![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]() Citat:
SJ:s krav var: Loket skall orka dra ett 1600 ton tungt tåg i stigning 10 ‰ och med en hastighet på minst 10-12 km/t. Själv testade jag ut dragkraften för länge sedan genom att testa ett 1800 ton tungt tåg på plan bana med R loket, som då knappt kom upp i 30 km/t. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Är det nån som kör turbinloket och kan informera om detta också
avger flimmer ? Turbinloket avger ju inte ångpuffar som ett konventionellt lok och det var ju det som var problemet. Själv har jag ju som tidigare nämnt svårt att se på min skärm. Vidare så har jag fått foton av "ångloksmannen" där ett av dem visar närbild på "generatorn". Se det rödmarkerade på bilden. Nu håller jag på att göra om denna grej. Vi är osäkra vad det är, men kanske nån på forumet vet. I vilket fall som helst skall "ångloksmannen" ta reda på det. Dessutom kommer viss rök framtill att tas bort i nästa version liksom engine förändringar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Jag har flimmer på henne.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har du en riktigt bild på manicken? På de bilder jag hittar på nätet så verkar den saknas.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Bengan:
Jag skall testa henne och iaktta. Observera att jag kommer att ta bort åtminstone 4 rökkällor. Korvtiger: En sprillans ny bild, mindre än en månad gammal från Grängesberg: ![]() Kul att GBBJ rustar upp ett turbinlok till körbart skick igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har aldrig sett någon liknande manick förut, men min första gissning är smörjpump. En sådan sitter traditionellt på fotplåten på höger sidan på loket (eldarens sida, då denne hade ansvar för pumpen). Man ser ett rör som går in till hytten, till ventilstället där det sitter en kran för att strypa eller öppna ångtillförseln till pumpen, sedan så går det ut ett grovt rör rakt upp och sedan framåt mot turbinen, där den grenas ut och försvinner på ställen med lager som behöver smörjas. Sedan finns det en tjock ledning till som försvinner in under pannan och som antagligen leder smörjolja till de delar som förbinder turbinen och hjulaxlarna.
Men det är som sagt bara en kvalificerad gissning.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Såg att du kom med uppdateringar till ditt alt. dina lok. Jag måste säga att jag är mycket imponerad av din produktion av väldigt många och välgjorda helt fantastiska maskiner. Tack för dessa lok som du gjort och fortsätter med trots så svagt bemötande från forumet i övrigt, undertecknad inberäknad. Jag tror inte att någon så liten intressegrupp för att travestera Churchill, så få fått så mycket av så få. Det är du plus en något lätt lite folkilsken gubbe
![]() Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|