Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-07, 23:26   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Lite nytt, lite gammalt och så något blått...

Tack Jockes!!

Först lite bilder på Vägkontrollsignalernas (Vs) nya texturer. Den gröna kan man göra ännu "anskrämligare" eftersom den färgen är målad på järnstolpar och rostar och flagnar lätt.
1 Vs gammal.jpg2 Vs ny.jpg

Ägovägssignaler (eller som de heter numera, Enkla signaler) är också en del av mitt vägskydds projekt.
3 E-signal.jpg4 E-signal.jpg
Man kommer att kunna välja bort själva signal delen för att få endast tavlan, som måste finnas på bägge sidor om spåret även vid enkelspår. Man kommer också att kunna välja bort stolpen och tillhörande fästdetaljer om man vill placera tavlan mot något annat objekt, får se om jag bryr mig om att göra flera typer av fästen för tavlan!

Till Kryssmärkestavlan med tillhörande vägljussignaler hade jag lagt in en placerings mall i form av en halvmåne som också fungerar som ett hjälpmedel för att räkna ut förringningstider. Eftersom den blev så stor (radie på 32 meter) påverkade den träffytan för signalen (även när halvmånen inte syntes) och förorsakade en lätt irritation. Även fast det va lätt att lära sig att kringgå problemet så valde jag att göra ett rent trackside objekt istället. Träffytan blir ju nästan lika stor (rektangel 20x32 meter) men den syns ju att den är där hela tiden!
Så här ser den ut!
5 Kr-hjälp.jpg
Eventuellt ska jag lägga in anvisningar för ägovägssignalen också, eller göra en mindre mall för den.

Och så till Bengans önskemål!
Jag gjorde trucksignalen med en höjd som passar för låg placering med avseende på fria rummet (jämför Huvuddvärgsignal). Eftersom den är gjord som ett scenery-objekt så kan man justera den fritt i höjdled som vilket hus som helst, men ska ju ändå placeras utan att inkräkta på det fria rummet!
6 Plf-signal.jpg7 Plf-signal.jpg8 Plf-signal blink.jpg
Försökte sno ihop en corona också, gick väl sådär... Ser lång ut på bra håll... Ska testa lite mera senare...

Samtliga signaler, förutom Vs och Vf, som nämns i samband med vägskyddet är rena scenery-objekt, ett tag så tänkte jag placera ägoväg- och truck-signalen som trackside för att kunna "fixera" avståndet mot spåret på ett kontrollerat vis, men valde ändå scenery varianten eftersom de är ju motsvarande kryssmärkestavlan och tyckte det var bra att vara lite konsekvent...

Så nu är det "bara" bommarna kvar då...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 00:10   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt jobbat .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 18:31   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Så här i VM-tider är det ju inte så bra att missa målet...

...men gör ändå ett försök med lite bommar!!

Tack Ekan!

Först en bild på en grundplacerad helbom!
1 Bommar -Grundplacerad.jpg

Fällbommar som är statiska är ju lite tråkiga och inte verklighetstrogna. Jag tror att de flesta hade blivit besvikna om inte bommarna gick att fälla, så för er en bildsekvens...
2 Bommar - Fällning.jpg

När fällbommen har landat så kan den se ut så här:
3 Bommar - Nedläge.jpg
Även en närbild på bomdrivet finns i bilden.

Hos fällbommarna går det att göra flera olika val. Valmöjligheterna för fällbommarna, och även för de andra objekten som ingår i HB Vägskydd, kommer att redovisas i detalj i Vägskyddstråden när det relevanta har scriptats klart.

Men några val som finns är om man vill ha hängreflexer, gula bomreflexer, klyka eller pinne som stöd för bommen.

Man kan också välja längden på toppbrädan (eller mellanbrädan som det är hos halvbommen) och antalet bomlyktor och deras positioner.
Här kommer en bild på några av de valen.
4 Bommar - Olika toppbrädor.jpg
Det finns flera positioner för bomlyktorna än vad som visas på bilden.

