Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övriga simulatorer > Övriga simulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-20, 03:30   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Nu ska jag säga direkt att jag inte har tittat på några bilder eller länkar som finns i de tidigare inläggen utan jag förutsätter att det är så snyggt som ni säger, därför att det är inte där som min fundering ligger!

Jag tycker att ni har missat en liten, men ack så viktig detalj när ni tycker att man skulle göra en tågsimulator på samma sätt.

En flygsimulator, i alla fall de jag har kört, handlar ju om att flyga och (förhoppningsvis) landa ett plan vare sig det är ett passagerarplan eller en spitfire jagandes nazzar över engelska kanalen.

En tågsimulator är så mycket mer än att bara köra tåg från punkt A till punkt B. Jag kan till viss del hålla hålla med om att det borde läggas mera tid och kraft (från utvecklarna?) på att möjliggöra verklighetstrogna signalsystem och järnvägstekniska funktioner.

Om en tågsimulator ska baseras på den data som beskrivs i inläggen ovan kommer den ju bara att vara aktuell nu.
Hur skapar man banor för äldre tidsåldrar med deras hus, signalsystem osv?
Banor med fiktiva sträckor går ju inte att göra?
Skapandet av lok, vagnar, hus, signaler, kontakledningsstolpar osv, försvinner ju helt om allt ska skapas av satellitdata.

En stor styrka hos järnvägshobbyn, tycker jag, är att den är så mångfacetterad, oberoende om den är fysisk eller digital, kanske mest den fysiska. Eftersom det finns så många olika saker att pyssla med på och runt en modelljärnväg, allt från elektronik, programmering till att köra tåg, bygga modeller så behöver man inte ens vara järnvägsintresserad för att hålla på med en modelljärnväg, detta går nästan att överföra rakt av även till tåsimulator hobbyn.

Om en tågsimulator skulle skapa all data "för sig själv" kommer ju allt vad skapande heter att dö ut inom tågsimulator hobbyn, då tror jag att hobbyn kommer att dö ut i sin nuvarande kreativa och skapande form. Där vi som användare skapar hobbyn genom de objekt vi skapar som andra kan använda för att göra just sin favoritbana!

Så jag säger som Dr Dängrot: Jag är skeptisk!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2019-10-20 klockan 03:31.
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 12:25   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg

Så jag säger som Dr Dängrot: Jag är skeptisk!

mvh
Håkan


Eftersom ingen vet om dom har tänkt sig att göra en tågsimulator också, så får väl resonemanget vara lite hypotetiskt... Men den sist nedlagda MSTS skulle ju ha en "tracks all over the world"-funktion och det skulle väl inte vara så fel, men med förutsättningen att fritt skapande inte skulle begränsas. Så beskrevs i alla fall konceptet från MSTS2-teamet på den tiden.

Jag håller med dig 100, tågsimulering som hobby är ju mycket skapande. Men jag kan också se möjligheten att det ska kunna samleva med skapande tillsammans med automagiskt skapande. Det skulle kunna ge följande möjligheter:

- Återskapande av banor som inte längre finns, men landskapet finns ju fortfarande även om det kanske på sina ställen behöver "återställas" till historiskt skick.
- Låta fantasin komplettera befintliga banor med flera möjligheter.
- Bygga en egen fantasibana, men i verkligt landskap.

Framför allt den sista punkten skulle jag tycka vore förnämlig, jag gillar nog mest att bygga egna hitte-på-banor, men att bygga dom i ett riktigt landskap vore en höjdare.

Så, jag är försiktigt optimistisk för framtiden även om det kanske kommer att finnas rena "kör-simulatorer" också om tillverkaren tror det är bästa affärsmodellen så... (TSW???) Men, vi kommer alltid ha de simulatorer som redan finns med editorer, det har väl hobbyn visat att det går att hålla liv i gamla simulatorer länge eftersom det går att skapa i dom.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 15:44   #3
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg

Men den sist nedlagda MSTS skulle ju ha en "tracks all over the world"-funktion och det skulle väl inte vara så fel, Så beskrevs i alla fall konceptet från MSTS2-teamet på den tiden.
Kommer ihåg en av utvecklarna för MSTS2 skrev att han körde på en rutt i Usa som var direkt skapad av datorn. Ock det var för kanske 10 år sedan....
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 12:32   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Här har vi olika perspektiv.
Du ser det från skaparens/utvecklarens sida. Jag ser det från lokförarens sida ( vilket är de allra flesta människor som använder tågsimulator).
och du ser det från att du har en mac dator och kan inte nyttja Microsoft produkter.

