|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
Efter lite övervägning bestämde jag mig för att köra vidare på min idé. Jag tänkte mest på användarvänligheten och realismen, så det skall se svenskt ut.
Jag skapade därför fler olika spår med olika ballast och ett växelklot för växlar. Allt under en trackrule jag valde att namnge STrule. ST som i StångåTrack. Eftersom jag vill ha skarvar på banan, som syns, var detta enda alternativet. Att ge ut en modiferad version av ScaleRail's .xml-filer för deras spår finns inte på kartan. Jag blev rätt nöjd. Texturerna är från foton jag tagit när jag varit ute. Modellerna är skapta för att passa med min banvall. STrule tillåter givetvis dosering. ![]() Växelklotet (Fel avstånd, detta är redan korrigerat) ![]() Makadam, grus, gräs och bara räl. För grusspåret är det korträler (d.v.s skarvar på ca 28-30 m avstånd från varandra) och för makadamspåret är det långräler (40m skarvavstånd) eller helsvetsat. På alla spår har man möjlighet att välja om man vill ha använd eller mindre använd räl. ![]() Jag skall åka till Målilla idag och fota det nya spåret med betongsliprar, så jag kan skapa det under dagen/kvällen. Det kommer, så att säga. ![]()
Senast redigerad av granders den 2015-03-18 klockan 15:08. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 818
|
Ser riktigt bra ut! Det får nog bli spårbyte på Inlandsbanan snart.
![]() För dosering, måste man använda easements för att det ska bli en jämn övergång till lutande spår? Hur gör du? |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
Citat:
Ja easements och Main Line måste du använda för att få en jämn och behaglig dosering, annars blir det avbrott i spåret. I min trackrule tillåter Main Line en minsta kurvradie på 250m vilket gör denna mycket smidig att placera ut.Okej, nu uppstod något väldigt märkligt... Helt plötsligt hade rutten bytt ko-ordinater och när jag nu bytt tillbaka dessa är kartan helt felpositionerad (den är typ i England..) , vilket äventyrar i princip hela rutten sen jag började med mina förbättringar. Någon som har en idé om detta? Det löste sig genom att kopiera MapProjection-datan från en backup. Tacka högre makter för backups säger jag bara. Senast redigerad av granders den 2015-03-18 klockan 15:56. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
Jag passade på att ägna eftermiddagen åt att skapa en tall som passar tillsammans med de andra granarna. Helheten känns mer småländsk.
![]() ![]()
Senast redigerad av granders den 2015-03-18 klockan 20:08. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
Senast redigerad av granders den 2015-03-18 klockan 23:16. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
Tallkronorna blev bättre men du borde lägga en brun färgton på tallstammen.
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| rw-rutter |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|