![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Innan du inhandlar TANE ska du nog fundera på vad det är för dator du sitter på, eftersom TANE kräver lite mer av datorn än vad TS2010 gjorde. Vet inte hur stor skillnaden är, men om TS2010 flyter på bra nu med stora banor så bör du nog TANE fungera ganska bra också. Lan kanske har bättre koll?
Det kan gå att hitta TANE i svenska dataspelsbutiker också, men enklast är väl att köpa från någon svensk internethandel, ex CDON eller Ginza.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
Tack igen. Köpte ny dator i samband med att jag skaffade TS2010 med särskilt syfte att den skulle klara spel av typen Trainz. Möjligen behövs en ny igen, men avvaktar nog något. Men om medlemmar som ni förespråkar TANE, så behövs nog inga mer referenser. Och kommentaren från Lan "det bästa simulatorvärlden sett hittills" känns oerhört övertygande. Dock kommer jag nog att skaffa en extra hårddisk och kopiera över allt Auran till den, innan TANE installeras. Bara så att allt gammalt finns kvar - hela min uppbyggda fiktiva tågvärld. Men igen, känns skönt att ha sådana här Trainz-kamrater, som inte bara bidrar med en mängd förnämliga Trainz-objekt utan även stöder med goda råd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är klart att ju mer datorkraft man har desto bättre. Min är en ASUS G10 med Intel i5, 12 GB RAM och TANE på SSD-disk. Flyter på med stadiga 42 fraps om man inte plottrar ut för mycket saker. Men den är 1½ år nu och det finns mycket bättre saker idag, Intel i7 processor, 32GB RAM och rejäl SSD går väl på 10 lakan.
Men TANE är värd en investering, så bra är det !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...som jag hittade i DLS - RhB Croc A/B/B och genast klonade, då den passar ypperligt på mina 891-spår.
Den är dessutom snyggt byggd (väl polygonstinn) och hsr bra ljud, skriptade koppel och pantografer och körbar hytt (litet obetydligt skriptfel). Dessutom har jag en gång åkt med efter ett sådant lok (Kleinkrokodil). Byggd 1921 och två finns kvar (Rhb Ge 6/6 nr 414 och 415). Dessutom har jag målat om det och plockat på bromsslang, gummilister och säkerhetshantag vid övergångsbryggorna. En länk till lite filmer: https://www.youtube.com/watch?v=CJhElXK0xbM Lite bilder på original och bygge:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-11-06 klockan 14:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... nämligen "bjornl"s förnämliga DONJ Mallet-lok som TANE accepterade med få justeringar. Man måste ha tålamod med TANEs CM, men den fungerar 100% bara man ger den tid att utföra allt som måste göras
![]() ![]() ![]() Några shots från jobbet: De två första bilderna är vad CM meddelar, andra bilden är intressant, Interiorn uppdaterad och Groundplane obsolete. Mycket bra ![]() Sen är ju detta lok ett "Paradexempel" på vad en "Mästarbyggare" kan åstadkomma ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Mästerligt bygge av Björn måste jag säga! Och TANEs grafikmotor ger ännu mer rättvisa åt den, snyggt!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som komplement till STW Kontaktledningar. Dessa är loddade som stitched track, har build 3.3 och fungerar i bade TS2010 och TANE (och förmodligen i TS2012).
Man kan göra replace på de befintliga. Dessa 10 ledningar har STL istället för STW i början, annars samma namn. Loddningen gör att de är lika snälla mot GPUn som originalen. Loddningen är satt till lod-distance 1000m, low-detail 500 och high-detail 150 m. Detta betyder att över 1000m bort sätts de inte ut, mellan 500 och 1000m sätts de ut men lod2-meshen finns inte (detta för att GPUn skall sätta ut dom i god tid innan de blir synliga om man kör höghastighetståg). 150-500m bort sätts lod1 (som är en platt mesh) ut och från 0-150m bort sätts lod0 (3d-meshen) ut. dessa värden kan man ändra (skruva ned om man ser dåligt, och upp om man har Argusögon som Korvtiger). Jag kommer att ladda upp detta som ett paket och vore tacksam om ni synpunkterar här:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
|
![]()
Ja du Torpet, även jag har skaffat Tane och är positiv, så du får nog prova. :-)
Var skeptisk till en början men det är verkligen ett stort lyft och stabilare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Måste bara fråga om det är jag som missat nåt eller det är ett nytt fel med SP1...
Laddade hem några av STL uppdaterade Grf-vagnar med Bengans texturer men kan inte få dem på spåret pga följande fel: - VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '0' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '1' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/normallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '1' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/pallast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '2' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/hellast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '2' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Storlast' referenced by tag '3' in 'queues/skrymmande/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Normallast' referenced by tag '0' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Pallast' referenced by tag '1' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Hellast' referenced by tag '2' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found. - VE21: Attachment point 'Skrymmande' referenced by tag '3' in 'queues/storlast/conflicts-with-queues' was not found. Är detta nåt nytt problem med SP1 att den kräver en fysisk punkt, vagnarna funkade tydligen med Tane tidigare?
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
I den här tråden har det redovisats ett stort antal detaljbilder av de växlar som ingår i TANEs PT-spår, Swe-varianten. Byggherren själv, Lan, ställde vid ett tillfälle frågan om hur mycket en lokförare ser av detaljerna.
Just det; vad ser en lokförare av hur en växel är ställd – och hur bra är Lans TANE Swed Trk i förhållande till TANEs? Jag fixade en enkel test, ni får själva svara på frågan. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Jag personligen skulle vilja ha den högsta lod att den täcker typ 50-100m
Alternativt ska näst högsta vara lite mindre avancerad, man ser rätt bra skarvarna (vilket jag tycker är synd)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|