Tanken är också att alla objekt som ingår i vägskyddet, förutom vägkontrollkuren, ska ha texturgrupper så att behovet att skapa flera olika typer av samma objekt försvinner.

Det som återstår att bygga till vägskyddet är halvbommar (mappning) och objekt till plattformsanläggningen. En del ytterligare detaljer till bommarna finns också på tapeten, i övrigt är det mest scriptning, testning och manualskrivande kvar.

Till sist en bild med lite flera detaljer:
5 Bommar - Uppdetaljer.jpg

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 11:33   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 867
Standard

Otroligt vilka snygga bommar!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 17:22   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Lite mera objekt, kan det va nått?

Tack Jocke!

Det var länge sedan jag skrev här och i Vägskyddstråden, om några dagar så kommer jag att skriva ytterligare detaljer och en del annat i Vägskyddstråden, måste "bara" scripta och göra iordning lite information till dess!

Jag tänkte att vi börjar våran resa idag med lite ATC!
I uppdateringen av ATC-systemet så ingår det en Tågdatamottagre, den ersätts mer och mer av andra objekt, bland annat givare, därför så har det tillkommit det som ett alternativ hos balisgruppen.

TDM o Givare.jpg

Funktionen hos dessa båda objekt är samma, skillnaden är endast visuell!
Eftersom objekten har den egenheten att de är svåra att se åt vilket håll de gäller för, finns i surveyour en riktningsvisare i form av gröna pilar.
Givaren består av två objekt med 10 meters mellanrum, centrum är A-balisens position.
Både Tågdatamottagaren och givaren går att rotera, viss lägesjustering kommer också gå att göra.
I min enfaldiga visshet så hade jag tagit bort balisinformationen och därmed justeringsmöjligheterna för Tågdatamottagaren eftersom den ju inte har någon balisinformation, lätt att åtgärda men därför har jag ingen bild på justeringsmöjligheterna.

Jag kan också berätta att i nästa version av Balisgruppen så kommer den att vara en Trigger i Trainz, detta för att kunna skicka meddelanden när objektet påträffas av ett fordon.

Bommar
Hos bommarna finns det nu möjlighet att välja om skylten "Kör igenom..." ska visas. Med dagens regler är den obligatorisk, men eftersom den tidigare inte fanns så är den valbar.

Skylt Kör ej....jpg

Nu kanske någon undrar varför den även finns för Halvbommar?
Och det är ju korrekt att den normalt bara används för Helbommar där det är motortrafik, men om man använder fyra stycken Halvbommar istället för två stycken Helbommar så ska (med nuvarande regler) de två utgångsbommarna ha skylten. Vägkuren bestämmer under vilka villkor som skylten kan väljas hos Halvbommarna.

Även Plattformsbommarna har sett sitt ljus! Tanken var att det bara skulle bli ett bomobjekt och sedan skapades utseendet på bommen automatiskt med hjälp av en texturgrupp beroende på vilken typ av anläggning som bommen är kopplad till.
Det visades, efter lite testande, att det enklaste var att skapa ett eget objekt för Plattformsbommarna som ärver all funktionalitet av grundbommen som sedan strippas på alla ovidkommande tillbehör. Texturgruppen är en egen för Plattformsbommen.

PLF Bommar.jpg

Nuvarande regler för Plattformsbommarna innebär att de alltid ska ha blåa reflexer på vita bommar (om det inte byggs nytt och ersätts med ett vanligt vägskydds utseende), det finns även möjlighet att placera vita reflexer (även fast jag inte hittade några hos Trafikverket). När bommarna var blåvita så kom så småningom reflexerna som ett komplement för ökad säkerhet, därför kan man välja bort de blåa reflexerna.
Även hängreflexer finns som ett extra skydd, mest beroende på att jag har sett bild på det, måste vara väldigt sparsamt det används!

