![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
![]()
Hade det inte varit för att loket är färglöst nu, så skulle jag ha kunnat svurit på att det är ett riktigt lok
![]() ![]() Så det är bara att instämma med Stinsen i berömmet ![]() Såg förresten att du fick hyffsat med beröm på N3V's forum oxå, helt välförtjänt.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Och du Ekan har fått en fiende i European Screenshot-tråden.
Troligen ren och skär avundsjuka
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Jag tyckte att de kunde få lite omväxling där på internationella forumet mot alla buffliga, klumpiga amerikanska mastodontånglok.
![]() ----- Håller på med UV-mappning just nu. Själva loket är klart, men jag har fortfarande bromsutrustningen kvar (detaljrikedomen på luftpumpen förtjänade en egen högupplöst textur tyckte jag), samt alla hjul, kolv- och slidrörelser, så halvvägs i alla fall! Ni får en liten bild på det hela också: WIP6_uv.jpg Bilden visar de delar av loket som är färdigmappade. Men vad jag egentligen ville tala om i denna post var en väldigt intressant liten detalj som jag upptäckte på SJ Sa 1277, inget mindre än en gaskran! Denna skvallrar nämligen tillsammans med två lock på balansrören mellan sidotankarna och baktanken (sitter under hytten på båda sidor, kan ses på tidigare bilder i denna tråd) om SJ Sa 1277s förflutna som tenderlok(!). Bilder på denna lilla kran, samt locket som de ser ut idag på 1277 kan ni se här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=26776 Det var nämligen så att 1277 tillsammans med ett antal andra Sa-lok tillhörde 2:a distriktet, 5:e maskinsektionen i Göteborg under 30-talet. Dessa lok användes flitigt på Bohusbanan mellan Göteborg och Strömstad ute vid västkusten. Problemet var inte att det saknas ställen att ta vatten på, utan vattnet ut mot kusten var av dåligt kvalitet, så till den grad att man beslöt att bygga om fem stycken tvåaxliga tendrar från Kd-lok till att kunna användas som extra vattentendrar till Sa-loken. Ändringarna på loken var minimala, enbart den extra gaskranen för buffertlyktorna på tendern så vitt jag vet, samt locken på vattenrören för att kunna koppla ihop vattentanken på tendern med dem på loket. Tendrarna bör ha fått vanliga buffertar i framänden och bakskärmen togs ned, eftersom Kd-loken har öppen hytt. Buffertarna gjorde att tendrarna kunde kopplas till och från Sa-loken som en vanlig vagn beroende av behov, till skillnad från vanliga tendrar som är mer bökiga att koppla loss från loket. Arrangemanget kallades Bahr-tender efter dåvarande maskiningenjör von Bahr i Göteborg. Tendrarna användes på detta sätt från 1930 fram till 1939 då de ställdes av. De försvann helt ur listorna 1943. Har lyckats hitta ett par bilder på Sa-lok med Bahr-tendrar: Bild från Dingle (25 km norr om Uddevalla) med ett Sa-lok med Bahr-tender och en vitmålad kylvagn litt. Hs för transport av färsk fisk: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA01347 Sa-lok med tender avgår från Strömstad: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFF01426 Sa-lok med tender avgår från Strömstad, passerar infartssemaforen: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA13176 Och så slutligen vill jag bjuda på en enda bilden av 1277 under sin ordinarie tjänst som jag har lyckats hitta hittills, vilket också av en händelse råkar vara en bild med en Kd-tender tillkopplad. Fotograferad i Strömstad: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=119485 Har beslutat att faktiskt dra gas- och oljeledningar på loket, så självfallet kommer dessa två små detaljer också att finnas på modellen! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
Detta med tendern visste jag inte om ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hittade några bilder från Klippan som ju har Sa 1277 nu.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Jag brukar inte visa så mycket bilder från byggets gång då det oftare går undan (på järnvägen) när jag bygger, då jag princip bara bygger om en gammal vagn eller lånar grunden från en vagn jag redan byggt. Men i det här fallet så bygger jag helt från grunden. Faktum är att till och med buffertarna (som är av en typ jag redan byggt två gånger tidigare) är nygjorda med den hittills högsta detaljeringsgraden jag gjort. Så jag tänkte visa lite mer i detalj hur bygget fortskrider. Kan alltid intressera någon kanske.
![]() Numera kan jag verkligen titulera mig själv niträknare, har nämligen räknat nitar! ![]() Har detaljstuderat bilder och markerat var alla nitar skall vara på texturen. Ni kan ju jämföra själva med bilder och se så jag inte fuskat någonstans! ![]() WIP7_nit1.jpg WIP8_nit2.jpg Den gröna pilen på sista bilden pekar på ytterligare en pytteliten detalj som antagligen inte många tänkt på när de sätt Sa 1277 i modern tid. Det är en liten rund plåtbit som täcker för ett lite mindre runt hål i framskärmen på hytten. Detta är ett av två spår av lokets ursprungliga bromssystem. Loket har idag tryckluftsbroms både till lokets hjul och till tåget. Men vid leverans bromsades tåget av vakuumbroms och loket bromsades med ångbroms. Vakuumbromsen är alltså omvänd mot tryckluftsbromsen. Man suger ut luften ur bromsledningen och skapar ett vakuum för att lossa bromsen och höjer trycket till normalt lufttryck för att släppa bromsen. Fram till 1920-talet bromsades passagerartågen med vakuum medan godstågen var handbromsade. Detta byttes successivt ut mot tryckluftsbroms för alla tåg vilket påbörjades 1920 och var i princip klart under 1927. Sa 1277 fick ångbromsen utbytt mot apparater för tryckluftsbroms system Knorr under år 1921 och hade därefter två bromssystem som kunde användas till tågbromsen fram till 1929 då vakuumbromsutrustningen togs ned. Det lilla locket då? Jo, vakuumbromsen använder sig av ånga från pannan för att skapa vakuumet. Avloppsångan behöver sedan släppas ut, vilket man gjorde genom skorstenen för att bidra till draget igenom fyren och ångpannan. (Man gör likadant med avloppsångan från luftpumpen till tryckluftsbromsen, men igenom sidan på rökskåpet istället) Själva bromsapparaten var hopbyggd med förarens bromsventil på vakuumbromsen och satt därför i hytten. Avloppsångan leddes genom ett rör på förarens sida av pannan från hytten fram till sidan på skorstenen, där den försvann in i skorstenen till en ljuddämpare. Jag har en bild på syskonloket SJ Sa 1275 med både tryckluftsbroms och vakuumbroms. Foto någon gång mellan 1921 och 1927: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ08106 Avloppsröret för vakuumbromsen är alltså det tjocka som leder från hytten fram till skorstenen. Det tunnare som går från domen till luftpumpen är ångmatningen till (tryckluftsbroms-) luftpumpen. Detta rör finns även på min modell som ju är i 30-talsskick och bara har tryckluftsbroms. Den andra detaljen av vakuumbromsen som fortfarande syns är kopplingen för röret på skorstenen. Den syns på dessa två bilder: https://absolutman.files.wordpress.c...9/dscn7911.jpg https://absolutman.files.wordpress.c...9/dscn8076.jpg Som ni ser sitter den dock på höger sida av skorstenen, vilket innebär att skorstenen sitter bakvänd på 1277 idag! ![]() Jag ska modellera denna detalj också, men jag kommer att ha den på vänster sida, där den ska vara. Nu återstår mera nitande för min del. Buffertplåtarna och ramarna ska få en omgång också! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
Det ser VÄLDIGT bra ut
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|