Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-01, 14:40   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 13 - Till minnet av Torpal

Dags för tågstopp i Trångsund, Torpals hemmastation.

Två dagar innan Torpal avled skickade han över ett koppel bilder av stationen. Två av dem har jag efter bästa förmåga bearbetat. Det fick bli lite kompromisser här och var.

Trångsunds station skiljer sig markant från Nynäsbanans övriga. Dessa hade tvåvingade semaforer före infartsväxlarna. Trångsund däremot var enligt 1919 års spårplan utrustad med en T-semafor framför stationshuset.

Spårplanen är svårtydbar; dels på grund av kvaliteten, dels linor som går kors och tvärs. Jag tog hjälp av Korvtiger och han förklarade och jag översatte tolkningen i sista bilden:

Trångsund var utrustad med två tågspår varav spår 1 närmast stationen var utrustat med spårspärrar i vardera ände. Spärrarna kunde låsas fast i lagt läge.. Var spårspärrarna öppna och växeln omlagt till spår 1 (sidotågspåret) visade semaforen kör med vingen närmast stationshuset. Lade man om infartsväxeln visade samma vinge kör för spår 1. I lokförarens tidtabellbok kunde denne se om kör betydde enbart för tåghuvudspår 2 eller för sidotågvägen.

T-semaforens andra vinge är till för den mötande trafiken.

I femte bilden syns ställlverket (i Trainz döpt till Vevaapparat) mellan skärningen och spår 2. Därifrån fick linor gå under spåren till semaforen i en kabelkanal med öppningsbara luckor. Från semaforen gick linorna vidare till en liten låda utrustad med kontrollås. Sedan fortsatte linorna under spåren igen till skärning där de delade på sig mot respektive infarts försignal. Även växlarna och spårspärrarna var utrustade mot kontrollås – alltså ett lås som låste fast det lagda läget. Detta kunde man göra med hjälp av en liten spak vid ställverkets ena sida.

Nu lämnar jag Torpals hemmastation och fortsätter till den anonyma hållplatsen Forsen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (252.9 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (223.0 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (136.3 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4.jpg (220.4 KB, 76 visningar)
Filtyp: jpg Bild 5.jpg (240.2 KB, 76 visningar)

Senast redigerad av Nils Blid den 2015-10-01 klockan 14:41.
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 22:09   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

En riktigt värdig hyllning till Torpal. Jag är glad att jag byggde dessa.

Ett underbart landskapsbygge du presterar - Nisse

Önskar att jag hade den förmågan - men jag kan ju bidra med det jag kan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 17:28   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 14 av många

Vi närmar oss Älvsjö och passerar här Forsens hållplats högt uppe på en bank. Än så länge har jag inte upptäckt passande trappor. Det blir att sätta sig på rumpan och rutscha nedåt.

Den här sträckan mellan Trångsund och Södertörns Villastad (Farsta Strand) är kort. Därför passar den bra för att testa Lans nya svenska träd. Detta innebär också ett drastiskt byte – i den här sträckan går jag från massor av polygon (Pofigs träd) till ett minimum (LAns svenska träd).

Jag har än så länge inte sett en test med kommentarer av Lans träd. Här finns chansen. Själv är jag tveksam att gå in i en befintlig bana och byta skog. Kontrasten blir nog lite för stor.

I sista bilden möts Pofig och Lan.

Niss
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (138.2 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (257.8 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (211.6 KB, 242 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 21:26   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Härligt att se hur du provar dig fram Nisse. Nynäsbanan blir nog årets bana (nästa år kanske)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 18:02   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 15 av många

Södertörns Villastad, 47,9 kilometer från Nynäshamn, 7,1 till Älvsjö. DEM-kartans höjd väldigt bra; verklighetens 36 m ö h blev 37,45. Däremot hamnade spåret snett. Statioshuset borda ha hamnet 285 meter bakåt i banan.

Stationens blev en knepig sak. Tilll mitt förfogande hade jag två spårplaner; dels en från 1919, dels en från 1977. Båda redovisade två tågspår och inget annat. Men jag hade också bilder – och dom visade fyra spår.

Efter ett samtal med min SNJ-sakkunnige bakade jag ihop spårplaner och bilder till en möjlig accaptabel lösning. Godsmagasinets placering kan synas som märklig. När stationen byggdes ut i samband med ytong- och oljeleveranser, hamnade godsmagasinet i bangårdens ena ände.

Inte fullt en kilometer norrut uppördes 1960 Farsta hållplats på en hög bank. Plattformen var dock kort. Passagerare i sista vagnarna fick hoppa ner på spåret och sedan kravla sig uupp på perrongen.

Att bygga Farsta hpl inte det lättaste. Trappan bestr av fem stycken Stone Steps som vantrivs med varandra. Staketet förändrar sig i höjd- och sidolägena beroende på från vilken vinkel man ser hållplatsen.

Gångtunneln känner kanske någon igen som Lans nya Vägtunnel, som alltså fungerar bra som järnvägstunnel. Innan tunneln kom till fick eleverna i skolan bredvid järnvägen ta sig över banan för att komma till idrottsanläggningarna på andra sidan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Södertörns Villastad.jpg (232.8 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg Södertörns Villastad 2.jpg (206.8 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg Farsta hpl.jpg (237.8 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg Farsta 1.jpg (136.2 KB, 202 visningar)
Filtyp: jpg Farsta 2.jpg (220.7 KB, 206 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 19:26   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up .....

.... tycker du fått till det hela utmärkt
Farsta Hpl är ju väldigt speciell och inte lätt att gestalta helt verklighetstroget, möjligen kan man bygga den som en asset med stolpar som går djupt och en tillhörande perrong med räcke så att det hela går att höja 5-20 m ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 23:15   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
.... tycker du fått till det hela utmärkt
Farsta Hpl är ju väldigt speciell och inte lätt att gestalta helt verklighetstroget, möjligen kan man bygga den som en asset med stolpar som går djupt och en tillhörande perrong med räcke så att det hela går att höja 5-20 m ?
...men det är väl att ta i. Det kommer nya stationer och det vete väl fasen om någon cabförare kastar ankar vid Farsta hpl och traskar runt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009