Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-09, 02:43   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Lite bilder från Ätran säckstation, som var slutstation för Kinnared-Ätran resp. Varberg-Ätran banorna.


1. Infarten till stationen:



Det närmsta spåret kommer från Fegen-Kinnared och det andra följaktligen från Varberg.

2. Så här ser det ut idag och vyn är tagen från bommarna som svagt kan urskiljas i föregående bild:



Lägg märke till bron på Varbergsbanan(högra vägen) som ännu finns kvar medan allt annat som har med järnväg att göra
tycks ha försvunnit från Ätran, eller.......??????

3. Här kommer ett persontåg från Varberg via den fortfarande bevarade bron:


Lägg märke till att det är ett SJ lok, vilka stod för trafiken under senare delen av 30-talet. Banan hade liksom många andra
enskilda banor stora ekonomiska problem. HNJ hjälpte till med trafiken i början av 30-talet men lät sedan SJ ta över.
Dock trafikerades banan under första åren av egna tanklok, varav 3 stycken var av sadeltank typ.
1938 köpte SJ Varberg-Ätran järnväg(WbÄJ).
Banan revs 1961.

4. Vad gäller WbÄJ så har jag bara skapat omkring 1500 meter och sedan avslutat den i form av en vändplats "ute i skogen":


Det kommer alltså ett tåg från "Varberg" då och då för att passa in med tiderna med ankommande/avgående tåg
mot Kinnared.

5. Vy över Ätran säckstation:


I bakgrunden kan man skymta lokstation


6. Som såg ut så här:


2 stallplatser. Alltså en plats var till bolagen, som dessutom hade separata kol upplag.
Uppförande av vändskiva och vattentorn bekostades av WbÄJ för att få tillgång till olika faciliteter(HNJ ägda) inom
stationsområdet.
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 10:42   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Kul med lite äkta nostalgi från den gamla goda tiden .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 03:38   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard Flera bilden från Kinnared-Ätran banan

Ungefär en kilometer ifrån Ätran station ligger Ådalens banvaktsstuga:



Stickspåret leder ned till en flottnings station utefter floden Ätran:




Strax utanför Fegen samhälle ligger sågverket, som i detta fall har blivit Bjornl:s Linghed:



Ett trätåg har lastats:



Och strävar sakta upp emot Fegen station i ett lätt motlut:




På stationsområdet har nu loket vänt och står med nosen mot Kinnared och Halmstads hamn.
Avvaktar avgångs signal:



Kollar man Google maps så återstår ingenting av stationsområdet idag.


Och nu är Kinnared-Ätran delen byggd, men komplettingar dyker naturligtvis upp allt eftersom.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 12:48   #4
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Mästarklass!
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 13:39   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt jobbat, vovven .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 03:30   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Tack för de uppmuntrande orden!



Jo, man har blivit mer och mer engagerad i HNJ ju mer man fördjupar sig i dess historia.

Det finns en bok om HNJ, som skänktes till alla anställda vid förstatligandet av HNJ sommaren(sista juni) 1945.
Min far fick alltså en sådan,som jag senare ärvde. I denna togs mycket upp och då bl.a. godstrafiken,
vilket jag numera naturligt nog blivit intresserad av. Skulle alltså vilja veta hur mycket gods (Och vad slags) som transporterades
på sträckan Kinnared-Ätran.

Tyvärr ligger boken i ide hemma i Sverige och det lär dröja innan jag kan ta del av gods hanteringen.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 02:34   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard Västra Centralbanan mellan Landeryd och Smålands Burseryd.

Västra Centralbanan invigdes den 21 december 1906 med en längd på 131,1 km mellan Landeryd och Falköping.
Västra Centralbanan kom från sin trafikstart 1906 att trafikeras av HNJ, som arrenderade banan, men VCJ ägde och förvaltade banan.
1917 gick VCJ och HNJ ihop och trafiknätet blev känt som HN&VCJ.
Det gemensamma namnet varade dock endast fram till 1923 då VCJ trädde i likvidation och HNJ helt övertog Västra Centralbanan.

Banan fick leva fram till 1985 då den största delen av persontrafiken på VCJ nedlades (Falköping-Ulricehamn) och (Sjötofta-Landeryd).
Kvar blev dock sträckan Ulricehamn-Sjötofta, som fortfarande var en sträcka med ett för dåligt parallellt vägnät,
men 11 juni 1988 upphörde även persontrafiken på denna bandel.

Godstrafik förekom ännu och då på sträckan Smålands Burseryd-Landeryd.

I juni 2016 meddelade Trafikverket, att underhållet på sträckan
Landeryd–Smålands Burseryd, 14,8 km, skulle upphöra den 10 december 2017.
Under 2014 och 2015 gick ett antal utfärdståg på denna banstump och då i samband med Tågdagar i Landeryd och dessutom genom Svenska motorvagnsklubbens försorg.

Landeryd lokstation:





Landeryd station:



Tåg med avgång mot Falköping:



Utfarten Landeryd mot Falköpings hållet. Det vänstra spåret leder mot Nässjö.



Passage Österån:



Haghult banvaktsstuga. Stugorna såg i stort sett ut så här utefter sträckningen mot Falköping.
Boytan var ungefär 52 kvm.



Haghult torvströ fabrik med delvis lastade vagnar:



Klart in mot Broaryd:



Framme i Broaryd. Stationerna utefter linjen var byggda i denna stil:




Och nästan halvvägs till Smålands Burseryd.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009