatorns framtid, se på MSTS, trotts att den lades ner för länge sedan lever den ju än och utvecklas fortfarande. Då railworks kommer att delas i en ny och den nuvarande tror jag att ts2015 kommer att leva vidare. Dessutom kommer den nya säkerligen ha väldigt höga systemkrav och vi är nog många som inte vill köpa ny dator för bara detta, dessutom vill man ju inte förlora alla sina dlc och allt annat fantastiskt som skapats och sina egna skapelser. Kan till och med tänka mig att det kommer att vara möjligt att köra båda verisioner på samma dator för det lär ju bli en helt ny simulator så fortsätt att kämpa på, det kommer jag att göra själv med min rutt
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-13, 23:03   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Vet att det bara gått nåra dar, men har du nått nytt att visa? Jag gillar Trollhättan till MSTS och din beta version. Tror den kommer bli kanonbra! Hoppas att du får med nån eller ett par 3d-byggare i projektet. Prova att PMa dom!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 23:29   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej Pierre!
Många av de stora och duktiga 3D-byggare verkar ha inte tid och lust, tyvärr!
Här visar jag en bild från Lödöse mot Thn. Slipers och spåren städas bort från gamla banvallen. Bron som syns på håll är den nya E45.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-02-14_00004.jpg (193.3 KB, 182 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-16, 19:49   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Till slut har jag fått tid att provköra senaste versionen av Trollhättan och det är verkligen ett imponerande bygge! Ser verkligen fram emot att kunna köra på en längre sammanhängande sträcka med omgivande landskap. Som ruttbyggare själv vet jag dock hur mycket jobb som krävs så jag är allt annat än avundsjuk på uppgiften att bygga vidare.

Jag har gjort lite observationer:

1. Vägskydden: Kul att se att dom verkar funka även på "krångliga" ställen med flera spår osv. Jag märkte att dom flesta saknar orienteringstavla. Vissa har orienteringstavla med en sifferskylt som jag antar är avstånd i meter till korsningen. Såna skyltar har jag aldrig sett i verkligheten men det kanske förekommer?

Flera vägkorsningar har ljussignal bara på ena (högra) sidan om vägen. I verkligheten sitter det nästan alltid signaler på båda sidor. Här t.ex:
https://www.google.se/maps/@58.36660...4jMg!2e0?hl=sv

2. Det finns stora skogar med en gran som om jag minns rätt heter "Tree Fir Near". Den är ganska detaljerad och alltså tänkt att stå nära spåret. Om du har en stor skog är det nog bättre att använda träd som är tänkta att visas på medelavstånd.

3. Nu är jag ingen expert på området men så vitt jag förstår ska orienteringstavla för huvudsignal normalt sitta ca 1 km före signalen och samma gäller för orienteringstavla för lägre hastighet som sitter 1 km före hastighetsbegränsningen. I rutten hittar jag en del tavlor på avstånd om 1,5 km eller mer. Det kanske är rätt men jag tänkte att jag skulle nämna det i alla fall.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-16, 20:21   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Tack Hgv för uppmärksamhet!
Orienteringstavlor till V-skydden på vissa ställe har jag satt upp sifferskylt, orsaken tavlan står nära vägskydd.

Vänstra X-signalen saknar, ja, det var problem då. Jag ska prova placera dem och testa.

Orienteringstavla till HD står mellan 1.5 - 2 km före HD orsaken hög hastighet på spåret (200km/h) och ensamt RC1 1019 bromsas fullt så bromsträckan blev drygt 1.5 km långt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009