Det att man inte kan bygga bakåt har jag tänkt på, men inte skrivit något om för just nu har vi ingen aning om hur Microsoft tänker.
Det vi vet att de ska göra en otrolig flygsimulator.
Men privat är det inte en viktig sak för mig om det inte går att göra, jag vill köra på dagens rutter och vill man göra gamla rutter finns det en hel drös äldre simulatorer man kan göra det i.

Som sagt här tänker vi olika. Jag är intresserad av att nyttja andra rutter och lok men har inget intresse att göra dem själv i dagsläget.
Men jag tycker själv att det är väldigt lite rutter ute som görs av privatpersoner nu. Det gäller hela världen.
På MSTS tiden byggdes det mycket mera. Men Train simulator då är det mer köpe rutter allting. Varför? Troligen för de flesta vill inte lägga ned all tid som behövs för att göra en bra rutt.
Som det är nu tar det flera år att göra en rutt. och det är risk att när man är klar så har det kommit en ny simulator där rutten inte fungerar.

Det måste finnas bättre sätt att göra rutter i tågsimulator. Och där ser jag Microsoft flygsimulatorn som en väldigt bra plattform. För den skulle då kunna ha höjd, mark vegetation skog sjö Hav och enklare 3d byggnader klara.
Har man detta är det så mycket enklare att fixa dit spåren byggnader nära spåren signalsystem.
Tom med jag skulle då försöka på mig Ånge-Vännäs om jag hade denna hjälp redan.

Ps Jag använder även rutter för att jag är nyfiken hur ser det ut där.
En rutt i Alperna tex eller klippiga bergen
Jag kan flyga och även köra tåg som lite semester. DS

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-10-20 klockan 12:34.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 01:42   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Här har vi olika perspektiv.
Du ser det från skaparens/utvecklarens sida. Jag ser det från lokförarens sida ( vilket är de allra flesta människor som använder tågsimulator).
Definitivt har vi olika perspektiv, du ser det från lokförarens sida och jag ser det från allas sida, så att så många som möjligt har möjlighet att använda simulatorn!
Hur vet du att de flesta kör och inte bygger eller kombinerar de olika sakerna man kan använda en simulator till?
Dessutom finns det en viktig skillnad mellan en tågsimulator och en flygsimulator, som jag redan har skrivit om, tågsimulatorn är hela spektrumet av hobbyn medan en flygsimulator går ut på att flyga, som ju är dess spektrum av hobbyn!
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
och du ser det från att du har en mac dator och kan inte nyttja Microsoft produkter.
Här har du fel, om du har läst inlägget så har jag ingenstans nämt mina åsikter om Microsoft utan inlägget handlar om sättet att göra en simulator.
Sedan är det ju så att det är ju väldigt svårt att använda något som inte finns till ens egen plattform, och Microsoft har väl inte släppt ett spel på 15 år eller så till Mac-plattformen så att de helt plötsligt skulle börja är väl inte så sannolikt.
Att diskutera vad jag tycker om Microsoft hör väl knappast ihop med frågan om hur simulatorer skapas?

I den här texten ignorerar jag att en sådan simulator säkert inte kommer till Mac utan fokuserar på hur den, enligt vad du har skrivit, är tänkt att skapas.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Det att man inte kan bygga bakåt har jag tänkt på, men inte skrivit något om för just nu har vi ingen aning om hur Microsoft tänker.
Det vi vet att de ska göra en otrolig flygsimulator.
Men privat är det inte en viktig sak för mig om det inte går att göra, jag vill köra på dagens rutter och vill man göra gamla rutter finns det en hel drös äldre simulatorer man kan göra det i.
Visst är det mycket spekulationer, men eftersom du skrev i första inlägget att Autogen skapar 3d objekt med hjälp av kartor så blev jag väldigt fundersam med vad som kommer att hända med den kreativa delen av simulatorhobbyn när allting skapas i programmet och alla de andra funderingar som jag redan har dryftat.
Jag har dock ännu mera frågor men de tänker jag hålla för mig själv än så länge!

Är väl bättre att du skriver andra simulatorer än äldre simulatorer! Nyare versioner av befintliga simulatorer kan ju komma ut även om Microsoft släpper sin!
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Som sagt här tänker vi olika. Jag är intresserad av att nyttja andra rutter och lok men har inget intresse att göra dem själv i dagsläget.
Men jag tycker själv att det är väldigt lite rutter ute som görs av privatpersoner nu. Det gäller hela världen.
På MSTS tiden byggdes det mycket mera. Men Train simulator då är det mer köpe rutter allting. Varför? Troligen för de flesta vill inte lägga ned all tid som behövs för att göra en bra rutt.
Som det är nu tar det flera år att göra en rutt. och det är risk att när man är klar så har det kommit en ny simulator där rutten inte fungerar.

