![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har faktiskt aldrig sett någon separat manometer för ångbroms. På lok som har ångbroms och apparater för New York-/Westinghousebroms så har man ju en så kallad dubbelmanometer, med två visare på en tavla där de visar ledning och huvudbehållartryck. Alltså ingen inbyggd ångbromsmanometer. Dessa förekommer ju på vissa lok än idag, ut mitt huvud så har vi TGOJ Y3a 125 (Nora), SJ KA 692 (JvM), SJ R 976 (JvM), SJ W 1229 (JvM) med dubbelmanometer, men inga av dessa har någon extra manometer för ångbroms vad jag sett. Resterande lok som är bevarade idag har ju modernare trippelmanometer och apparater för Knorrbroms. Där har man ju (om de har ångbroms) manometer för det i trippelmanometern som jag pratat om redan.
Tror aldrig man hade någon separat manometer för det tidigare. Det är ju inte jätteintressant ur en säkerhetssynpunkt om hur högt tryck man har i bromscylindern. Trycket är ju effektivt begränsat av trycket i pannan, vilket gör att man aldrig behöver bekymra sig för övertryck. Däremot skulle det ju kanske vara intressant att få veta hur mycket tryck det är för att veta hur mycket bromskraft som låg an mot hjulen. Men det kanske var något som skulle gå på fingertoppskänsla back in the days.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Jag har inte riktigt hängt med i diskussionen, men anledningen till att Thor har separat ångbromsmanometer är för att hon enbart hade ångbroms från början. Först hos lennakatten som hon fick tågbroms med tryckluft. Och ur en historisk synvinkel så bevarade man ångbromsmanometern.
Det är citerat från en vän som var med och hämtade thor på BLJ och sedan jobbade med och körde Thor dom första åren hon gick på ULJ.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Nu har äntligen Thor fått en animerad slidstyrning. Tack och lov att det finns smarta personer som delat med sig av sitt kunnande. En tråd som korvtiger startat på Aurans forum angående animering av Walschaerts slidstyrning och de exempelfiler som finns på sidan för blender trainz exporter, har varit en ovärderlig hjälp. Lite problem var det ju, i Thors slidstyrning är slidstångens anslutning till försprångsstången omvänd mot den i exemplen. Trodde att det var detta som ställt till det med animationen, men så småningom visade det sig att det i en liten diskret ruta skulle stå 2 istället för 0
![]() Intressant information Rely kom med vad gäller ångbromsmanometer på BLJ-tiden. Har förgäves försökt att se hur det såg ut i hytten på Thor i DVD´n från BLJ inför nedläggningen. Tyvärr lyckas man konsekvent undvika att filma mot manometrarna. Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kul att någon fick nytta av svaret på min fråga, än har man ju inte själv lyckats skaffa sig tillräckligt med tid att sno ihop ett helt ånglok. Försökte ju en gång i tiden med TGOJ Y3a 125, men den snuvade Lan mig på.
![]() Du har helt rätt i att rotationspunkten är lite inkorrekt på det sättet man animerar på och fuskar. Men som du säker så märks detta i princip inte av. Särskilt inte om man låser slidstångens rörelse i Z-led. Jag tror inte det är värt besväret att klura ut hur man ska göra för att få allt att rotera runt slidstångens fäste istället. Känns som att man skulle få något svårt problem med två IK-kedjor som måste sitta ihop i infästningen till slidstången på något vänster. Skulle vara spännande att se en bild på denna ångbromsmanometer, någon sådan har jag heller aldrig stött på!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Har börjat ta itu med lokbyggandet igen, tyvärr har jag inte haft tid att ägna mig åt Trainz de senaste 2 månaderna. Några detaljer kvarstår som jag inte riktigt fått kläm på vad det är/fungerar. Hoppas ångloksexperterna här på forumet kan vara till hjälp.
