Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-13, 18:07   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kul med lokomotorn! Den och DEVA:n är några av de väldigt få grupper av järnvägsfordon som vi inte har till Trainz än. Men det verkar bli ändring på det!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 19:58   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Instämmer med "korven" .

Kul historia också, och fin bild dessutom.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 02:40   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Jo, nån gång kommer de att dyka upp i TANE, men nu ligger jag lågt tills vidare.
Väntar på ny version av TANE.......sen så blir det till att sätta liv i de båda skapelserna!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-01, 04:21   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Har nu också lagt in HNJ ångvagn i AI sessionen:
HNJ ångvagn användes bl.a. årligen till inspektionsturer(hus- och brand tillsyn) avseende HNJ banvaktsstugor och stationer.

Nedan har den just anlänt till en banvaktsstuga utefter Landeryd-Falköpings banan:




Banvaktsstugorna utefter denna linje var helt identiska med en yta på 52 kvm. Inreda vinden fick banvaktaren
själv stå för när barnaskaran blev stor. Husets färg var vit eller röd med vita husknutar.

I ångvagnen medföljde då bl.a. vVD, Trafikinspektör och Trafikchef i 2:a klass. I tredje klass satt
murare, sotare, målare och banmästare. 2:a klass kupén skulle helst gå först med utsikt framåt!

I inspektionen ingick även eventuella reparationer. Banvaktaren själv fick inte vara hemma utan skulle stå utefter
linjen och göra honnör när ångvagnen passerade.
Banvaktarbarnen blev vid dessa förnämliga tillfällen skickade till skogs.

Innan dessa möten hade banvaktarkärringen rengjort stugan in i minsta detalj liksom att omgivningen
runt stugan var rensad, såsom att gå över tomten liksom banvallen med en lie. Höet magasinerades sen i ladans loge och kom
till användning för foder till ko och eventuell kalv. Vissa banvakter härbärgerade också gris, som kom till
pass vid juletid.

Adjö och banvaktar familjen drar en suck av lättnad:

vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 04:11   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Efter vad jag förstått så förekom det endast denna typ av banvaktsstuga på de övriga HNJ linjerna:




Denna stuga har också välsignats med en lada. Tack Nils B. för den!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 11:30   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I alla avseenden; riktigt bra gjort. Kan kanske bjuda på en nödvändig gårdspump.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 16:18   #7
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Tack för en mycket intressant och trevlig tråd! Jag gillar blandningen mellan bilderna och texterna!

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Har nu också lagt in HNJ ångvagn i AI sessionen:
HNJ ångvagn användes bl.a. årligen till inspektionsturer(hus- och brand tillsyn) avseende HNJ banvaktsstugor och stationer.
Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 04:26   #8
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
Tyvärr inte. Läser "Minnen från HNJ" av Gillis Fasth, som växte upp i en banvaktsstuga.
I berättelsen är det väldigt sparsamt med årtal.

PS. Kul att du uppskattar berättelserna.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 18:04   #9
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 265
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Tack för en mycket intressant och trevlig tråd! Jag gillar blandningen mellan bilderna och texterna!


Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
Tillverkad av Atlas i Stockholm 1888. Den slopades och överfördes till Järnvägsmuseum 1930. Deponerades till Nässjö Järnvägsmuseum 1970 och såldes dit 1973 .
Har tyvärr inte hittat någon uppgift om hur frekvent den användes på HNJ under sin aktiva tid.

Tack för övrigt vovven för ett fantastiskt bygge. Det är mycket spännande att följa hur det fortlöper.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 04:50   #10
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl Visa inlägg
Tillverkad av Atlas i Stockholm 1888. Den slopades och överfördes till Järnvägsmuseum 1930. Deponerades till Nässjö Järnvägsmuseum 1970 och såldes dit 1973 .
Har tyvärr inte hittat någon uppgift om hur frekvent den användes på HNJ under sin aktiva tid.

Tack för övrigt vovven för ett fantastiskt bygge. Det är mycket spännande att följa hur det fortlöper.
Tack för uppgifterna. Att ångvagnen överfördes redan 1930 till Järnvägsmuseum kullkastade mina planer lite,
eftersom mitt scenario skulle återspegla tiden omkring 1940.
Men det spelar väl egentligen ingen större roll om ett fordon (ångvagnen) ej hör hemma i denna tidsperiod....

PS. Kan också nämna att ångvagnen reserverades av kung Oscar II och drottning Sofias besök i herresätet Hook.
Bra för drottningens hälsa = småländska höglandsluften! Användes även av kungaparet vid invigningen
av Vaggeryd-Jönköpingsbanan.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009