Det måste finnas bättre sätt att göra rutter i tågsimulator. Och där ser jag Microsoft flygsimulatorn som en väldigt bra plattform. För den skulle då kunna ha höjd, mark vegetation skog sjö Hav och enklare 3d byggnader klara.
Har man detta är det så mycket enklare att fixa dit spåren byggnader nära spåren signalsystem.
Tom med jag skulle då försöka på mig Ånge-Vännäs om jag hade denna hjälp redan.
Du har inte tänkt på att det kan vara många som aldrig visar vad de håller på med?
Jag vet att det inte går att jämföra rakt av, men hur många tror du det är som håller på med fysik modelljärnväg som visar upp sina anläggningar?

Sedan finns det en annan viktigt sak att tänka på, att för många kanske det inte handlar om att bygga klart en rutt utan att nöjet ligger i att skapa något som växer över tid för ens egen skull!
  • Målet är ingenting, vägen är allt - Robert Broberg
  • En modelljärnvägsanläggning blir aldrig färdig, och skulle den mot all förmodan bli det så river vi den och börjar på något nytt igen...

Jag tycker att det är viktigare att det finns bra och användarvänliga verktyg vid skapande av rutter och objekt än att skapandet ska ske internt i programmet och på det viset hämma kreativiteten hos användarna eftersom kanske inte finns möjligheten att skapa eget innehåll.

Jag har inget emot om det skulle komma ut en "körsimulator" men kan inte övertyga mig själv om att det skulle "rädda" (om den nu behöver räddas) tågsimulatorhobbyn.
Min fasta övertygelse är att alla delar av hobbyn är lika viktiga och för att locka fler till hobbyn så behöver simulatorerna tillgodose hela spektrumet av användare.

Funderingarna från mitt förra inlägg har inte blivit färre utan snarare flera!

Håller fortfarande med Dr Dängrot!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 16:57   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Vi är enig att vi är oeniga. Vi får se om 2-3 år om det blir och då vad det blir.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-10-21 klockan 16:58.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 16:59   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Det håller jag med om...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 08:22   #8
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Microsoft har visat hur vädret ska fungera i nya flyg simulatorn
https://www.youtube.com/watch?v=i8TGT87Fxyw
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 11:19   #9
MikeBrearley
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Bangladesh
Inlägg: 2
Standard

Jag har kontrollerat flygsimulatorvideon. det är helt enkelt fantastiskt. den pittoreska grafiken och realistiska presentationen vinner helt enkelt vårt hjärta. microsoft train sumulator är också ett prisvärt skapande. Jag gillar tågsimuleringen mer eftersom jag har en stark affinitet kring tågsimuleringsspel.
MikeBrearley besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 09:50   #10
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Ja nu är det klart att den släpps 18 augusti
Länk 1
Länk 2

Jag förbeställde den på en gång.
I tågsimulator hobbyn får man vara glad i vissa simulatorer att köra några mil med bra landskap. I denna finns hela världen i underbar kvalitet .

Jag hoppas nu i höst vi får höra att Microsoft ska satsa på tåg simulatorer eller lastbil/bil simulatorer.
Tänk att ha denna start när man påbörjar en rutt. I stort sett landskapet klart
Det man behöver göra är närmare byggnader och spår signaler. Men det måste vara så mycket enklare att göra rutter. Då är transsibiriska järnvägen ingen omöjlighet.
Tror då att vi efter några år skulle kunna ha rejäla rutter även i Sverige.

Jag får se mera under hösten hur bra den är på närmare nivå t.ex. i Sundsvall där jag bor

Här en jämförelse med FS2020 och verkligheten Länk3


PS svar till Totte. Jo om de satsar på tågsimulator och det övriga blir bra, som tåg och övrigt. Då tror jag Dovetail och Trainz inte överlever.
Avståndet blir helt enkelt för stort. Med 3d landskap och atmosfär (himlen moln) har de en otrolig fördel. Men vi får se DS

Senast redigerad av jorgen3 den 2020-07-14 klockan 10:47.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 10:07   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Va spännande!
Om tågsimulator blir av, då köper jag den och avinstallerar TSW direkt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 13:26   #12
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Prisa Gud, Jesus har kommit...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009