![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Försöker ta mig förbi Älvsjö, med kamera och tumstock när jag får tid över och när det inte är så förbannat mörkt.
![]() |
#2 |
|
![]()
Var förbi Älvsjö på hemvägen idag och det sket sig. Ombyggt sen sist jag var där. Nu går det inte längre att använda övergången mellan perrongerna, utan man måste gå upp till hallen och sedan ner igen, för att komma till nästa perrong. Dom har satt upp staket i slutet utav perrongen och skyltat med Förbud Spårområde för att ta sig förbi och komma åt dessa varningslampor som står 10 meter längre bort. Blir spårspring och troligen stopp i trafiken, om jag försöker ta mig dit och det vill jag inte riskera.
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]() Citat:
Enligt farsan (som jobbar som Fjtkl på Cst) så ska det finnas liknande objekt vid slutet på spår 18 och 19 (södra änden tror jag) på Cst, fullt tillgängliga vid truckövergången, om det är av intresse. Lite nytt tänkte jag visa när jag ändå är i farten och skriver! Först några bilder på en Vägkontrollsignal (Vs). 3 Vs äldre fram.jpg Placerad på en äldre stolpe, sedd framifrån. 4 Vs ny bak.jpg Placerad på en ny stolpe, sedd bakifrån. 5 Vs ny sida.jpg Placerad på en ny stolpe, sedd från sidan. Lite ljusa texturer på stolparna tycker jag men orkade inte fixa till och göra nya bilder ![]() Man kan också se på bilderna att Vs:n har egna id-kuber. 6 Vf ny id.jpg Även Vf:n har fått egna id-kuber. Kryssmärkesstolpen har berikats med ytterligare tillbehör. Möjligheten att placera två stycken ljussignaler på samma stolpe finns nu. 1 Kr dubbel fram.jpg 2 Kr dubbel bak.jpg Varje signal är en egen enhet och de kan roteras individuellt plus/minus 45°. Lite mer detaljeringar och snyggare texturer återstår modelleringsmässigt på dessa objekt. Bomeriet är nästa del i vägskyddsbygget, är väl drygt hälften färdigbyggt, sedan återstår texturer och animeringar. mvh Håkan Blom
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Det ser verkligen riktigt lovande ut!
![]()
![]() |
#5 |
|
![]()
Har varit och besökt spår 18-19 på Centralen idag. Tyvärr avspärrat, som vid Älvsjö. Tog mig till spår 10 och där var det också avspärrat. Signalen en meter ifrån mig, på andra sidan grinden. Tog två kort på henne, mellan Gunnebostängslet och ett godståg var på väg söderut på spår 11. När tåget precis hade passerat, så hade jag sånt flyt. Att det stod ett par killar från Banverket på andra sidan och som var på väg över till mig. Tog ett snack med dom och en kille följde med till signalen, så att jag fick ta ett par snabba bilder och mått på dom. Det blev väl inte dom allra bästa korten, men i.a.f. bättre än föregående. Vad jag såg, så sitter dessa lägre än dom i Älvsjö. Så det verkar inte finnas någon speciell standardhöjd från marken.
Har lagt 5 kort i en rar-fil och lagt upp på Mediafire i länken nedan. http://www.mediafire.com/file/ogr8rf...3%A4gskydd.rar .
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]()
Tack Jockes!!
Först lite bilder på Vägkontrollsignalernas (Vs) nya texturer. Den gröna kan man göra ännu "anskrämligare" eftersom den färgen är målad på järnstolpar och rostar och flagnar lätt. 1 Vs gammal.jpg2 Vs ny.jpg Ägovägssignaler (eller som de heter numera, Enkla signaler) är också en del av mitt vägskydds projekt. 3 E-signal.jpg4 E-signal.jpg Man kommer att kunna välja bort själva signal delen för att få endast tavlan, som måste finnas på bägge sidor om spåret även vid enkelspår. Man kommer också att kunna välja bort stolpen och tillhörande fästdetaljer om man vill placera tavlan mot något annat objekt, får se om jag bryr mig om att göra flera typer av fästen för tavlan! Till Kryssmärkestavlan med tillhörande vägljussignaler hade jag lagt in en placerings mall i form av en halvmåne som också fungerar som ett hjälpmedel för att räkna ut förringningstider. Eftersom den blev så stor (radie på 32 meter) påverkade den träffytan för signalen (även när halvmånen inte syntes) och förorsakade en lätt irritation. Även fast det va lätt att lära sig att kringgå problemet så valde jag att göra ett rent trackside objekt istället. Träffytan blir ju nästan lika stor (rektangel 20x32 meter) men den syns ju att den är där hela tiden! Så här ser den ut! 5 Kr-hjälp.jpg Eventuellt ska jag lägga in anvisningar för ägovägssignalen också, eller göra en mindre mall för den. Och så till Bengans önskemål! Jag gjorde trucksignalen med en höjd som passar för låg placering med avseende på fria rummet (jämför Huvuddvärgsignal). Eftersom den är gjord som ett scenery-objekt så kan man justera den fritt i höjdled som vilket hus som helst, men ska ju ändå placeras utan att inkräkta på det fria rummet! 6 Plf-signal.jpg7 Plf-signal.jpg8 Plf-signal blink.jpg Försökte sno ihop en corona också, gick väl sådär... Ser lång ut på bra håll... Ska testa lite mera senare... Samtliga signaler, förutom Vs och Vf, som nämns i samband med vägskyddet är rena scenery-objekt, ett tag så tänkte jag placera ägoväg- och truck-signalen som trackside för att kunna "fixera" avståndet mot spåret på ett kontrollerat vis, men valde ändå scenery varianten eftersom de är ju motsvarande kryssmärkestavlan och tyckte det var bra att vara lite konsekvent... Så nu är det "bara" bommarna kvar då... mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Snyggt jobbat
![]()
![]() |
Ämnesverktyg | |