Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-09, 16:36   #1
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 167
Standard Vad är det hänt med Open Rails?

Hjälp!! Vad är det hänt med Open Rails??!

..Det fortsätter jo bli allt mer förbryllande!

Kolla in denna lilla videon som är work in progress

https://www.youtube.com/watch?v=z61lYgzvlKw

drägla drägla..

Senast redigerad av mikban den 2017-06-09 klockan 16:38.
mikban besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 11:06   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej!
Nu körde jag OR igen. Länge sen sist!
Versionen är stable1.2.3766
Det är fortfarande fel på dödskallar och träden står på spåren.
Det är felfritt med MSTS.
Har OR rättats till nu?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 11:36   #3
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej Totte!

-Ja, det är fortfarande en del buggar i OR. Dock av den kalibern, att man kan köra med dessa...

Men jag kan berätta, att de flesta buggar som finns i stabil 1.2, är patchade i X-versioner och kommer därmed att vara åtgärdade i nästa stabila version 1.3. Träd på spåren är åtgärdat i X-version.

Som Mikban skrev i Stockholmstråden, så finns problem med bland annat signaleringen och spara/resume funktionen. Det som jag ser är den allvarligaste buggen, är att signaleringen inte funkar OK.

Vi pratar med ORs utvecklingsteam ganska frekvent och de har meddelat att de arbetar med buggarna. Dock bygger ju OR på helt frivilliga insatser från programmerare som är duktiga och har intresse för ett visst område inom OR.

Jag tycker ändå att det är fantastiskt, att de har kommit så långt i utvecklandet. Om man läser deras "roadmap" så har de storslagna funderingar och funktioner framledes. Men, det kommer att ta tid.....

Såå, kontentan är att man antingen väntar på stabil 1.3 eller chansar på en X-version som just nu idag har nummer X-3938, och där de flesta buggar är åtgärdade.

Ha en fin söndag och Må Väl!!

EDIT 20170903-11:57: Enligt Mikban ska döskallarna funka i X-version...
.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Open-Rails-2017-09-02-08-10.jpg (226.5 KB, 182 visningar)

Senast redigerad av wase den 2017-09-03 klockan 12:02.
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 11:46   #4
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
Standard

Tack, för ett lättförståeligt och välkommen förklaring om läget hur det står till.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 15:19   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Tack Wase, för info!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 01:36   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av wase Visa inlägg
Hej Totte!

-Ja, det är fortfarande en del buggar i OR. Dock av den kalibern, att man kan köra med dessa...
Hej wase
Det var nog en av dom snyggaste bilder från MSTS/OR som jag sett

Fantastiskt att få se MSTS/OR i 16-9

Jag väntar att installera mina filer tills OR har blivit mer stabilt.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 23:13   #7
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej Hawk....
Ja, det brådar ju inte att installera OR, om Du inte riktigt känner för det.
OR utvecklas ju hela tiden, så man får alltid en uppdaterad version av OR...
Ibland händer det saker så man nästan hoppar av kontorsstolen, men det är ganska sällsynt nu mer.

I senaste X-version av OR, har de börjat fila på "mouse control" av 3D cabbar...
Innebär att man kan använda musen för att pilla på reglagen i en 3D hytt...

Fridens kilowatt....
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 15:52   #8
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

OpenRails 64-bit = TRUE

Gone are memory problems...

Read here:
http://www.elvastower.com/forums/ind...76#entry226376
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp30450.jpg (45.9 KB, 96 visningar)
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 02:47   #9
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej på Er!

-Ja, då tänkte jag berätta lite, om det jag har upplevt med OpenRails nya 64-bitars testversion, med versionsnummer 0.0.6486.38445 kompilerad (2017-10-04 21:21:30Z).

Vi fick igår natt, en länk från OpenRails utvecklingsteam, att prova en helt ny version av OpenRails. Den är kompilerad med ett nytt framework, Monogame, i 64 bitars version. http://www.monogame.net/,

Fördelen med detta är att vi nu kan använda i princip hur mycket RAM minne som helst i simulatorn. Rent teoretiskt kan ett 64-bitars OS hantera 256 Tb RAM minne.

"The x86-64 architecture (as of 2016) allows 48 bits for virtual memory and, for any given processor, up to 52 bits for physical memory. These limits allow memory sizes of 256 TiB (256 × 10244 bytes)" https://en.wikipedia.org/wiki/64-bit_computing

Jag har nu kört ett par vändor i Stockholmsrutten med OR 64 bit. Det som man direkt slås av är, att minnesförbrukningen går ned i CST från 3308 Mb i version X3955 till 268 Mb förbrukat RAM minne i version 0.0.6486.38445, med distance view 2000m. Ökar man distance view till mer än 2000m i 32-bit version, så craschar OR på grund av minnesbrist. 32-bit har ju en magisk gräns på 3500 Mb RAM minne. Jag har provat med distance view 10 000m i 64-bit och det fungerar alldeles utmärkt.

Simulatorn är mycket stabil, trots att jag har provkört med i princip allt på max...

Fps har i princip fördubblats från 28 fps till 60 fps. Användning av CPU är samma cirka 30%, men GPU har ökat något, cirka 6%. Se bilder på debug info.

En stor förbättring är att när OR 64-bit laddar in framledes nya tiles så märks inte detta, ingen nedgång av fps vid inladdning utan det bara flyter på. I 32-bitars så hackar programmet och bilden på skärmen laggar och skuttar samtidigt som fps går ner tillfälligt...

Observera att denna första 64-bitars version är en testversion och att OR-teamet INTE har bestämt om Monogame skall bli det nya officiella framework för simulatorn. Detta är ju bara en test, som slagt mycket väl ut.

Vi får se vad som händer men detta är mycket spännande... Vi återkommer efter mer tester!
.

Källor
https://en.wikipedia.org/wiki/64-bit_computing
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_XNA
https://en.wikipedia.org/wiki/MonoGame
.
Översta bilden är OR X3955
Undre bilden är 0.0.6486.38445

Jämför fps och memory...
.
.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp30456.jpg (141.4 KB, 168 visningar)
Filtyp: jpg Skärmklipp30457.jpg (143.9 KB, 166 visningar)

Senast redigerad av wase den 2017-10-06 klockan 03:45.
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009