Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-19, 18:02   #1
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Jeg har fulgt med innleggene og har tolket det slik at det kan være greit og ikke kjøpe TSW forløpig . Hva sier dere som har kjøpt ?
lukas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 21:53   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Har kört en hel del i helgen och har väl en del åsikter om den. (Nivå 9)
Gått igenom alla scenarion och Tuterials samt en del Service mode
Finns både fördelar och nackdelar med den.

Allmänt

Programmet har inte kraschat för mig en enda gång och det känns som att det är rätt stabilt. Jag gillar hur de har gjort menyerna etc.
Men varför ska man logga in varje gång manuellt förstår jag inte. Manual

Först det positiva
Grafiken är otroligt bra på alla plan. Det finns nu träd på alla bergen så långt man kan se.
Ts2017 så är det kalt på bergen några kilometer från dig sedan så dyker de bara upp på berget när man närmar sig (gäller högsta grafik inställningarna)
i TSW så dyker inget upp framför dig med hus och träd, de är redan på plats när du kan få syn på dem.

Träden rör sig med vindarna.
På 2017 så blev det ryck när han läste in ny grafikdata det blir det inte här. Det kan rycka till men mycket mindre än 2017

Detaljerna på loken husen är väldigt bra. I mörker så är de belysta vägarna och stationerna samhällen husen väldigt fint gjort.
Finns lite fel med bländande sol som kan uppstå men i grunden är jag väldigt nöjd med grafiken.

FPS är ett problem som är större för en del och mindre för en del som vi läser om i forumet. Men vill man ha 60 fps då ska man nog hitta på något annat att göra än att köra TSW.
Många ligger mellan 20-40 som det verkar. Vi får se om de ska göra något åt det.

Vädret
Här har man fått till det mesta man vill. Sol till Snöstorm.
Just snöstorm ger en bra känsla tycker jag. Man vill nästan ta på sig dunjackan när man använder sig av den. Träden rör sig vinden tjuter snön kommer i vågor etc
Är väldigt nöjd med vad som finns. I framtiden vill man kanske att snön ska lägga sig så att man får ploga snö....

Aktiviteterna scenarion
Jag gillar dem, har nu kört alla av dem. Att man börjar på backen och tar ett lok och kopplar den till tåget och kör iväg. Sättet de visar vad du ska göra är väldigt enkelt och lättförstått.
Och det kan behövas för att slå om alla strömbrytare som krävs på loken innan man kan köra.
I 2017 så var det bara att köra iväg men här krävs mycket mer för att tåget ska rulla. Spelet har blivit en simulator.

Man får även en känsla att det inte är tid på ai tågen utan att det är du som triggar igång ai tåget att göra ett möte etc. Men här är jag osäker men det känns så.

Service mode
Testat 2 stycken och väljer man tåg så hamnar man direkt i hytten och kan köra iväg (rakt igenom rutten) Man väljer väder först och vilket tåg (som då går på olika tider på dygnet)
Man kan även välja att stå och titta på tågen som passerar , men tänk att ta en tid när det går tåg där du står.
Man kan även vara på en station och stå och titta och då kan du gå in i ett tåg och ta över det och köra när det är tidtabell att det ska rulla.
Man möter Ai tåg när man även är på service mode. Men jag får känslan att det kör rakt fram och att det inte uppstår "möten" med dem så att man får vänta.

Hud i Loket
Den har allt jag vill ha. Lutningar och hastighet och lägen för broms och gas. F1 så försvinner den.
Men även nu kan vi se nästa hastighets förändring och nästa signal(vad den visar) i skärmen. Man kan välja på 2 sätt hur den ska visas. 1: Antingen att den är längst upp till höger (jag gillar det)
eller 2: att de är som prickar som rörs sig beroende på tåg kurv förändringar, Men en nackdel här är att signalen ofta döljs av hastighetsförändringen. (jag missade en signal pga av detta)
trycker man Ctrl 1-7 så dyker de upp eller försvinner som man vill.
Men man ska inte alltid lite på grönt för det har lurat mig flera gånger för det var en restriktiv hastighet så man ska titta på signalen i förväg för att veta säkert vad nästa signal visar.
Men i grunden kan man köra på ett rätt bra sätt med denna hjälp. Stor förbättring mot TS2017 tycker jag.