Det första är vad jag förstår Damparna ( eller en Damp, om det nu heter så ) , bilden från hytten. Sen på utsidan vid sidan av fyren går en hävstång som verkar vara förbunden med asklådan. Jag har svårt att få ihop hur det hela fungerar ihop, om dom nu är förbundna med varann ( i och för sig en akademisk fråga, skall ju inte animeras förutom ”dampen i hytten” ). bilden blev korrupt, skickar i ett nytt svar Det andra är två reglage som sitter på varsin sida om koluttaget, som jag inte har en aning om vad dom har för funktion. tender.jpg När detta är klart blir det till att ta itu med configuration, attatchmetpoints och animering av reglage och manometrar i hytten. Gruvar mig lite, har studerat flera lok i ”Mesh Viewer” och lösningarna förefaller vara ganska olika. Hoppas man kan få återkomma med frågor när det börjar trassla till sig. Hälsningar Åke Senast redigerad av tanigardi den 2017-05-15 klockan 11:44. Anledning: Korrupt bild |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kul! Mer spännande frågor!
![]() Det är mycket riktigt spakarna till damparna som du hittat. De är två stycken på Thor vad det verkar, en framdamp och en bakdamp. Dessa använder man ju för att öppna luckor upptill på fyrboxen för att reglera hur mycket luft man släpper in under fyren. Bakdampen är den vars handtag sitter i bakkanten på pannan. Den har små hack så att den kan ställas upp. På bilden är den stängd och spaken är i sitt nedersta läge. Drar man uppåt så öppnas den mer och mer. Det är antagligen något i stil med tre hack för olika öppningsgrader. Den andra spaken går till framdampen som sitter i asklådans framkant. Den har en likadan L-formad spak som sticker in precis innanför hyttväggen på eldarsidan som synes. Där kan du även se hacken som man kan ställa upp den med på en av dina bilder. På närbilden kan du skymta hur rörelsen via en tapp överförs till en stång som syns bakom bladfjädern som försvinner ned till asklådan. Dock så är jag lite konfunderad. Normalt sett (på normalspåriga lok i alla fall) så finns det åtminstone två spakar i bakkant på pannan, en till bakdampen och en till (bakre)skopan. Skopan fäller man ned till skillnad från dampen som öppnas mer på översidan. Skopan fälls ned för att lätt komma åt att tömma asklådan. Damparna är ju däremot placerade så att aska i möjligaste mån inte ska falla ur asklådan och riskera att tända eld på banvallen. Så det kan vara så att en av spakarna är till skopan och att det bara är en damp på loket. Eller så sitter det en till spak någonstans, antagligen i pannans bakkant med just denna uppgiften. Många stora modernare lok har ju även fallrost, alltså att främre delen av rosten kan fällas ned när man ska raka ur pannan. Men det verkar inte finnas på Thor. Det borde finnas ganska bra ritningar och beskrivningar av dampar, skopor och fallroster i Ånglokläran. Granska även hur det ser ut i STLs Sb- och B-lok. Sedan, spakarna på tendern. Här är jag nästan helt säker (borde vara så med tanke på att de är två och med den placeringen) att det är bottenavstängningskranarna för vattentanken. Det finns ju två rör från vattentanken i tendern till förar- respektive eldarinjektorn. I botten på vattentanken där vattnet tas ut sitter var sin avstängningskran, för att man ska kunna stänga av vattenflödet. Detta ifall det går läck på rör, eller om injektorn felar, eller om man helt enkelt måst koppla loss tendern. Det är två separata hål för de båda rören också för att minimera risken att båda täpps igen, vilket ju skulle leda till en kritisk situation. Du är välkommen med mer frågor om hur du får in allt i Trainz! Jag ska hjälpa dig med att lägga till STLs ångloksscript till detta också, så kommer det bli ett kanonlok! ![]() För de flesta reglage där det bara är en rotation kring en viss punkt så behöver man aldrig animera det, utan placerar bara objektet i Blender så att det roterar korrekt om man roterar runt Z-axeln. Sedan sköter man resten med configen för att tala om min och max-rotation. De enda saker du kommer att behöva animera i Blender lär vara ångbromsen och eldstadsluckan.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|