Till en Plattformsanläggning hör ju även signaler så därför tänkte jag som så, varför inte ge sig på en sådan också?

PLF Signaler.jpg
Jag har tyvärr inte hittat någon "STOP"-corona att använda mig av så det blir väl till att försöka göra en sådan också, därför har lamphuset bara en matt svart färg för tillfället.
Signalen till vänster på bilden är grundutrustad, den rektangulära lådan under, huserar ringklockan, som inte syns. Lådan går att välja bort om det finns fler än två signaler, eftersom en plattformsanläggning måste ha minst en ringklocka på varje sida om spåren.

Det går att välja till en signal på vardera höger och/eller vänster sida som synes på bilden i mitten. Till vänster lite detaljbilder.

Plattformssignalen har en egen texturgrupp.

Jag kommer att skriva lite mera om Plattformsanläggningen i Vägskyddstråden när jag har scriptat lite mer.

Jag hade tänkt att visa ett par bilder som "teasers" men tyckte inte det va gjort tillräckligt mycket, men kan avslöja att jag har börjat att peta lite i nya Skyddsportaler och tillhörande objekt, men det får till största delen anstå tills vägskyddet är färdigt skulle jag tro!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-13, 21:34   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Växelomläggningsanordningar mm

Huvaligen va det va länge sedan jag skrev något här, ja det som garanterat går är tiden! Utifrån ett Trainz perspektiv så har 2021 varit ett nästintill bortkastat år men det innebär ju inte att det inte tänks och petas lite i projekten i alla fall.

När jag under de senaste veckorna har kommit igång igen så har fokus legat på att skapa växelomläggare till mitt HB Signalsystem. Tanken var att kunna släppa en första version i mitten av januari med det som var färdigt, men så kommer det inte att bli eftersom det inte känns rätt att stressa iväg något halvfärdigt bara för att jag ligger ett teoretiskt halvår efter i projekttid! Växelomläggarna kommer att släppas när det är helt färdigt och då som ett fristående paket.

Växelomläggare
Det som skrivs nedan gäller, om det inte sägs annat, även för spårspärrar.
I paketet kommer följande objekt att finnas:
  • Elektriskt växeldriv
  • Klot-växel inkl. växeltunglås
  • Elektrisk spårspärr
  • Klot spårspärr inkl. växeltunglås
  • Osynligt elektriskt växeldriv
  • Osynlig klot-växel
  • Dummy elektriskt växeldriv

Växeltunglås
Dessa väljs i propertyrutan och är utanför HB Signalsystem endast visuella men inom HB Signalsystem ett måste ifall man ska kunna hitta rörelsevägar över icke elektriska objekt inom givna villkor för rörelsevägssökning.

Osynliga växlar
Dessa objekt används till EKV/DKV där det ena benet i respektive ände är en av de synliga växlarna (ej spårspärr) och det andra benet är motsvarande osynlig variant. Objekten länkas både via namn och objektstyp. Det synliga objektet ställer in det osynliga och det hårdkodas i script, bl.a. hastigheten som är förutbestämd. Ytterligare info kommer i signaltråden när det är scriptat.

Dummy
Används för att simulera växeldriv vid rörlig korsning. Den är ingen växel utan ett rent trackside objekt och endast visuellt. Tanken är att det ska länkas till växelobjeket och ställas in automatiskt via det, det kommer att gå att välja mellan ett eller två driv.

Funktionalitet och bilder
Jag tänker inte gå in i så mycket detalj i hur växelsystemet kommer att fungera utan det kommer senare i signaltråden, men lite övergripande kan jag dela med mig av.

När jag började med växelomläggarna så fanns det en tanke om att göra de på samma vis som de övriga signalrelaterade objekten som jag har skapat, dvs att man placerar de på vänstra sidan och sedan justerar i PR till höger om spåret. Växlarna i Trainz är dock gjorda på ett sådant vis att det är väldigt enkelt att lägga in två objekt i configen och sedan få det att bli visuellt korrekt. Vill man göra mera finnessrika objekt och med möjlighet att påverka och bygga ihop växlar av flera olika delar krävs det en hel del scriptande och ett annat angreppsset än hur skaparna har tänkt, hittills har det fungerat bra!

