Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-05, 18:14   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Du är en riktig klurgubbe du, men du får till det helt suveränt, snyggt jobbat .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 19:37   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Åhh, vad smart! Har länge saknat nåt som gör det där automatiskt. Har aldrig använt lutningstavlor i Trainz då jag aldrig förstått hur de ska skyltas...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 22:50   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Detta kommer bli mycket lättare nu! Men byggaren måste fortfarande förstå var visarna skall placeras på banan. Hänvisar (som vanligt) till Banläran Band I (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916), sidorna 440-443. Dessa finns att beskåda här:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/2_439-444.pdf
Dessvärre är kvalitén på scanningen inte den bästa, så Bild 580 som visar exempel på placeringen syns inte så tydligt. Men texten ger kanske lite ledtrådar om placeringen.

Kort sagt så skall början och slutet på alla backar markeras. Korta och mindre branta backar kan sammanslås till och man skriver då ut genomsnittslutningen (det är den som knappen räknar ut).

Visaren fungerar så att den vänstra vingen (den som lutningstalet står på) visar om lutningen som kommer är uppför, utför, eller om det är plan mark, vilket markeras med H för Horisontell. Trianglar uppåt eller nedåt betyder att lutningen är ringa (mindre än 5‰ men mer än 1‰). Visaren läses alltså baklänges, från höger till vänster. Så man ser på den högra vingen om man kommer från en nedförsbacke, uppförsbacke, eller plan mark samt på den vänstra vingen om man kommit fram till en nedförsbacke, uppförsbacke, eller plan mark.

Sedan gäller det förstås att förstå vad stigning med 7‰ betyder. Promille betyder ju per tusen, så en stigning med 7 promille betyder att spåret höjer sig 7 meter var 1000:e meter (= 7 mm per meter).

Har du eller någon annan funderingar så är det bara att fråga!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 15:02   #4
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Kanske till och med jag kommer sätta u tavlor

/Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 21:45   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har redan från Trainz 2006 använt mig av lutningstavlor på samtliga mina banor. Lutningsstolparna, modell äldre, är hämtade från STW, som Ekankal har fixat till så att de fungerar även i TANE. Stolparna är till skillnad med STL:s, sorry LAn, väldigt tydliga med vingar i tre lägen.

Men att lägga in lutningsstolparna rätt är inte lätt. Först skall man klura ut mellan vilka höjder stolparna skall gälla. Sen skall höjdskillnaden räknas ut - exempelvis från A 50 meter till B 60 meter, vilket gör 10 meters höjdskillnad.

Sen sträckan räknas ut, vilket inte är världens enklaste sak. Vill någon veta hur är det bara att efterlysa bruksanvisning.

Nästa steg kan vara nog så knepigt om man inte har en räknemaskin tillgänglig. Räkna så här: Höjdskillnaden dividerad med avståndet gånger 1.000 vilket ger lutningen i promille.Pröva med penna och papper: 5,72:534x1.000.

Därmed sagt att Korvtigers "uppfinning" är minst sagt välkommen. Varje bana ska ha lutningstavlor, det är ett måste. Så ock för mig som fortsätter den mödosamma vägen i 2010. Modell Korvtiger underlättar avsevärt för TANE-byggarna.

Men att klura ut var stolpen skall stå är lika svårt i TANE som i 2010.

Tips: En plan sträcka, ex. en bangård, betecknas med att tjänstgörande vinge står i 45 graders vinkel med bokstaven H.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 23:14   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kul att ens idéer uppskattas!

En första beta av det uppdaterade tavelpaketet har gått ut ikväll. Om inga större hinder dyker upp så bör det vara ute inom kort!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 17:36   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ett dilemma med uppdateringen av tavelpaktet:

När vi ändå är på och grejar med tavlorna igen så är det lika bra att få det rätt och riktigt. Men vi har upptäckt (eller snarare tröttnat på, då vi vetat om det sedan tidigare) att väldigt många av tavlorna har felaktiga standardhöjder, alltså den höjden som de har när de sätts ut. Lutnings- och kilometertavlorna är båda exempel på detta då de är för låga när de sätts ut. Visst, bara att uppdatera det då! Nja, för om vi höjer standardhöjden så kommer även höjden på alla redan utsatta tavlor att höjas lika mycket. Och då det kan fela på någon meter så behöver tavlorna på gamla banor justeras ned igen i höjdled för att inte vara på tok för höga.

Så vi har två val:
1. Låt det vara! Tavlorna har felaktiga/dåliga standard-värden. Det innebär att tavlorna på gamla banor ser likadana ut som förut, inga justeringar kommer att behövs där. Nya tavlor måste dock justeras då deras standardhöjd ofta är fel.
2. Rätt ska vara rätt! Byt till standardhöjd på alla tavlor. Nyuppsatta tavlor får direkt korrekt standardhöjd och behöver i regel inte justeras. Tavlor på gamla banor kommer att höjas lika mycket som standardvärdet var fel, vilket betyder att de i många fall behöver justeras höjdledes nedåt. Löses dock enkelt genom att trycka på återställ standardhöjd på höjdknappen i propertyrutan.

Vi lutar åt det andra alternativet, även om det innebär lite merjobb för er byggare som redan har byggt banor. Belöningen kommer i form av att höjden blir korrekt på nyuppsatta tavlor. Och i jämförelse med föregående uppdatering så är det ju inte särskilt svårt att åtgärda detta. Inga tavlor behöver bytas ut, utan det är bara att fixa till det med en knapp.
Det andra alternativet innebär också att vi kan fixa att höjdmåttet är fel. Det mäts inte från rälsöverkant utan från 3 decimeter under rälsöverkant vilket är hur Trainz har spåren orienterade.

Så har vi några åsikter om detta?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009