Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-22, 22:10   #1
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Mälardalsprojektet har endast tänkt inkludera Västra stambanan mellan Stockholm och Laxå i detta fall. Rutten är koordinat-kompatibel, om du gjorde rätt från början, men kommer inte att inkluderas. - Det blir nog en egen release som du distrubiterar (Möjligtvis att, när den är färdig, att jag tar och bantar ner rutten så endast Laxå-Hallsberg mergas ihop med projektet - om det är okej för dig! TS har sina begränsningar och jag har redan när jag initierade projektet valet ut ett område och banor som ska inkluderas, vilket beror mest på tåglinjer som körs!)

Helt ok ifall Karlsborgsbanan inte kan inkluderas, vet själv inte riktigt vart gränserna går för Railworks Kanske kan ansluta längre fram och hjälpa till med något annat om ni behöver mer hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Dessutom är mälardalen tänkt att representera nutid, jag vet inte vilken era din bana kommer att representera... Karlsborgsbanan är väl övergiven idag?
Det har du helt rätt i, det är faktiskt så att man har beslutat att sätta igång med banans rivning nu och stationsområdet i Karlsborg finns längre inte kvar. Jag hade tänkt att lägga spåret som det såg ut precis i början 2000-talet då Google Earth har dessa spår, men jag har även möjligheten att bygga även med spårplaner från 1952, då jag har en bok tillhands om Karlsborgsbanan och denna inkluderar spårplanerna för samtliga driftplatser och hållplatser längs med banan. Vad som kommer köras i simulatorn dock är helt och hållet upp till er som så småningom laddar ner banan, Y6 hör dock hemma till banan och den finns ju till TS.

Har en fråga till er andra ruttbyggare, hur lägger ni upp ert arbete? Lägger ni ut en lång sträcka med spår och bygger landskap runt det eller gör ni det i kortare delar?

Åter igen får ni en jämförelse, finn ett "fel"


__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress

Senast redigerad av Jacmob01 den 2018-01-22 klockan 22:12.
Jacmob01 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 23:14   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Bygg i etapper är bästa sättet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 08:29   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Jag lägger spåret först, och bygger resten senare... Man kan saga att jag har store etapper än vad totte har... Jag brukar bygga så spåret blir körklart för scenariobygge så tidigt som möjligt, och tar landskapet senare.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 15:58   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Jag lägger spåret först, och bygger resten senare... Man kan saga att jag har store etapper än vad totte har... Jag brukar bygga så spåret blir körklart för scenariobygge så tidigt som möjligt, och tar landskapet senare.
Nu bygger jag i Trainz, men byggandet och hur man gör/tänker är sig rätt likt tror jag Jag bygger som Totte vissa elsträckor först, dels för det ser bättre ut på bild (mer att visa) och för annars sitter jag hellre och provkör sträckorna för att göra scenarier
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 21:40   #5
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Tack för diverse tips, ska se hur jag gör! Här kommer iallafall några landskapsbilder på det lilla landskap jag än så länge fixat

Den något temporära bron över Ösan:




Spåret är nu draget fram till bron över riksväg 49, så vi är strax framme vid den första hållplatsen Husebygård.
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-27, 23:09   #6
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Bygget går sakta frammåt, har de senaste tillfällena som jag suttit i simulatorn jobbat på landskapet mellan Ösan och Husebygårds hållplats. Spåret är snart framme i Igelstorp däremot så en bit har jag kommit på den fronten iallafall

Här får ni en bild från Husebygårds hållplats Denna anlades lite sent kan man tycka, år 1944. Denna hållplats försvann ganska fort, redan 1966, då det var stor brist på resenärer som använde sig av hållplatsen.

__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 22:22   #7
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Bygget fortsätter sakta men säkert, och nu är vi framme i Igelstorp (jag har bestämt mig för att bygga ut spåret fram till Tibro innan jag satsar på att bygga landskapet runtomkring, kommer däremot att avvakta med Skövde när jag väl byggt Skövde C). Jag tror dock att jag har råkat göra stationen lite nersjunken i marken, ska försöka åtgärda det när jag bygger upp Igelstorps bebyggelse. Kan säga dock att det var väldigt svårt att peka ut vart stationens västra växel låg, då de vägar som gick runt den gamla spårplanen från 1952 matchar inte helt vägarna som finns idag, dock tror jag att jag lyckats få till det hyfsat rätt, huvudspåret är bara 4 meter för långt


Här blir det en liten jämförelse sett från östra infarten till stationen:




Här däremot, syns en inhyrd TGOJ T43 passera Igelstorps station och Husebygårds hållplats

__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
karlsborgsbanan, rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009