Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-20, 21:37   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Javisst, jag provar det.
TACK det fungerar klart bättre
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tkorsning version 3.jpg (188.3 KB, 142 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-12-22, 18:03   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

En av de större orterna i Bensland är Kolbolt. Norr om Kolbolt ligger en högplatå med en sjö. Den ligger cirka 100 meter högre upp.
När landet skapades var det tänkt att lägga en stad där uppe. Jag förberedde detta men lät det vara. Tänkte att det får ni, som kanske vill bygga vidare på Bensland ska få bygga den staden.
Men nu har jag ändrat mig igen. Det får bli Vender City, en stad med en liten hamn. Fasiken vet varför jag ville ha en liten hamn där. Sjön är ju en insjö.

Hur som helst. För att komma dit upp måste man klättra drygt 100 meter och detta på en liten yta. Det fick bli ännu en tjusig spiral:

Spåret från Kolbolt upp till Vender City fortsätter sedan till Ranstabo. Det går också ett spår till Steele som inte är elektrifierad. På vanligt vis i Bensland så får föraren en varning om att eltrådarna upphör.

Hejsan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kolboltspiralen 2.jpg (155.9 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg Kolboltspiralen 1.jpg (160.5 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg Kolboltspiralen 3.jpg (158.1 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg Kolboltspiralen 4.jpg (162.1 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg No el.jpg (181.3 KB, 116 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 16:22   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Släppet av Bensland version 2020 får vänta. Var tänkt att jultomten skulle släppa ut banan i download i år, men, men.
Det är mycket kvar att göra så det får bli en utgåva nästa år. Dock före jul

Som ni säkert känner till är Bensland i original bara på ett par basbord i bredd. Därför blev det gärna kurvigt och vindligt på sina ställen. Exempelvis vid Svartsten. Det kan vara tjusigt att köra så, men vill man inte ha för snäva kurvor så går det också en nybyggd tunnel mellan Svartsten och Kalltoppen.

Bilderna visar tunnelplacering, ingång från Svartsten och ingång från Kalltoppen.

Mer bilder och information kommer senare här på Bensland News.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ny tunnel1.jpg (158.0 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg Ny tunnel2.jpg (185.8 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg Ny tunnel3.jpg (133.7 KB, 103 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 19:41   #4
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Bra jobbat
Lycka till framöver, det ser kanonfint ut.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 15:56   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard Mer nyheter i Nya Benslands Jernvegar 2020

Jag ska berätta lite mer om hur jag jobbar med byggandet av Nya Bensland 2020. Som jag redan skrivit så är detta en full utbyggnad av landet, från att ha varit en enkel, två-tre basbord bred oval bana till ett helt fyllt land.

Då uppstår också nya järnvägslinjer inuti landet. Med dessa blir också en del stationer drabbade. De behöver byggas ut för att kunna ta emot tåg från de nya landsdelarna. En sådan station är Gullskog. Staden ligger på stambanan, den dubbelriktade snabbanan mellan Benstad och Karlsköping.

Nu blir staden också en ändstation för linjen GullGransBanan mellan Gullskog och Granhyllan. Det behövs en extra plattform/perrong för resenärerna. Jag beslöt att lägga spåret på utsidan av befintlig perrong Lösningen var inte fullt så enkel. Det befintliga gångtrafiksystemet med promenadvägar till stationen behövde rivas. En underjordisk gång byggdes under spårområdet. Det blir inte möjligt för folk att gå till stationen "från baksidan" som tidigare. En trappa upp från närliggande väg fick rivas.

Bron över vägen var inte bred nog för fler spår. Men eftersom GullGransBanan inte är elektrifierad så gjorde det inget. Spåret fick en egen bro. Det var också en bättre lösning för godstrafiken från och till skogsavverkningen som ligger utanför staden. Tidigare fick tågen dela snabbspåret med passagerartrafiken. Nu får godstågen ett eget spår som passerar Gullskog på ytterspåret för GullGransBanan.
Ja, bildspelet nedan får berätta:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nya Gullskog.jpg (237.2 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog färdig.jpg (216.2 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 1.jpg (246.3 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 2.jpg (254.3 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 3.jpg (234.6 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 4.jpg (214.3 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 5.jpg (277.5 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 6.jpg (235.5 KB, 88 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 16:01   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

De fyra sista bilderna. Nu ska andra änden av GullGransBanan fixas till. Granhyllan station har ett litet godsspår som får bli slutstation för banan. Men den är för kort för passagerartåg. Ska ordna till det. Bildföljetong kommer.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nya Gullskog 7.jpg (245.3 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 8.jpg (186.7 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 9.jpg (262.5 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 10.jpg (239.8 KB, 86 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 16:23   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Nej. Granhyllan får ingen ansiktslyftning. Det lilla godsspåret får duga som passagerartrafik också. Det är visserligen kort, men duger för en rälsbuss.

Huvudlinjen som passerar (Karlsköping-Benstad) kan ta emot längre tåg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Granhyllan station.jpg (253.9 KB, 87 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009