Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-02, 11:55   #33
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har gått över tre år tillbaka i tiden och öppnat tråden STL Vägskydd i Forum (använd Sök, andra sidan, sjätte posten uppifrån). Anledningen är att jag gett mig i kast med stationsbommar, ett knepigt problem; gemensamt för tidigare Trainz-versioner och TANE

Det kan inte tillräckligt poängteras det självklara i att Osynlig klarerare ger osynliga signaler, att Osynlig master ger synliga signaler. En lokförare behöver synliga signaler för att se vägskyddet. Därav faller det att samtliga vägskydd på linjen omfattas av mastern. Det gäller dock inte för en stationsbom.

Jag har ägnat ett antal dagar (diverse avbrott, bl a fotboll) med att titta på bom-problemet. Förutsättningarna är att stationsbommen skall omfatta två spår med tre utgående spår, varav ett inte har något vägskydd När det gäller de två andra spåren finns vägskydd nära infartsväxlarna.

Det stora problemet med STL Vägskydd att det finns en bugg. Svenolov har påpekat det vid något tillfälle. Buggen yttrar sig på så vis att vägskyddets vsi inte riktar sig till försignalen utan till närmast liggande väggskydds bortre försignal. Detta innebär att en ringsträcka kan bli flera kilometer lång.

För mig med närliggande vägskydd blir ringsignalen över 1.500 m lång och då aktiveras bommen. Gående får vänta och kommer två mötande tåg blir väntan bra lång.

Den enklaste lösningen är, att bygga bommens vägskydd med mastern. Då utökas antalet synliga signaler på bangården med minst sex. Dessutom finns inga garantier för att buggen raderats.

Den andra lösningen är att använda klareraren. Det har dock visat sig att tågen stannar framför klarerarens försignal. Dessutom slår buggen till med full kraft.

Lösningar finns:

Bygg en gångbro över spåren. Lägg vägskydd framför infartsväxlarna. Det kortar ringsträcken. Installera samtidigt soffa och regnskydd vid stationsbommen.för gående.

Vad jag begriper finns ingen bra lösning för stationsbomseländer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Taggar
signaler, vägskydd

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009