Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-07, 06:49   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Saxat ur Banläran Band I(Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916),
"""
348. Hastighetstavlor. Vid båda ändar av sådan bansträcka, där minskning i den för bandelen gällande största tillåtna tåghastigheten skall iakttagas, utsättas hastighetstavlor på sätt och med det utseende, som bild 584 visar. /...
"""

Av detta tolkar jag att man normalt inte hade hastighetstavlor, utan att alla hastigheter för olika loktyper för en viss bansträcka skulle utläsas ur tjänsttidtabellen. Exempel på sådan för SJ, III distriktet från 1955 kan ses här: http://www.ekeving.se/o/3D/A_10TS_hastighet_mm_1955.pdf (Där kan man även läsa att motorvagnar verkar ha haft egna tavlor i vissa fall)
Sedan satte man enbart ut hastighetstavlor på ställen där den för bandelen största tillåtna hastigheten sänkts. Den maximala hastigheten för en visst tåg på en viss sträcka är då det minsta av:
* Loket och vagnarnas största tillåtna hastigheter
* Bandelens största tillåtna hastighet
* Tågets sammansättnings största tillåtna hastighet (Specialvagnar, efterkoppling etc.)
* Största tillåtna hastigheten med tanke på bromstal med hänsyn till bandelens lutningsförhållanden

Den blanka baksidan av motsatta hastighets(nedsättnings)tavla för en viss sträcka med nedsatt hastighet talade då om för föraren att den lägre hastigheten var slut, och sträckans STH åter gällde. Före 1947 hade man även ett tal under hastighetstalet som talade om hur många meter nedsättningen gällde. Denna längdangivelse verkar ha slopats 1947.

På museibanor jag har sett verkar man dock skylta linje STH direkt utanför utfartsväxel. Men det kan ju vara sänkt STH just där.
Tack Korvtiger och som vanligt ett verkligt uttömmande svar!
Jag kommer att köra på "museivägs stilen" tills vidare och får se vart jag slutligen hamnar???
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-05-22, 17:05   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

En Deva (HNJ X1 4) väntar på avgång från Landeryd:




Observera att texturen till Devan är tagen från trä-D loket. Antar att det är OK, då DEVA-n blir Freeware så småningom.


Bilder från Landeryd lokstation med järnvägshusen i bakgrunden:





Tegel texturen till kontors och extra lokstallet taget från Lan:s lokstall.
Blir Freeware så småningom......
Torvladan var STOR: 11,6 * 32,2 meter.
Ångloken på HNJ eldades antingen med torv eller "svenska kol" (lokpersonalens benämning) från Skåne, vilket var av sämre kvalité än tyskt eller engelskt kol.
Jag talar alltså om tiden runt 1940.

Slutligen en bild från Trottagårdens lastplats för torv med lador och torvströfabrik:



HNJ hade köpt mark på ett antal ställen för just torv brytning.
Som synes fanns det en decauvillebana i Trottagården och jag har hittat 3 fordon, men inga lastvagnar.
(Öppen godsvagn med flak). Finns det nån på Forumet som vet om det existerar en sån typ av vagn eller liknande för 600 mm ?
Annars får jag väl ta och konstruera en ????
Kan nämna att det fortfarande sker nån slags torvutvinning på den här platsen.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-22, 17:13   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Detta ser väldigt lovande ut
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 18:42   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Snyggt jobbat!

D-lokstexturen är väl antagligen den som STW-Janne har gjort. Vi i STL har fått tillåtelse från Janne att använda och omarbeta den. Jag skulle ju gissa att Janne inte har något emot att du använder den på ett freeware projekt om det tydligt framgår att han står bakom texturen.

600mm decauville-tippvagnar borde det drälla av tycker jag. 600mm är ju en ganska standardiserad spårvidd. 10 sekunders grävande på DLS resulterade i följande vagn:
<kuid:206616:1356> MV Feldbahn Kipplore 600mm
Kanske är vad du letar efter?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 20:57   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Ser mycket bra ut det där, kul maskin också, den där Deva'n .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-24, 00:01   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Grattis Vovven 47 - du har lyckats med det omöjliga; att försköna Sveriges fulaste hjulburna fordon, den s k Devan. Rätt färg - sk-tbrunt - hittar du nertill på tredjeklassvagnen. 3D-målningen (trä-D) intressant inslag som skulle ha använts på Nynäsbanans fulingar - så hade jag sluppit att skämmas på SNJ:s vägnar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-24, 07:53   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Tack Korvtiger!

Det var sådana här vagnar jag var ute efter:





Vet inte vad jag sysslade med då jag letade efter denna typ av vagn.
Får väl skylla på att jag var trött.....

Kommer nog att bli ytterligare en Deva (HNJ X1 5) och då kommer denna att bli sk-tbrun nedtill!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009