|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
Bra jobbat! Både Sb:n och B-loken ser verkligen jättefina ut!
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... har vi bestämt oss för att ha, gasljus på 1135 med öppen hytt och hastihetsskyltar på bägge. B1147 får elljus.
Har frågat Korvtiger vilket loknr som är ingraverat på hastighetsskyltarna? Gaslyktorna i hytten på 1135 blev en delikat historia att montera och animera. Dom går att flytta runt vattenglas resp. manometrar och är försedda med gaskran för påsättning. Dessa + huvudkranarna på högersidan skall Korvtiger försöka skripta.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
gäller inte, eller gäller för B1135 som tänks agera från 1910-talet och framåt.
I början innan elektrifieringen av stambanorna fanns inga elvarningar, sen under 1920-talets första år försågs lok som trafikerade de nyelekrifierade sträckorna med varningsskyltar på Tendern. Sen framåt 1930 försågs loken och tendrarna med emaljerade blixtar som elvarning. Allt detta kommer ur Korvtigers enorma "Ångloks-databas" ! Utan det hade väl inte mycket blivit rätt !
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... vad som är vackert är alltid en smaksak !
![]()
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... å det blev ljus, tack vare Korvtigers skriptkunskaper !!!
Den öppna hytten har gaslyktor strategiskt placerade för att belysa manometrar och vattenstånd och varje lykta har en gaskran med vilken man kan sätta på ljuset - annars kan man råka ut för en pannexplosion a´la Vovven 47.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... jag smet ut ur B-lokhytten i ett obevakat ögonblick när Korvtiger tittade åt ett annat håll och smet ned till Särö och byggde upp den uppbrunna Rotundan på nytt. Rotundan var en mäktig restaurang när det begav sig med sina över 30 m i diameter. Här hade alla fönster havsutsikt och menyn var dignande. (passade på att "kulinera" när jag ändå var där ;-}
Ett kolorerat foto och ett "shot" som visar det hela:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... betyder väl att ALLA är med och diskuterar ? Det verkar som det är bara jag som skriver och andra läser. Det är värdefullt om man kommer med synpunkter, det utvecklar !
Jag gör ett försök med en sempafor-typ jag aldrig sett tidigare. Överallt står det att det är en T-semafor men bilden är från Säröbanans station Kullen, som 1911 bytte namn till Kullavik. Jag skall bygga detta stationshus som från början var privatbostad men inlöstes av GSJ, därav står det med gaveln mot spåret. Men som sagt upplysningar om semaforen mottages tacksamt om någon orkar trycka ned några tangenter på tangentbordet ?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|