![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Låt oss nu ta en titt på banan Torup-Hyltbruk, där bandelen Torup-Rydöbruk
öppnades för godstrafik 1898. En ingenjör hade köpt upp mark i Rydöbruk för ett magasinsbygge till papper och sulfitmassa. I Rydöbruk låg på den tiden en pappersfabrik med en kraftstation. Tyvärr så brann fabriken ned 1910 och blev aldrig återuppbyggd. Bl.a. en disponent Olsson (Anlade Hylte pappersbruk) kom att förhandla med HNJ om en utbyggnad av järnvägen från Rydöbruk till Hyltebruk år 1907, vilket resulterade i en snabb utbyggnad(1909). Följer nu några bilder av hittills gjort arbete på Torup-Hyltebruk banan. Körts både under TANE SP3 och TRS2019, som jag betatestat under lång tid. I vilket fall som helst fungerar HNJ DEM banan för båda versionerna. Vi börjar i Hyltebruk där ett lok T6 49 väntar på tjänstgöring på en 10 meters vändskiva. HNJ köpte 3 stycken K lok av SJ år 1936 till att sköta hamnväxlingen i Halmstad åt SJ. (HNJ T6 48-50): ![]() Mellan Hyltebruk och Halmstads hamn gick tunga papperståg, något som kom att fortsätta en lång tid framöver. Min far t.ex. slutade sin SJ tjänstgöring med att köra dessa tunga tåg men då var det T43-or som drog. Hur ser det ut idag ? Nån som vet ? Nåväl, här representeras T10 38 som dragare. Observera dock att detta lok troligen aldrig trafikerade denna bandel utan endast banan Jönköping-Waggeryd: ![]() Här lämnar godståget Hyltebruk med pappersfabriken i bakgrunden: ![]() Några kilometer utanför Hyltebruk korsar vi en väg med automatisk vägsignal. Observera banvaktsstugan som ligger i anslutning till vägen, men banvaktar kärringen har förlorat sitt grindjobb : ![]() Banan går långa sträckor utefter Nissan: ![]() 2 broar passeras. Den närmsta flodfåran leder till Rydöbruks kraftverk, som nämndes i inledningen (Revs 1992). Där hade jag mitt första sommarjobb. Jobbet gick ut på att rengöra de STORA tuberna, som ledde Nissans vatten brant ned till kraftverkets turbin. Tror det fanns 2 tuber, eller var det bara 1? Först skrapades rosten bort inuti tuben innan vi kunde tjära den. Det var mer än en gång vi gick upp i tuben mot Nissan för att kolla att fördämningen verkligen höll. Vi var väl en 3-4 slynglar som ägnade oss åt detta smutsjobb: ![]() Strax innan Rydöbruks station passerar vi en banvaktsstuga: ![]() Rydöbruks station har rätt så imponerande mått och är byggd 1920. På motsatt sida ligger de privatägda magasinen, varav det ena blivit på tok för modernt. Skall ändras: ![]() Så här ser stationen numera ut från baksidan(Google maps): ![]() Strax innan Torup så ser vi i bakgrunden bron för Nissastigen (Väg 26). Det vänstra spåret leder norrut mot Kinnared och följaktligen det högra till Torup, som ligger några 100 m bort: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
HNJ DEM bana lär aldrig bli färdig men här följer 2 nya klipp.
1. Pella-stenen Minnessten i Tovhults skog nära kilometerstolpe 133, strax norr om Landeryd åt Skeppshults hållet. Rest till minne av överbanmästare Måns Persson, som omkom vid en olycka på järnvägsspåret 1905. Han blev påkörd av ett backgående extra gruståg. ![]() 2. Landskapsgränsen Halland-Småland. Var och kollade in Tågdagarna 2019 i Landeryd och var posterad utefter Kinnaredsbacken för att fånga in nåt av E2 loken, som kämpade uppför backen. När det så var dags att lämna skymtade en bekant till mig en skylt gömd bland granträden på andra sidan av spåren. Döm till min förvåning: Det var skylten som visade gränsen mellan Halland-Småland, så det var bara att ta fram kameran igen och här har vi den i TRS 2019 med tåg HNJ 1 dragandes av ånglok P7 51: ![]() Juli 2011 och Kinnaredsbacken. Som synes kan man skymta skylten till vänster: ![]() Nu, år 2019 har granarna i bakgrunden blivit väldigt höga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Trevligt att se några bilder från din bana
__________________
nebo |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|