Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-19, 23:47   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

När man ändå håller på frågar, skulle någon ordna en hastighetsskylt (Både för Sverige & Norge) som visar den sekundära hastigheten?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 00:02   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
När man ändå håller på frågar, skulle någon ordna en hastighetsskylt (Både för Sverige & Norge) som visar den sekundära hastigheten?
Det hade varit smidigt! Men det är ganska lätt att som workaround länka skylten till någon spårbit med rätt hastighet. I värsta fall får man lägga en bit spår och gömma den under marken.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 10:10   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej!
När jag närmar en station så brukar genomfartsspåret vara hög hastighet, men på sidospåret är begränsat till 40km/t, så placerar jag hastighetsskylt vid växeln och placerar länken där och sänker ner h-skylten under marken. Då syns 40 på ATC (X2000) och F3/F4. Smart va!

Senast redigerad av Totte den 2016-10-20 klockan 10:12.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:58   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Rogge, angående höjden på skyltar och signaler så får de en förutbestämd höjd relativt marken när man placerar ut objekten. Sedan kan man justera höjden, men tanken är att de redan ska sitta på rätt höjd (om marken är plan och i nivå med spåret). När det gäller signalerna är de också oftast beroende av att stå på en stolpe, som tyvärr är rätt kort så det kan vara en anledning till att de inte sitter högre. Nu är det i och för sig lätt att skala om objekt, så om man vill göra stolpen längre är det inga problem. Då är frågan bara, vilken höjd är korrekt?

Håller helt med dig ADDE om att det vore bra med såna detaljer som underlättar för oss ruttbyggare. Att pilla in en stolpe och märktavla på några hundra dvärgsignaler tar en stund, för att inte tala om allt jobb med kontakledningsbryggor och stolpar.

Mycket bottnar ju tyvärr i att editorn är så dålig. Man kan tänka sig objekt där man har olika fästpunkter, t.ex. stolpen fäster på signalen i den här punkten och den vinkeln - "klick" så sitter stolpen rätt. Istället får man jobba med att vrida och vända på allt hela tiden, vilket tar oerhört mycket tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
När jag närmar en station så brukar genomfartsspåret vara hög hastighet, men på sidospåret är begränsat till 40km/t, så placerar jag hastighetsskylt vid växeln och placerar länken där och sänker ner h-skylten under marken. Då syns 40 på ATC (X2000) och F3/F4. Smart va!
Skylten har ingen funktion alls om du ändå tänker gömma den. ATC och ruttmonitorn tar sin info direkt från spåret. Med andra ord, så länge du har rätt STH på spåret kan du strunta i skylten om du inte vill att den ska visas.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 13:12   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Skylten har ingen funktion alls om du ändå tänker gömma den. ATC och ruttmonitorn tar sin info direkt från spåret. Med andra ord, så länge du har rätt STH på spåret kan du strunta i skylten om du inte vill att den ska visas.
ACT och ruttmonitor tar inte info från spåret utan hastighetstavla under marken.
Vissa rutter saknar just nergrävda hastighetstavla, körde jag för fort och välte tåget p.g.a. detta.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 13:20   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Jag vet inte hur ATC funkar, men hastighetsförändringar (De gula siffrorna på den vita linjen) syns bara där en länk finns från en hastighetsskylt. och i mina rutter så försöker jag använda HUDen som en "Placeholder" i väntan på vår ATC, och därmed gömmer jag (Norge) eller täcker över (Mälardalen) skylten med rätt hastighet enligt verkligheten, medan banans STH blir högre enligt banboken.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 13:25   #7
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Jag vet inte hur ATC funkar, men hastighetsförändringar (De gula siffrorna på den vita linjen) syns bara där en länk finns från en hastighetsskylt. och i mina rutter så försöker jag använda HUDen som en "Placeholder" i väntan på vår ATC, och därmed gömmer jag (Norge) eller täcker över (Mälardalen) skylten med rätt hastighet enligt verkligheten, medan banans STH blir högre enligt banboken.
Aha, ja det är ju sant förstås. Mitt svar till Totte var kanske lite förhastat! Jag tänkte på nuvarande STH som visas och ni menar den gula skylten i ruttmonitorn.

Senast redigerad av Hgv den 2016-10-20 klockan 13:27.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 18:33   #8
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Då är frågan bara, vilken höjd är korrekt?
Jag kan inte svara på vad som är helt korrekt, men mer korrekt än vad man ser idag är borde vara att signaler och tavlor hamar i mer eller mindre samma höjd som förarhytten. I samma höjd som hytten alltså.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 19:37   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Kör man Y7 tittar man upp och T44 tittar man ner. Hehe
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-23, 00:19   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Då är frågan bara, vilken höjd är korrekt?
från Banverksspec BVS 544.91110, giltig från 2005, torde väl fortfarande vara det som gäller antar jag även om just denna spec inte längre är giltig.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mont_fri_stolpe.JPG (51.8 KB, 41 visningar)
Filtyp: jpg mont_kontled_stolpe.JPG (59.4 KB, 41 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-23, 01:07   #11
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Tavlan ska alltså sitta en halvmeter högre om den sitter på en kontaktledningsstolpe istället för på egen stolpe? Är det för att kontaktledningsstolpen sitter längre från spåret?

Jag testade att sätta ut en hastighetsskylt i simulatorn och det verkar som att den sätts ut 2,5 m över marken. Rälen ligger nästan 0,5 m över marken så skylten sätts alltså ut ca 0,5 m för lågt.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-23, 01:21   #12
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Hej!
Kan inte motstå att svara, även fast jag inte kör eran simulator, hoppas det inte gör något!

Alla mått som står på bilden mäts från räls överkant (r.ö.k.) och inte från marknivå, gäller väldigt många mått med avseende på objekt runt banan.
Och varför det är olika mått vid montage i kontaktledningsstople och på egen stolpe framgår inte i dokumenten, men en gissning skulle kunna vara att tavlans fäste hamnar mitt på en mitt-konsoll i kontaktledningsstoplen och under den blir för lågt. Detta gäller även signaler kan jag tillägga.
För signaler på mast eller i kontaktledningsstople gäller min 3,0 m från r.ö.k till centrum på signalen.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2016-10-23 klockan 01:26. Anledning: Tillägg om signalernas mått!
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 10:35   #13
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det hade varit smidigt! Men det är ganska lätt att som workaround länka skylten till någon spårbit med rätt hastighet. I värsta fall får man lägga en bit spår och gömma den under marken.
Finns mycket olika Workarounds, men om saker o ting kunde fungera som det var tänkt och man kunde fixa lite problem så blir det mindre extrajobb för ruttbyggare, snabbare ruttbyggen och kortare byggtid = Fler rutter. Typ 5 sekunders workaround en gång är väl ingenting, men 5 sekunders workaround per gång 100 gånger... det är ca. 9 minuters bygge som man kunde ha spenderat mera på självaste ruttbygget.

Nu är ju inte skyltens fel, dock om man kunde hitta felet och fixa buggen för de svenska kontaktledningarna så hade det sparat mig en enormt massa tid!

Just hur en hastighetsskylt fungerar är lite dåligt gjort i simulatorn. Vad som säger om skylten ska visa primär- eller sekundärhastighet bestäms av .GeoPcDX-Filerna (3D-Filerna), och då har ju bara upphovsmannen tillgång att ändra algoritmen. Så är det ju inte med länkarna på huvudsignaler tydligen...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 11:56   #14
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

På dom Svenska rutter jag sett tycker jag att signaler och tex hastighetstavlor sitter för lågt om man jämför med den höjd dom sitter på i verkligheten.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009