Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-10, 10:13   #1
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Hej, den "svarta saken" är elskåp och vridknappar för elbelysningen! På ULJ var man hi-tech vettu.

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-12-11, 13:22   #2
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Aj då, måste ha hallicunerat, bregriper inte hur jag fått för mig att det finns en hastighetsmätare på eldarsidan. Kanske jag sett manometern för ångvärmen som en hastighetsmätare.
Det verkar inte som om BLJ haft ångvärme till tågen. Bägge boggievagnarna förefaller att ha haft någon form av eldstad i vagnen, åtminstone i BCo4 som finns i Jädraås (någon form av vattenburet system som värms upp av en eldstad under vagnen). Behovet av ångvärmeledning var väl inte så stort då det oftast bara var en personvagn i tågen.
Alltid lika spännande med fördjupad kunskap om de olika attiraljerna i ett ånglok. Vad gäller utrustningen för tryckluftsbroms så är det väl något som jag tänkte utelämna, försöker att göra en version av loket från BLJ-tiden.
Elskåpet måste väl ha funnits även när loket var på BLJ, loket var ju försett med ånggenerator åtminstone under 50 och 60-talet. Så till och med BLJ kunde vara high tech ibland.

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 19:23   #3
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Ja, menade BLJ men skrev fel där. Jag känner ju bara till Thor som ULJ-lok.

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 20:00   #4
Vänersborgs_Stinsen
Medlem

Reg.datum: Nov 2016
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Aj då, måste ha hallicunerat, bregriper inte hur jag fått för mig att det finns en hastighetsmätare på eldarsidan. Kanske jag sett manometern för ångvärmen som en hastighetsmätare.
Det verkar inte som om BLJ haft ångvärme till tågen. Bägge boggievagnarna förefaller att ha haft någon form av eldstad i vagnen, åtminstone i BCo4 som finns i Jädraås (någon form av vattenburet system som värms upp av en eldstad under vagnen). Behovet av ångvärmeledning var väl inte så stort då det oftast bara var en personvagn i tågen.
Alltid lika spännande med fördjupad kunskap om de olika attiraljerna i ett ånglok. Vad gäller utrustningen för tryckluftsbroms så är det väl något som jag tänkte utelämna, försöker att göra en version av loket från BLJ-tiden.
Elskåpet måste väl ha funnits även när loket var på BLJ, loket var ju försett med ånggenerator åtminstone under 50 och 60-talet. Så till och med BLJ kunde vara high tech ibland.

Åke

BLJ 6 har ångvärme.
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 17:06   #5
tanigardi
Medlem

Standard Nästan färdig med modellen

Har väl börjat närma mig stunden då det är dax att lämna den trygga moddeleringsbubblan och ta i tu me animeringen av slidstyrningen.

Polygon stinn har modellen blivit , överbyggnaden 20983, boggien: 9194 ( som ju blir väsentligt mer när maskineriet kopierats över till andra sidan), hytten: 21176. Är lite orolig att det blir för mycket för spelet men det är väö fullt möjligt at skava av en deö utan att det märks.

Har också börjat med tendern som Spyfrog gjort en modell av och överlåtit till mig. Det är tendern till Donj´s falulok som i det stora hela stämmer väl överens med thor. Lite justeringar av mått och texturer skall till.

[ATTACH][ATTACH][ATTACH]Skärmavbild 2017-02-08 kl. 16.13.16.jpg[/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmavbild 2017-02-08 kl. 16.18.47.jpg (233.2 KB, 96 visningar)

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34.
Gammal 2017-02-08, 23:21   #6
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

20000 polygoner för själva loket är ingen fara alls! Den värsta av mina teakvagnar ligger på 22000 polys utan boggies om jag inte missminner mig och det gick fint före TANE, även i tiotal på samma bana. Om du vill ha något att jämföra med så ligger lok+ alla attachments (utan tender) på det inbyggda australiensiska ångloket, VR Dd, på ca 60000 trianglar så du har en bit kvar! Om du dessutom LOD:dar detta så är det absolut ingen fara!

Det ser för övrigt mycket snyggt ut, kommer att bli lysande det där!

Som sagt, så hojta till om du behöver hjälp med något, eller om du saknar texturer till manometrar. Jag och Lan har en mindre samling med sådana som vi gärna delar med oss av!
Gammal 2017-02-09, 16:27   #7
tanigardi
Medlem

Standard

När det gäller manometrar och texturer till dessa, så är jag lite fundersam hur manometern till ångbromsen kunde ha sett ut. Någon manometer för tryckluftsbroms fanns det väl inte på Blj.tiden, Den manometer jag använt är den som Ulj har till ångvärmen, men hurvida den kunde vara korrekt till ångbromsen har jag iingen aning om.

Åke
Gammal 2017-02-10, 23:25   #8
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Har faktiskt aldrig sett någon separat manometer för ångbroms. På lok som har ångbroms och apparater för New York-/Westinghousebroms så har man ju en så kallad dubbelmanometer, med två visare på en tavla där de visar ledning och huvudbehållartryck. Alltså ingen inbyggd ångbromsmanometer. Dessa förekommer ju på vissa lok än idag, ut mitt huvud så har vi TGOJ Y3a 125 (Nora), SJ KA 692 (JvM), SJ R 976 (JvM), SJ W 1229 (JvM) med dubbelmanometer, men inga av dessa har någon extra manometer för ångbroms vad jag sett. Resterande lok som är bevarade idag har ju modernare trippelmanometer och apparater för Knorrbroms. Där har man ju (om de har ångbroms) manometer för det i trippelmanometern som jag pratat om redan.

Tror aldrig man hade någon separat manometer för det tidigare. Det är ju inte jätteintressant ur en säkerhetssynpunkt om hur högt tryck man har i bromscylindern. Trycket är ju effektivt begränsat av trycket i pannan, vilket gör att man aldrig behöver bekymra sig för övertryck. Däremot skulle det ju kanske vara intressant att få veta hur mycket tryck det är för att veta hur mycket bromskraft som låg an mot hjulen. Men det kanske var något som skulle gå på fingertoppskänsla back in the days.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.