Signal rules
Länk signal rules csx

Normal Speed - The normal speed for the railroad line,
Limited Speed - A speed less than Normal Speed for use with higher speed turnouts (switches). This speed is defined by individual railroads and ranges anywhere from 40 miles per hour (64 km/h) to 60 miles per hour (97 km/h).
Medium Speed - Original concept for a standard "reduced" speed normally set to 30 miles per hour (48 km/h) and can range as high as 40 miles per hour (64 km/h). This is the typical speed for diverging movements through interlockings and is also the speed trains are limited to when approaching a Stop or Restricted Proceed-type signals.
Slow Speed - 15 miles per hour (24 km/h) while within the limits of an interlocking and 20 mph when not in the limits of an interlocking. This is used for trains negotiating complex trackwork at interlockings.
Restricted Speed - Regulatory definition of no greater than 20 miles per hour (32 km/h) outside interlocking limits, 15 mph within interlocking limits.

Ai tågen
Nu så i nerförsbackarna så rullar de eller använder dynamiska bromsarna som viner. I 2017 så gick motorerna för fullt även i nerförsbackarna.
Det man saknar är att de inte tutar för vägarna och att strålkastarna lyser för kort avstånd så det är först när man är 50m från loket man ser ljuspunkterna på loket.

Tågen
Gillar jag verkligen. Jag gillar ju även stora amerikanska tåg så det underlättar väl gissar jag. De har fått med mycket inställningar som inte ens Run8 har.
Lysen och fläktar och även fartkontroll etc. Kan nog inte vara så mycket mer detaljerat tror jag.
Finns problem att man får uteljud inne i loket (alla dörrar och fönster stängda) när man varit bak i tåget och tittat med kamera 2, hoppas de löser det, är rätt jobbigt ljud (väsande ljud).
Ljuden i loket finns fördelar och nackdelar med men jag tycker det går att jobba rätt mycket med det.
Lysena på tågen är ganska bra eller jämfört med Ts2017 jättebra.
De lyser som man förväntar av dem (men kanske något svagt) Men om man tittar på dem själv utifrån så försvinner ljuspunkterna på loket efter 50-100m inte så fint (har anmält detta)

Fysiken på tågen
Bromsar. Upplever jag hyfsat nära verkligheten tror jag. Möjligt att de tar för tidigt när man börjar bromsa men de tar inte så väldigt bra så man måste planera bromsningen i förväg.
Lossningen av bromsen kan ta flera minuter om man bromsat hårt innan. Och så är det ju i verkligheten.
Läst på forumen att folk har problem att få iväg tågen men den har ju inte väntat tillräckligt lång tid så att bromsen släpper på alla vagnarna.
Om man inte har DPU i tåget som kan fylla på luft. Här får jag en känsla att loken där bak inte gör det.

Testa scenario powering America part 2 om ni vill testa bromsarna på ett koltåg. Det är inte så lätt kommer ni att märka.

Rullnings friktion av tågen.
Det krävs nästan ingenting i nerför för att det ska rulla. 0,2 promille räcker. Här kan jag nästan känna att det rullar för bra.
När man är på toppen av Sandpatch så kan man rulla lätt in i Cumberland, och det är ju en bit.
Tågen har ju i verkligheten rätt stort vindmotstånd i 50 mph (80 km/h) på vissa vagnar (double stack car) men jag vet inte om den finns med nu.

Nackdelar
På vissa delar känns det som vi fått en Beta 2
Fysiken på loken är rent bedrövligt. Man kan köra 60 mph i uppförs backen när det borde ha gått 20 mph.
Testade med 2 sd40-2 och 60 double stack i 1,5 promille uppför. Kunde köra i 55 mph. I run8 så gick det 15 mph samma förutsättningar.
Cruise kontroll på loken är också en klart störande del.

Man ville ha en simulator som skulle jobba som i verkligheten men nu är det långt långt dit. Har påtalat detta för dem.
Jag klagade på betan men de har inte fixat detta än.

Även när man drar av på gasen i uppförsbacke så blir det fel.
Tåget stannar efter dubbelt så lång tid som Run8.
Har aldrig fått loken att slira. känns som det är rätt mycket detaljer att fixa innan den blir bra här.

-------------------------------------------------------------------------
Slutsats
Tror väldigt mycket med denna simulator ändå. När version 2-3 då kommer jag nog klart att överge TS2017.
Jag gillar den nu till 90% men det är mycket klagomål i forumen nu och det är FPS biten och fysiken som folk klagar mest på nu.