Ett problem som finns är att, tillskillnad från b.la. signaler/tavlor, kan en växel placeras hur som helst utan att förändra dess funktion, alltså det finns inget uttalat fram eller bak på en växelomläggare. Dessutom kan ett spår dras i två riktningar vilket i sin tur bestämmer hur trackside objekten blir placerade, det gör att i tungan på växeln finns det två olika placeringar av växelomläggaren, hur växelomläggaren blir placerad beror på vilket spår man träffar och ifall stamspår och grenspår är dragna åt samma håll.

Jag beslutade dock att ändå göra växelomläggarna på samma vis som övriga objekt och införa ett objekt som talar om åt vilket håll växeln är tänkt att vara, det objektet är inte infört ännu.

Beroende på att jag ska lära mig ett nytt program och också på att inte spårspärrarna är byggda ännu så är inte växlarna texturerade annat än med en grundkarta, men mappningen är klar(!).

Propertyrutan är inte riktigt klar ännu men ser för el-växel ut på följande sätt:

Bilderna visar vänster- respektive högerplacerad växel, tyvärr så påverkar "växelpilarna" den visuella upplevelsen i surveyour.
Hos el-driven kan man förutom en del justeringar (det är inte helt bestämt ännu vad som ska kunna justeras), bestämma hastigheten genom växelns bägge lägen, normalt linjehastighet i stamspår och en lägre hastighet i grenspår, det går inte att välja linjehastighet i bägge lägena. Hastigheten bestämmer också ifall det går att välja antalet växeldriv och i så fall hur många. I HB Signalsystem används hastigheten för att skapa signalbilder och diverse villkor i olika undersystem.


Hos klot-växlarna så kan man välja ifall man vill ha växeltunglås och i vilket läge som klotet ska ha den gula sidan upp som också är den sidan som förreglas med valt växeltunglås .

Planen är att införa möjlighet att bestämma hur detaljerade objekten ska vara (som hos vägskyddssystemet) och även texturgrupper för objekten.

Bilderna nedan är tagna från preview i CM:

Det finns 1, 2 och 4 växeldriv att välja mellan hos elväxlarna, samtliga driv placeras med korrekta avstånd enligt trafikverkets dokumentation och på vänstra sidan av spåret. I verkligheten så finns det regler hur driven ska placeras i förhållande till växeltungan därför är det viktigt, i fall man vill vara verklighetstrogen, att veta åt vilket håll växeln pekar, vid flera driv syns det eftersom driven "byggs in i växeln" men vid ett driv eller klot-växel syns det inte så därför kommer det att finnas ett hjälpmedel som talar om växeln tänkta placeringsriktning.

Ska kanske också nämna texten i propertyrutan om huruvida växeln är roterad eller ej, det är en kontroll på ifall användaren har roterat växelomläggaren efter att den har placerats ut. Texten kommer säkert att tas bort eftersom den antagligen inte har någon betydelse för användaren utan kanske bara förvillar!

Signaler
Tänkte också visa och berätta lite om signaldelen av HB Signalsystem, det mesta är gjort hösten -20 eller ännu tidigare! Sedan har jag pillat lite nu för att kunna visa upp något här, samtliga bilder på signalerna är från TurboCad Pro 12 för Mac.

Samtliga huvudljussignaler, fristående försignaler, stopplyktor, skred(för)signaler, brosignaler (ev. någon till) byggs ihop av samma grunddelar, så istället för att göra en 2-skenare och en 3-skenare osv så innehåller de samma enheter fast 3-skenaren har flera delar än 2-skenaren. T.ex. så är 2-skens försignal samma som en brosignal, bara med olika bakgrundsskärmar.


