![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Deras målsättning att göra den optimala tågsimulatorn har nog dessvärre spårat ur ! Med önskan om snar bättring:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tror det bara är ett tecken på att det är ytterligare en uråldrig modul som de försökt att uppdatera genom att porta den till GPU:n (PhysX) men som egentligen bara skulle behöva skrivas om från grunden, precis som grafikmotorn. Men det kommer nog i sinom tid. Blender har samma problem med sin partikelsystemmodul, som är uråldrig och trasslig så den är nära omöjlig att underhålla och fixa buggar i. Men det tar tid och utvecklare att skriva om den, så det får vänta lite till framtiden.
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... till build 90945, utan quality assertions påkopplat. Detta blir väl slutstation för TANE? Långköraren! Nästa TS2018 med ytterligare vedermödor, stön och stånk - hur länge orkar vi ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
I och med senaste uppdateringen till 90945 har det hänt en del. Jag har noterat:
Merge Route, som varit en jättebugg, fungerar nu. Om man sparar och klickar på spara fick man upp en trevliga skylt att "din bana är sparad". Skylten har försvunnit. När jag öppnat en bana har jag drabbats av stora vita blaffor och en mängd mindre vita fyrkanter och rektanglar. Dom har försvunnit. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Hur stabilt är Tane nu?
Tanken på att börja med Trainz igen är frestande men jag vet inte om jag riktigt orkar sätta mig in i Tane om det inte håller det önskvärda måttet. Trainz har alltid haft massa buggar men det man läst om Tane från lansering fram tom nu känns sådär... ![]() ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Själv har jag bara lyckats krascha Driver i TANE en endaste gång sedan jag började använda TANE och CM två gånger. Och med tanke på hur mycket jag arbetar med CM anser jag det som ett väldigt stabilt program. De buggar som jag har märkt av är mest av mindre karaktär, eller på grund av att TANE under gång har uppdaterat mycket bakom kulisserna som uppdagar att vi i bland har fuskat med gammalt content. Men sådant går oftast att fixa.
Tänk också på att många av de buggar som diskuteras i denna tråd är i betorna av HF:s och SP:s och att de flesta av dem faktiskt fixats i de release:ade uppdateringarna. Föreslår att du provar och ser hur det är. Annars kommer du få vänta till nästa version av Trainz, vilket kan dröja många månader än. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
För ungefär en vecka sedan släppte N3v en beta TANE SP3 (?), vilken jag givetvis laddade hem.
Väldigt snabbt och smidigt. Tror det tog under 10 minuter och jag hade den körandes med mitt Userdata. Testade naturligtvis med HNJ Dem banas AI session på 2 timmar och 50 minuter. Många tåg i rörelse samtidigt (omkr 15) med STLs signalsystem i form av semaforer, försignaler och olika vägskydd(Gamla). Inga problem. "Allt" gick hur bra som helst. Det som är intressant är att på N3v:s forum så förekommer det mycket klagomål över just signal system och AI körning. Det kan alltså "spåra ur", sluta fungera efter en timmes körning, eller längre/kortare tid. Tror det var JR SL "nåt ting". Så sträck på er STL! Men min käpphäst kvarstår, tydligen riktigt låg N3v prio: Föraren försvinner så småningom om man definierat denna med "a.driver0". Gäller även diesel lok. Men, som jag tidigare nämnt så fungerar tank lok, konstigt nog. Funderade lite över vad som är skillnaden mellan tender- och tank lok i config filen. Jo,dessa parametrar finns även på tankloken: load { mesh "asset_body/load.im" anim "asset_body/load.kin" auto-create 1 att "a.load" att-parent "default" animation-loop-speed 0 effects { product-texture { kind "texture-replacement" texture "load_map.texture" } } } och queues { load-coal { size 3000 initial-count 3000 product-kuid <kuid:44179:60013> animated-mesh "load" attachment-points { 0 "a.load" } allowed-products { 0 <kuid:44179:60013> } } load-water { size 9500 initial-count 9000 product-kuid <kuid:-3:10004> attachment-points { 0 "a.water" } allowed-products { 0 <kuid:-3:10004> } } } Så varför inte lägga in dessa parametrar till ett tender lok ENDAST för testens skull? Sagt och gjort. Resultat: Nu stannar förarna kvar även i tender loken. Har skickat detta konstaterande till N3v och meddelat att det VERKAR fungera, men man måste naturligtvis ha nån access till deras mjukvara. PS. Dock dog TANE en gång utan någon varning, bara försvann. Under denna test hade jag många andra program igång samtidigt,vilket jag normalt inte har. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|