PS det ryktas en en patch i forumen på 215 mb men vad den ska fixa är det ingen som vet nu DS

Senast redigerad av jorgen3 den 2017-03-19 klockan 23:15.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 22:11   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej!
Jag provkörde nattåg container. Gick bra att köra. En anmärkning jag har är bangårdsbelysningen lyser igenom förarhytten (som att köra tåg utan lokets tak).
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 22:23   #4
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Om man går in på diskussion på steam så skriver DTG_Caldera följande!

Optimisation Feedback & Status Update
Hi all. We’re very aware that some people are having better optimised TSW experiences than others, so here’s where we’re at.

Anyone posting detailed, constructive information about their experience – good or not so good – ideally in the Technical Support forum or to our Customer Support[dovetailgames.kayako.com] team is really helping us to isolate and triage.

From there, we’ll then be investigating those collated and reported optimisation issues. They will take time to work through, as we look at what type of PC setups are experiencing specific problems.

So while we don't have the detailed fix info you'd likely want yet - and it would be wrong to attempt a timeline for this right now - we are absolutely looking to make updates to the build.

Thank you for posting. While we can’t reply to everyone, we are reading and collecting and as you can see from Update 1: Test Build on Friday, we’re looking to update as we go.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 18:01   #5
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

1: Vad är eran erfarenhet gällande friktionen på tågen.
Min erfarenhet är att de rullar väldigt lätt. 0,2 promille räcker för att tåget ska öka i hastighet. Nerför så får man bromsa för fullt.

2: Eran erfarenhet gällande loken. Jag tycker de är alldeles för kraftiga. Man kan ofta köra 55-60 mph uppför 15 promille.

För jag läser att folk tycker tågen går tungt och fattar ingenting. En fick köra med drivmode 4 för att hålla 25mph nerför?????

Skulle vara roligt att höra vad ni har för erfarenheter gällande detta
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 18:08   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
1: Vad är eran erfarenhet gällande friktionen på tågen.
Min erfarenhet är att de rullar väldigt lätt. 0,2 promille räcker för att tåget ska öka i hastighet. Nerför så får man bromsa för fullt.

2: Eran erfarenhet gällande loken. Jag tycker de är alldeles för kraftiga. Man kan ofta köra 55-60 mph uppför 15 promille.

För jag läser att folk tycker tågen går tungt och fattar ingenting. En fick köra med drivmode 4 för att hålla 25mph nerför?????

Skulle vara roligt att höra vad ni har för erfarenheter gällande detta
För min del så fungerar tågens fysik utmärkt. På min dator så känns det tämligen realistiskt.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 22:31   #7
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Tack Marcus. Inget större intresse verkar det som kring fysiken i TSW då tolkar jag det som folk är nöjda (bara jag som är missnöjd).


För övrigt har jag nu fått veta att aktiviteterna har trigger point.
Så man kan t.ex. bestämma att när du köra över en växel då startar ett tåg som kör emot dig så att det uppstår en mötes situation.
Man kan styra aktiviteterna mycket bättre på detta sätt än Ts2017
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 22:32   #8
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

lyckades att få iväg det 2 gånger och nu går det inte att radera....

Senast redigerad av jorgen3 den 2017-03-22 klockan 22:33.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 18:53   #9
Nightsearch
Medlem
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1
Standard

Gjorde en recension på Youtube häromdagen, ifall någon är intresserad
Det enda jag glömde nämna är Levelsystemet som jag inte alls förstår syftet med. Men annars tror jag att jag fick med alla mina tankar

https://youtu.be/kgVFSRthdnQ
Nightsearch besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-26, 12:14   #10
Torbjörn H
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Täby
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nightsearch Visa inlägg
Gjorde en recension på Youtube häromdagen, ifall någon är intresserad
Det enda jag glömde nämna är Levelsystemet som jag inte alls förstår syftet med. Men annars tror jag att jag fick med alla mina tankar

https://youtu.be/kgVFSRthdnQ
Jag har tittat på din recension, efter att ha kört TSW i 16 timmar kan jag nog instämma i dina tankar och slutsatser, vi får väl hoppas att det går att optimera och förbättra i framtiden, nog borde det finnas potential. Annars är det som sagt snyggt att titta på i alla fall.
En sak som däremot gjorde mig lite förtvivlad, du nämnde att det inte kommer att ges ut några ånglok till TSW. Jag som hade hoppats på att det verkligen skulle gå att göra realistiska ånglok i TSW! Där ser man, verkligen synd, jag skulle tro att t ex Smokebox lok och Meshtools G2 är kanske så långt man kan komma TS.

Torbjörn
Torbjörn H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009