På bilden syns en 3-skenare i aluminiumutförande tillsammans med en medgivandedvärgsignal placerad på en steghållare, tanken är att det även kommer att finnas gjutjärnsmodeller att välja på. Förutom lite fler detaljer och sedan "förfulning" så är den redo att bli mappad, sade han lite optimistiskt.


Bilder på lite signaler i olika färdiggrad!
Från vänster till höger: Huvuddvärg framifrån respektive bakifrån, Repetersignal, Tablåsignal/A-signal äldre respektive nyare (embryo), Kontrollykta (embryo). Hur många varianter det blir av dessa signaltyper vet jag ej i denna stund.

Sedan ska olika typen av fästen skapas också...

LOD
I korvtigers Ånglokstråd så har det frågats om och även beskrivas en del om lodding av objekt i Trainz, jag hade tänkt att svara redan då men tänkte att jag tar upp det i min egen tråd istället, sedan har olika saker varit så att det får bli nu istället!
Visserligen så använder jag mig en del av de tekniker som beskrivs där men jag har också en förkärlek för att göra och mappa så få modeller som möjligt. Istället för att göra en ny modell för varje LOD-nivå så plockar jag bort delar som inte behöver synas. Ibland, speciellt om det är ett stort objekt, så behövs det en ny modell med lägre polygonantal för högre LOD-nivåer.


Här kan man se en vägkur (som inte är släppt än) med mängder av detaljer, egentligen så består objektet av två huvuddelar, en rektangulär kub och ett plåttak. Detaljerna består av egna objekt bl.a. en främre och en bakre dörr, ventiler, handtag, lås osv.
För varje LOD-nivå minskas antalet synliga objekt så att Trainz blir nöjt och så att det ser bra ut i spelet (vilket är det viktigaste), eftersom taket är ganska stort och dyrt så har jag gjort en lopoly-variant som visas i de sista LOD-nivåerna.

Visst finns det nackdelar med detta sätt att lodda men tycker ändå att det positiva överväger, men kanske inte är lämpligt för alla typer av objekt.
En nackdel kan vara att objekt som bara ligger ovanpå ett annat objekt, verkar flimra lite, det kan åtgärdas genom att man flyttar det yttre objektet med hjälp av taggen "position" i mest-table någon millimeter utåt, eftersom avståndet är så långt så kommer glipan med största sannolikhet inte att synas.

En annan nackdel kan vara att config-filerna kan bli stora och upplevas som ganska komplicerade. En fördel hos mig är att jag ofta ger användaren möjligheten till att själv bestämma polygonnivåerna och att också justera individuella objekt sinsemellan, det skulle vara väldigt svårt med hela objekt för varje LOD-nivå!

Ful knep
Det finns ett knep man kan använda för att lura Trainz när man håller på och arbetar med sina modeller. Det ska ENDAST användas vid testning ALDRIG vid en släppt modell eftersom man kringgår loddningen.

I Config-filen ställer man in taggen auto-create till 0 hos mesherna, man har inga taggar som rör LOD-nivåer eller liknande i config-filen. Sedan så måste man visa objekten via script istället med hjälp av funktionen SetMeshVisible().
När det sedan blir dags att införa LOD-nivåer kan man välja vad man vill lodda och hur, eftersom man kan blanda objekt som är loddade eller ej!

Det får vara allt för idag...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 08:40   #7
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Fantastiskt arbete!

Jag har en idé angångne växelomläggarna.
Det som jag saknar i Trainz är att kunna koppla fler än två växlar med varandra. Så när en växel läggs om lägg den anda om också.
Det jag vet för närvarande kan man bara koppla två växlar: A och B.
I Trainz måste man kunna koppla tre växlar i den här situationen. (se bild)
Eller fyra om det var två korsningsväxlar som korsade dom två spåren.

__________________
Mvh RobertE.

Senast redigerad av RobertE den 2022-01-14 klockan 08:44.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009