![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#241 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Ekan,
jag har lyckats skapa grafen till en kedjekurva i "GeoGebra" och lagt in den som mall i byggprogrammet för 40- och 60m ledningarna. det gör att jag kan rätta till allt när jag har Tid&Lust ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som nån slags Fedinand under en korkek i det soliga Tanigen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... första Ma-loket 1953, var en vidareutveckling av Mg med större kraft och modernare el. utrustning, som blev och fortfarande är en trogen arbetshäst. Grunden är STWs Ma 830, men kraftigt vidareutvecklad och installerbar i både TS2010 och TANE (och förhoppningsvis i TS2012?).
Har filat på texturer, gjort separat lokskylt och tillfört lite detaljer, bl.a. inredning. Jag började denna konvertering för nåt år sedan när Ekan och jag använde PEV Attachment Maker för att modernisera STWs vackra lok till STL-funktionalitet, men nu först har jag skurit ut fönster och gjort inredning. Eftersom den funkar i TS2010 finns ingen anledning att ändra versionsnummer! Jag kommer att lägga den på min Dropplåda och laddar up länk i Download när jag är nöjd.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
|
![]()
Snyggt! Jag känner en fd lokförare som har kört dubbla Ma lok, med ett tungt godståg nån gång i början av 80-talet.
Troligen ifrån Oxelösund och norrut. ![]()
__________________
Mvh RobertE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kul, Denna Ma har en tom texturegroup som säkert några kan fylla på med bl.a TGOJs blågönrandiga lok.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
|
![]() Citat:
![]() ![]() (tänker alltså på dessa: http://www.jarnvag.net/images/bild/l...Krylbo2003.jpg) Och när jag tänker på det, runda maskinrumsfönster hade ju TGOJ!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... Bengan efterfrågade Ljusblixtar vid pantograferna och det gick att ordna mha ett spanskt script och 16 attachmentpunkter, 6 vid vardera pantografen och 4 i lokets motorrum. Skriptet sköter slumpning av när det blixtrar och storleken på ljusbågen, Frekvensen beror på vädret. Bilden visar Heavy snow och ju högre fart desto tätare blixtar. Storleken på blixtarna sätts i config.
Det tråkiga är att i TANE händer ingenting - men det vet vi ju nu - många skript fungerar inte i TANE ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja du Jockes,
du är har stark framtidstro märker jag ![]() SJs Ma byggdes om med Marschalljus och två av framdörrarna flyttades bakåt, ett av de loken gick till TGOJ och målades om. Resterande TGOJ Ma hade runda fönster och multipeldosor i fronterna. Vi får väl se vad "gubben" orkar med framöver ![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det var två lok som gick till TGOJ 962 och 963. Återstår lite småfix innan jag blir nöjd:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Klart att man har tro och tilltro till dig Lan, du har varit och är en stark drivkraft när det gäller framför allt Trainz men även andra tågsimmar så det är väldigt inspirerande att följa allt det du gör. Bara det här att du fortsätter med byggandet och konverterandet gör att jag och säkert andra också fortsätter med Trainz. Alltså utan Lan och alla andra byggare av framför allt den stora mängd Svenskt material så skulle det inte vara lika intressant att köra eller bygga banor i Trainz. Ett stort tack för att ni inte lägger skorna på hyllan.
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack, stickanw,
det värmer i vinterkylan !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... fick det bli en också, Ma 405:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
|
![]()
Vart inte dörrarna flyttade tvärtom, dvs, dörren på sidan där föraren satt flyttades bakåt och inte tvärtom som det ser ut att vara nu?
![]() ![]() ![]() ![]() http://4.bp.blogspot.com/-xtNg1tCI6x...sasundet.1.jpg
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Förardörrana flyttades bakåt på båda sidor vid revisionen och då byttes även till Marshalljus och tyfon monterades. Loket på din bild är innan revision.
Man kan tänka sig en sådan version av TGOJ loken också, alltså innan rev. Tvärr har jag bara en svartvit bild på TGOJlok innan rev (bifogar). Vet nån färgsättning på 50-talet så hör av er!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-12-01 klockan 15:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
|
![]()
Inser att min bild blev lite felplacerade
![]() Och ett Leveransfoto i färg: http://i256.photobucket.com/albums/h..._Lev_401_2.jpg Hur korrekt färgen är vet jag inte, för det verkar ha skiljts en del mellan varje lok på hur dem såg ut: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=113172 ![]() En färgbild till: http://www.fsvj.se/images/ma408_grongul.JPG
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|