Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-06, 14:34   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard Norska signaler helt galet fel.

Norska signaler fungerar inte riktigt som de ska hos OpenRails.
Infartssignalen informerar om nästa signal visar rött i stationsområdet, då loket passerat infartssignalen i hög fart så måste man bromsa hårt egentligen, så slår nästa signal om till grön i samma ögonblick. Det är galet det här! Inte som verklighet.
Det vet Bönan och Jkriste om, att signalerna måste ändras.
Jag vet inte om hur man ändrar dem.

Senast redigerad av Totte den 2016-10-06 klockan 14:36.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 15:53   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Samma med de svenska ibland, men inte lika illa. Och sett på många utländska rutter också. OR låter det inte vara grönt nog långt framför tåget.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 16:13   #3
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Upplever samma problem mellan Stockholm och Uppsala när det går i 208 km/h.

Ibland får man helt enkelt fortsätta köra på, och lita på att sträckan är klar, man hinner inte bromsa ner endå.
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 16:58   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Har ni redan skrivit till Elvas Tower om det?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 05:28   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag har hittat en lösning på problemet via Train-sim.com. Jag provade på de norska signalerna och det har löst alla problemen!

Öppna filen simcfg.dat och sök efter alla rader SignalNumClearAhead ( 1 ).

Dessa måste ni ändra till SignalNumClearAhead ( 3 ) eller 4. Det fungerar perfekt för mig! Totalt var det 9 rader att ändra, men det beror nog på vilka signaler man använder sig av.

Det är tydligen en rad MSTS inte använder, men som ställer till det med signalerna i OpenRails.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 14:59   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Tack Bönan för bra tips!
Jag ändrade till bara ( 3 ) på alla 9 rader till min rutt THN_2. Testade frikörning på 322km/t. Hehe loket välte aldrig i kurvorna. Med RW välter loket direkt.
Ska testa med aktivitetskörning senare.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 22:27   #7
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Hei
Har testet det på VBSR8 og det fungerer helt topp. Nå fungerer også togsporsignalet før sto det på rødt hele tiden.
Mange takk Bjørn.
__________________
MVH Jan Kristensen
Har bygd Drammen-Kongsberg
Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten
Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan
Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan
Klar til Trondheim VBSR 7
Klar til Bergen VBSR8
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 12:06   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Vad bra!

Kan du förklara togsporssignalen, jag har sett den i listan men inte förstått hur den används. Är det samma som i Sverige kallas repetersignal och som sitter inne på stationen där man inte kan se utfartssignalen från perrongen?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 22:51   #9
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Vad bra!

Kan du förklara togsporssignalen, jag har sett den i listan men inte förstått hur den används. Är det samma som i Sverige kallas repetersignal och som sitter inne på stationen där man inte kan se utfartssignalen från perrongen?
Ja det stemmer. Det sitter der en ikke kan se utkjørsignalet fra perrong.
__________________
MVH Jan Kristensen
Har bygd Drammen-Kongsberg
Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten
Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan
Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan
Klar til Trondheim VBSR 7
Klar til Bergen VBSR8
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 22:54   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Tack!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009