Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-27, 16:12   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nämen, här sitter ju Ma ...

... som nån slags Fedinand under en korkek i det soliga Tanigen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-11-27 153831.jpg (231.8 KB, 202 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-11-28, 16:36   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard UrMa 788 ...

... första Ma-loket 1953, var en vidareutveckling av Mg med större kraft och modernare el. utrustning, som blev och fortfarande är en trogen arbetshäst. Grunden är STWs Ma 830, men kraftigt vidareutvecklad och installerbar i både TS2010 och TANE (och förhoppningsvis i TS2012?).

Har filat på texturer, gjort separat lokskylt och tillfört lite detaljer, bl.a. inredning.

Jag började denna konvertering för nåt år sedan när Ekan och jag använde PEV Attachment Maker för att modernisera STWs vackra lok till STL-funktionalitet, men nu först har jag skurit ut fönster och gjort inredning.

Eftersom den funkar i TS2010 finns ingen anledning att ändra versionsnummer!

Jag kommer att lägga den på min Dropplåda och laddar up länk i Download när jag är nöjd.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-11-28 132755.jpg (122.5 KB, 125 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-28, 17:35   #3
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Snyggt! Jag känner en fd lokförare som har kört dubbla Ma lok, med ett tungt godståg nån gång i början av 80-talet.
Troligen ifrån Oxelösund och norrut.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-28, 17:49   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Snyggt! Jag känner en fd lokförare som har kört dubbla Ma lok, med ett tungt godståg nån gång i början av 80-talet.
Troligen ifrån Oxelösund och norrut.
Kul, Denna Ma har en tom texturegroup som säkert några kan fylla på med bl.a TGOJs blågönrandiga lok.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-29, 12:50   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kul, Denna Ma har en tom texturegroup som säkert några kan fylla på med bl.a TGOJs blågönrandiga lok.
Ommånlingar kan nog komma, men vore det för mycket begärt att även ha ett lok med de modernare strålkastarna isf så ommålningen blir korrekt på ett modernt TGOJ-lok..?

(tänker alltså på dessa: http://www.jarnvag.net/images/bild/l...Krylbo2003.jpg)

Och när jag tänker på det, runda maskinrumsfönster hade ju TGOJ!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-29, 15:25   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Snilleblixtar ...

... Bengan efterfrågade Ljusblixtar vid pantograferna och det gick att ordna mha ett spanskt script och 16 attachmentpunkter, 6 vid vardera pantografen och 4 i lokets motorrum. Skriptet sköter slumpning av när det blixtrar och storleken på ljusbågen, Frekvensen beror på vädret. Bilden visar Heavy snow och ju högre fart desto tätare blixtar. Storleken på blixtarna sätts i config.

Det tråkiga är att i TANE händer ingenting - men det vet vi ju nu - många skript fungerar inte i TANE
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20151129_0001.jpg (241.5 KB, 109 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-29, 18:09   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja du Jockes,
du är har stark framtidstro märker jag

SJs Ma byggdes om med Marschalljus och två av framdörrarna flyttades bakåt, ett av de loken gick till TGOJ och målades om. Resterande TGOJ Ma hade runda fönster och multipeldosor i fronterna.

Vi får väl se vad "gubben" orkar med framöver


Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ommånlingar kan nog komma, men vore det för mycket begärt att även ha ett lok med de modernare strålkastarna isf så ommålningen blir korrekt på ett modernt TGOJ-lok..?

(tänker alltså på dessa: http://www.jarnvag.net/images/bild/l...Krylbo2003.jpg)

Och när jag tänker på det, runda maskinrumsfönster hade ju TGOJ!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-30, 15:58   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 3xMa ...

Det var två lok som gick till TGOJ 962 och 963. Återstår lite småfix innan jag blir nöjd:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-11-30 152329.jpg (160.3 KB, 96 visningar)
Filtyp: jpg 2015-11-30 152244.jpg (133.6 KB, 96 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009