![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Leker vidare med landskapsbyggandet på linjen Landeryd-Smålands Burseryd och då på den del som skall föreställa en del av högslätten Falan.
Här kunde det ställa till problem om vintrarna. Min far hade en kompis som skrivit ned sina memoarer under bl.a. sin tid som eldare i Landeryd och då i början av 40-talet, Dessa vintrar gick ju senare under namnet krigsvintrarna och var ju ovanligt tuffa. Han tar nedan upp ett tillfälle när han fick elda ånglok 30 (Senare SJ L28) från Landeryd till Falköping med mycket tidig avgång. Enligt 1934 års tidtabell HNJ tågnr 22 med avgång Landeryd 5.50 och ankomst Falköping 9.33. " När vi kört några hundratal meter från Landeryd blev det alldeles tyst. Vi hade kört in i en snödriva. Vi backade tillbaka en bit och tog fart och förstod vad som väntade oss.Föraren körde med "full skruv" och "full regulator" och passerade Broaryd. Jag insåg att så här kan vi inte köra särskilt långt. De svenska kolen gav slagg och aska, så vi måste stanna ute på mossen för att slagga. Vi kom igång igen, men körde fast vid semaforen innan Burseryd. Konduktören fick då vandra in till stationen och höll armarna vågrätt ut för att kunna hålla dem över snön! När det började ljusna på morgonen, så kom ortens befolkning med snöskyfflar och hjälpte till att få in tåget till stationen. Tåget blev inställt! Strax efteråt kom ett ensamt lok 39 (Senare SJ E8 och torveldat) från andra hållet, vilket kunnat forcera snödrivorna norrifrån. Kördes av Ahlberg och min far var eldare. De hade fått lämna sitt godståg i Tranemo och försöka ploga banan söderut. Vi fick sedan gå backledes tillbaka till Landeryd " Snacka om strapatser! Nämnas kan också att han jobbade i nästan 20 timmar i ett sträck, då ett nytt tåg väntade i Landeryd med 2 ånglok dragandes! Bild med högslätten Falan och ångloket HNJ G8 dragandes lokomotor HNJ 57 (Senare SJ Z3 184) och Devan X1 5. Båda nedkopplade för väntande revision på HNJ verkstad i Halmstad...... ![]() Jag gör inget mer på dessa lok, utan väntar på en bättre TANE SP2 HFx. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kul med lokomotorn! Den och DEVA:n är några av de väldigt få grupper av järnvägsfordon som vi inte har till Trainz än. Men det verkar bli ändring på det!
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Instämmer med "korven"
![]() Kul historia också, och fin bild dessutom.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Jo, nån gång kommer de att dyka upp i TANE, men nu ligger jag lågt tills vidare.
Väntar på ny version av TANE.......sen så blir det till att sätta liv i de båda skapelserna! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Har nu också lagt in HNJ ångvagn i AI sessionen:
HNJ ångvagn användes bl.a. årligen till inspektionsturer(hus- och brand tillsyn) avseende HNJ banvaktsstugor och stationer. Nedan har den just anlänt till en banvaktsstuga utefter Landeryd-Falköpings banan: ![]() Banvaktsstugorna utefter denna linje var helt identiska med en yta på 52 kvm. Inreda vinden fick banvaktaren själv stå för när barnaskaran blev stor. Husets färg var vit eller röd med vita husknutar. I ångvagnen medföljde då bl.a. vVD, Trafikinspektör och Trafikchef i 2:a klass. I tredje klass satt murare, sotare, målare och banmästare. 2:a klass kupén skulle helst gå först med utsikt framåt! I inspektionen ingick även eventuella reparationer. Banvaktaren själv fick inte vara hemma utan skulle stå utefter linjen och göra honnör när ångvagnen passerade. Banvaktarbarnen blev vid dessa förnämliga tillfällen skickade till skogs. Innan dessa möten hade banvaktarkärringen rengjort stugan in i minsta detalj liksom att omgivningen runt stugan var rensad, såsom att gå över tomten liksom banvallen med en lie. Höet magasinerades sen i ladans loge och kom till användning för foder till ko och eventuell kalv. Vissa banvakter härbärgerade också gris, som kom till pass vid juletid. Adjö och banvaktar familjen drar en suck av lättnad: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Efter vad jag förstått så förekom det endast denna typ av banvaktsstuga på de övriga HNJ linjerna:
![]() Denna stuga har också välsignats med en lada. Tack Nils B. för den! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
I alla avseenden; riktigt bra gjort. Kan kanske bjuda på en nödvändig gårdspump.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Tack för en mycket intressant och trevlig tråd! Jag gillar blandningen mellan bilderna och texterna!
![]() Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
I berättelsen är det väldigt sparsamt med årtal. PS. Kul att du uppskattar berättelserna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 265
|
![]() Citat:
Har tyvärr inte hittat någon uppgift om hur frekvent den användes på HNJ under sin aktiva tid. Tack för övrigt vovven för ett fantastiskt bygge. Det är mycket spännande att följa hur det fortlöper. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|