Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-17, 19:57   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

ja det lär gå, men jag är helt rudis på dessa saker, men hos bogeys och track skall man kunna ha tracksound-containers men hur det funkar vet jag inte.
Kan kanske nån villig luska fram, jag hinner inte det också.

EDIT:
det lilla som finns på Trainz-Wiki kan ju bli en början för den villige:

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...IND_Tracksound

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...d%22_container
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-17 klockan 20:10. Anledning: Källor
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 22:28   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

En sak till: den inre sidan på bultarna som sätter ihop skarvjärnen med rälerna skall ha en rundad skalle, som en halvsfär. Det är bara yttersidan som har mutter. Se bild _0004 bland de scannade bilderna från Banläran som jag mailade dig, samt första och sista bilden av de jag länkade i förra posten. På de "moderna" 1896 och 1899års rälsmodeller (34.0 resp 40.5kg/m) så hade man fyrkantiga muttrar och övriga (äldre) rälsmodeller hade sexkantiga muttrar.
Sedan så hade man inte någon bricka under muttern, som det ser ut som du har på dina bilder.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 22:43   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jaja, alltid är det nåt. Får se när jag får tid och lust att ändra?
Men tack för din källforskning, skall man nu göra detta klart kan man ju försöka göra det verklighetsnära. Sliprarna har ju lite olika mitt-mitt-avstånd som påverkar längden på skarvjärnen, det jag jobbar med nu har avståndet
11+70+11 =92 cm och då bör skarvjärnet vara så långt. För 43,5 kg/m - spåren gäller 11+63+11 =85 cm osv.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 11:16   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
En sak till: den inre sidan på bultarna som sätter ihop skarvjärnen med rälerna skall ha en rundad skalle, som en halvsfär. Det är bara yttersidan som har mutter. Se bild _0004 bland de scannade bilderna från Banläran som jag mailade dig, samt första och sista bilden av de jag länkade i förra posten. På de "moderna" 1896 och 1899års rälsmodeller (34.0 resp 40.5kg/m) så hade man fyrkantiga muttrar och övriga (äldre) rälsmodeller hade sexkantiga muttrar.
Sedan så hade man inte någon bricka under muttern, som det ser ut som du har på dina bilder.
Nu har jag gjort om skarvjärnen, rundade bultskallar och fyrkantiga muttrar och inga brickor. Dessutom är de 92 cm långa för att passa mina sidospår. (ny i DL nu)
En lustig upptäckt, mina "movemarkers" som försvann återuppstår när man tar ett screenshot - så man får väl offra ett screnshot när man skall justera läge och avstånd
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 120436.jpg (233.0 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-18 120504.jpg (231.4 KB, 77 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-18 klockan 12:45. Anledning: ny rälsskarv
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 14:54   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nya skarvjärn ...

... för 891 och 600 spår.
På bilden ser ni Jan på Åsen, lokförare Lindqvist och frk Bergström på pumpdressinen inspekterandes de splitt nya 5m rälerna om 15 kg/m som ersatt de gamla, slitna 9 kilosrälerna. De nya skarvjärnen gör att lagd räls ligger kvar. Frk B är mer intresserad av sin shejkroman
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 142016.jpg (202.9 KB, 76 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 15:08   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... för 891 och 600 spår.
På bilden ser ni Jan på Åsen, lokförare Lindqvist och frk Bergström på pumpdressinen inspekterandes de splitt nya 5m rälerna om 15 kg/m som ersatt de gamla, slitna 9 kilosrälerna. De nya skarvjärnen gör att lagd räls ligger kvar. Frk B är mer intresserad av sin shejkroman
Är det Åssbånn som har varit ute och spikat.

Ser ut som om många inte sitter i sliperserna. Synvilla??

EDIT: Lagt till bild.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18%20142016.jpg (145.7 KB, 75 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2015-10-18 klockan 15:18.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 15:15   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Funkar ju såhär med.

Men jag tänkte på ljud i skarvjärnen. Att så fort man körde över dom, så kom dunket.

Men det kanske gör Trainz tungjobbat, om man nu satte ut skarvarna på 10/15 meter avstånd och ljudfilen får hoppa igång för varje skarv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20151018_0000.jpg (65.6 KB, 75 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 16:37   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

600-spåret skall rättas till vad det lider, det bli lite speciella problem i denna spårvidd eftersomjag vridit sliprarna litet för att uppnå 600-känsla.

Vad gäeller att försöka synka rälskarvar med ljuddunkarna är rätt meningslöst för då krävs en ljudfil till varje avstånd. Det verkar "overkill" - hur gör du för att kolla att det inte stämmer??? - hänger du på boggin med tidtagarur i handen eller låter du Åssbån göra skitjobbet - isåfall kan du inte lita på hans rapporter

Jag håller på att fila på färgsättningen på texturerna till PT och vill gärna ha lite fedback: de två bilderna visar en mörk (den gamla) och en ny blekare och även en bild ur verkligheten. Vilken är bäst - eller ingen ????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 155230.jpg (223.3 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-18 155305.jpg (265.0 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg Railway-in-the-fog.jpg (306.7 KB, 75 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009