Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-27, 17:51   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Nästa stora projekt...?

... kanske blir att göra en animerad figur som proffsen gör ?
En animerad "Biped" klädd i Furuflaks "skin"? Vi får se?

Shot på Furuflak och hans skelett:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skin.jpg (28.0 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg skeleton.jpg (24.1 KB, 255 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 23:56   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Detta skulle vara väldigt spännande! Skulle säkert gå att scripta på något kul sätt, har redan haft idéer om det och börjar att modellera ihop en egen tkl för ett bra tag sedan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 13:34   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard Ny vfsi

Har börjat titta lite på TANE igen..
höll på att leka lite och såg att det inte fanns någon snygg vfsi.. utan den som användes var samma som alltid används sen första gången den gjordes..
Nu kan det ju vara så att jag missat en ny någonstans.. Men om det inte finns en så kommer här en ny..
Dock är det väl så att vi måste vänta på SP2 innan denna släpps.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tillforum.jpg (37.5 KB, 180 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 17:07   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Snyggt! Denna har jag också saknat faktiskt. För det finns ju en snygg V-signal i STLs paket med vägskydd, men jag saknade vfsi, så jag fick ta den gamla förlegade STW-signalen som säkert hängt med i över 10 år.

Du får gärna sno scriptet från STL/STWs om du kan klippa ihop det själv så kan vi ersätta STWs med denna sedan!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2017-01-25 klockan 17:08.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 01:14   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Snyggt! Denna har jag också saknat faktiskt. För det finns ju en snygg V-signal i STLs paket med vägskydd, men jag saknade vfsi, så jag fick ta den gamla förlegade STW-signalen som säkert hängt med i över 10 år.

Du får gärna sno scriptet från STL/STWs om du kan klippa ihop det själv så kan vi ersätta STWs med denna sedan!
Jo, att sno scriptet har jag redan planerat, redan spanat in det

Mitt problem är att jag inte kan exportera den från min version av 3d studio max..
Så orkar inte krångla för att få det att fungera just nu då TANE tydligen, genom uppdateringen till SP2, ska få tillgång till att klara av att importera ett nytt filformat. Så jag tänkte att jag väntar på den uppdateringen =)

Måste skicka den på bantningsläger också så den får lite lod..
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 18:37   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Hojta till om du behöver hjälp!

Är det FBX du tänker på? Om jag inte missminner mig så finns det grundläggande stöd för det redan nu, har för mig jag såg någon tråd om det på stora forumet.
Alternativt så går det ju att exportera en .3ds- eller .fbx-fil till Blender och sedan exportera därifrån till TANE.
Om du är ivrig så är du välkommen att exportera filen till någon av dessa format och skicka till mig så kan jag försöka konvertera i Blender till .im. Det kan ju vara så att man måste meka lite med material och attachments som kan försvinna i exporten.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 02:58   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Hej!
För en liten tid sedan när jag stökade runt på N3V:s wiki sida så hittade information om att de skulle byta format till .FBX så jag testade helt enkelt!
Den nya .trainzmesh filen skapades under 4.3 istället för den föregående .im filen men eftersom det krävs version 4.5 och nuvarande TAN:E är 4.3 så fungerar den ändå inte i programmet, och om man ändrar till 4.5 i config så blir det felmeddelande om "okänd version"!
Dessutom så blev det flera kryptiska felmeddelanden vid konverteringen av .FBX till .trainzmesh, om det beror på originalfilen, konverteringen från .3ds till .FBX eller till .trainzmesh har jag ingen aning om. Eftersom mitt program inte kan exportera direkt till .FBX så fick jag gå via en gratis konverterare från Autodesk, dock kändes den lite gammal, 2013!

Du kan ju testa leoj och se vad som sker med din ursnygga modell!

En våt dröm för mig vore om det kom en fullständig manual med exakt information hur man ska göra, tänka på, osv. Dessutom innehållande beskrivning på alla felkoder som kan visas! Men blir väl bara en dröm...

Ju fler som kan/vill skapa objekt desto bättre...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009