![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Javisst, jag provar det.
TACK det fungerar klart bättre ![]() ![]()
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
En av de större orterna i Bensland är Kolbolt. Norr om Kolbolt ligger en högplatå med en sjö. Den ligger cirka 100 meter högre upp.
När landet skapades var det tänkt att lägga en stad där uppe. Jag förberedde detta men lät det vara. Tänkte att det får ni, som kanske vill bygga vidare på Bensland ska få bygga den staden. Men nu har jag ändrat mig igen. Det får bli Vender City, en stad med en liten hamn. Fasiken vet varför jag ville ha en liten hamn där. Sjön är ju en insjö. ![]() Hur som helst. För att komma dit upp måste man klättra drygt 100 meter och detta på en liten yta. Det fick bli ännu en tjusig spiral: Spåret från Kolbolt upp till Vender City fortsätter sedan till Ranstabo. Det går också ett spår till Steele som inte är elektrifierad. På vanligt vis i Bensland så får föraren en varning om att eltrådarna upphör. Hejsan.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Släppet av Bensland version 2020 får vänta. Var tänkt att jultomten skulle släppa ut banan i download i år, men, men.
Det är mycket kvar att göra så det får bli en utgåva nästa år. Dock före jul ![]() Som ni säkert känner till är Bensland i original bara på ett par basbord i bredd. Därför blev det gärna kurvigt och vindligt på sina ställen. Exempelvis vid Svartsten. Det kan vara tjusigt att köra så, men vill man inte ha för snäva kurvor så går det också en nybyggd tunnel mellan Svartsten och Kalltoppen. Bilderna visar tunnelplacering, ingång från Svartsten och ingång från Kalltoppen. Mer bilder och information kommer senare här på Bensland News.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
Bra jobbat ![]() Lycka till framöver, det ser kanonfint ut.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Jag ska berätta lite mer om hur jag jobbar med byggandet av Nya Bensland 2020. Som jag redan skrivit så är detta en full utbyggnad av landet, från att ha varit en enkel, två-tre basbord bred oval bana till ett helt fyllt land.
Då uppstår också nya järnvägslinjer inuti landet. Med dessa blir också en del stationer drabbade. De behöver byggas ut för att kunna ta emot tåg från de nya landsdelarna. En sådan station är Gullskog. Staden ligger på stambanan, den dubbelriktade snabbanan mellan Benstad och Karlsköping. Nu blir staden också en ändstation för linjen GullGransBanan mellan Gullskog och Granhyllan. Det behövs en extra plattform/perrong för resenärerna. Jag beslöt att lägga spåret på utsidan av befintlig perrong Lösningen var inte fullt så enkel. Det befintliga gångtrafiksystemet med promenadvägar till stationen behövde rivas. En underjordisk gång byggdes under spårområdet. Det blir inte möjligt för folk att gå till stationen "från baksidan" som tidigare. En trappa upp från närliggande väg fick rivas. Bron över vägen var inte bred nog för fler spår. Men eftersom GullGransBanan inte är elektrifierad så gjorde det inget. Spåret fick en egen bro. Det var också en bättre lösning för godstrafiken från och till skogsavverkningen som ligger utanför staden. Tidigare fick tågen dela snabbspåret med passagerartrafiken. Nu får godstågen ett eget spår som passerar Gullskog på ytterspåret för GullGransBanan. Ja, bildspelet nedan får berätta:
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
De fyra sista bilderna. Nu ska andra änden av GullGransBanan fixas till. Granhyllan station har ett litet godsspår som får bli slutstation för banan. Men den är för kort för passagerartåg. Ska ordna till det. Bildföljetong kommer.
Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Nej. Granhyllan får ingen ansiktslyftning. Det lilla godsspåret får duga som passagerartrafik också. Det är visserligen kort, men duger för en rälsbuss.
Huvudlinjen som passerar (Karlsköping-Benstad) kan ta emot längre tåg.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|