![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Detta är det som jag har ändrat på i configen.
jag skulle försöka bytta ut dragspels bälgen till en gummi bälg som jag snodde ur "SJ B8´s" config & placera på "SJ BCo11b"
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du saknar tre stängningsmåsvingar, alltså }, för b_vulst, effects och textures_e2.
Så lägg till tre slutmåsvingar i slutet av det inringade området. Alla öppningsmåsvingar {, måste ha en motsvarande stängningsmåsvinge }. Dessa markerar var så kallade block börjar och slutar så att Trainz vet hur configen skall tolkas. Har man en enklare parser som skall tolka filen, som i detta fallet, kan man få alla möjliga konstiga felmeddelanden som pekar på ställen i filen som inte alls är fel. Detta beror på att parsern kan se att det är något fel med måsvingarna (det finns flera öppningar än stängningar), men inte var det är fel. Det finns ju många ställen man skulle kunna sätta ut de saknade stängningsmåsvingarna och fortfarande få det korrekt med blocken. Så den pekar bara på något väl (eller inte i detta fallet) gissat ställe på var det är fel. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Såhär ska det se ut:
Kod:
b_vulst { mesh ... auto-create ... ... effects { textures_e2 { kind ... texture ... } } } } queue { ... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Nu ser det ut så här:
Fungerar inte nu häller.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du saknar fortfarande en slutmåsvinge! Det är en som ska stänga mesh-table också. Den startmåsvingen är mycket högre upp än de andra, så det är inte lika lätt att hitta! Jämför med mitt kod-block i förra posten.
![]() Ett tips om du tänker redigera mer config-filer på olika sätt, är att du skaffar dig en vettig text-editor istället för Anteckningar/Notepad. ![]() Mitt tips är Notepad++: https://notepad-plus-plus.org/ Den är lika enkel att använda som vanliga Notepad, men har massor av finuliga features som gör livet lite trevligare om man sysslar med programmering eller som här config-filsredigering. I den så kommer motsvarande öppnings/stängnings-måsvinge att rödmarkeras om du markerar den ena av dem, vilket gör det lättare att hitta vilken måsvinge man missat.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Nu har jag kommit så långt att jag kan submita o då kom denna error:
Hur löser jag nu detta?
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
De första två felen säger att den inte hittar den mesh som du refererar till, dvs det som står under mesh-taggen, i ditt fall "b8_body/vulst.im". Om du lagt vulst.im-filen direkt i samma mapp som configen så måste du byta detta till bara "vulst.im".
De andra två felen säger att det inte finns någon attachment i meshen som heter a.groundzero eller a.groundzero_rev, vilka är de dina två vulst-mesher refererar till. Detta är lite svårare att lösa utan originalmesherna till vagnarna dessvärre...
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|