Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-21, 19:49   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Child objects behandlas som scenery objects eller animated scenery objects och man läser in en annan .xml-fil för ändamålet.

Dock så har man med UKLedPro (Som GARL använder) lyckats scripta så child object fungerar. Jag testade att lägga in relevant kod i scriptet för min testsignal men det var ingen skillnad.

GARL eller Glasgow Airport Rail Link är Assets/Totalizemedia/GARL och de har lua-filer som inte är kompilerade så de kan läsas rakt av i klartext.

Min filosofi är att jag skapar speciella signaler som jag behöver i Mälardalsprojektet och lägger dem i SummerADDE/Malaren, så att de inte bidrar i den stora röran som heter newS/Sweden - Dessa signaler laddas då in separat från newS och bara för mälardalens rutt. Jag ämnar att göra samma sak för Nordlandsbanan sen. Tycker det är roligare att sätta ihop signalobjekt genom dess blueprint-filer än att detaljstyra i rutteditorn.

EDIT: Ang milepost så verkar det finnas ett lösningsförslag från UKTrainSim:
Citat:
Ursprungligen postat av AndiS
The problem with having lowercase and uppercase letters at the same time is that filenames in DOS/Windows are not case sensitive.
However it should be possible to put the texture of A in some file A1 and for a in A2. You need two entries in the texture set blueprint, one for A and one for a. Only then you will see if it works. Signal IDs are forced to uppercase, so it might be similar with mileposts.
https://forums.uktrainsim.com/viewto...80788#p1880788
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.

Senast redigerad av ADDE den 2020-12-21 klockan 19:52.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 16:11   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

OMG Yess! Jag lyckades!

https://www.youtube.com/watch?v=n8KQfepmQmk
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 16:41   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Jag gjorde följande förändringar i SE H2 Signal.lua.

Jag kommer göra en egen release av signaler så några förändringar på befintliga signalscript kommer inte ske, för att skydda äldre rutter mot risken av trasiga signaler. Däremot kommer SEV2-signalerna jag har släpps innan uppdateras mot denna script.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.JPG (63.4 KB, 82 visningar)
Filtyp: jpg 2.JPG (101.8 KB, 82 visningar)
Filtyp: jpg 3.JPG (215.7 KB, 82 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-26, 20:00   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard Dagens achivement!

Genom att byta ut
Kod:
	elseif gConnectedLink > 1 then
		-- diverging route, signal slow
		newSignalState = STATE_SLOW
mot
Kod:
	elseif Call ( "GetLinkLimitedToYellow", gConnectedLink ) ~= 0 then
		-- diverging route, signal slow
		newSignalState = STATE_SLOW
så är det ruttbyggaren som bestämmer om signalen ska visa KÖR eller KÖR40, det ger mer flexibilitet till ruttbyggaren att skapa de signalbilder som behövs!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp.JPG (71.0 KB, 58 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-26, 20:12   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Intressant! Den funktionen hade passat bra på en del ställen runt Stockholm, där det finns flera spår från samma växel med STH 80 eller mer.

Har du provat att det funkar som avsett? (Har själv upptäckt att signalscripten kan överraska ibland med hur det funkar!)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-26, 20:27   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Yess, Jag skapade en H5:a med 10 länkar, bockade i "Limited aspect" på var annan länk, ställde ett extra lok på ett av spåren, och signalen gav 1 grön + 1 vitblink vid de som inte var bockade och 2 gröna till de spår som jag har bockat i. (och röd för spåret där lok 2 stod.) så det fungerar som avsett.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 16:14   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard Jag gjorde det igen!

Bangårdssignalerna är porgrammerade att tågväg ovanför länk 6 (som KMW beskrev användes för bangårdslänk) ignorerade om det fanns tåg på spårsträckan dessa länkar ledde till.

Well, nu kan man styra detta också genom att bocka i "Approach control". Är detta ibockat så visar signalen KÖR40 oavsett om det står ett tåg på nästkommande blocksträcka eller ej.

Observera att du kan inte bocka i både "Limited aspect" eller "Approach control" i TS, utan endast välja emellan dem. Då signalen visade Kör40 även i det gamla scriptet så var det detta jag tog efter mig i det nuvarande.

Följande förändringar gjorde jag i SE H5 Signal.lua för att få till effekten:
Vid BASE Initialise (ungefär rad 209) så bytte jag ut
Kod:
	-- Initialise global variables
	gLinkCount = Call( "GetLinkCount" )		-- number of links this signal has
	gLinkState = {}								-- state of line beyond this link
	gYardEntry = {}								-- is this link going inside a yard?
	gDissabled = {}								-- is this link dissabled?
	gOccupationTable = {}						-- how many trains are in this part of our block?
	for link = 0, gLinkCount - 1 do
		gLinkState[link] = STATE_GO
		gYardEntry[link] = (link > 6)			-- links without numbers (>6) are yard entry
		gDissabled[link] = false
		gOccupationTable[link] = 0
	end
	Call("BeginUpdate")
end
Mot:
Kod:
	-- Initialise global variables
	gLinkCount = Call( "GetLinkCount" )		-- number of links this signal has
	gLinkState = {}								-- state of line beyond this link
	gYardEntry = {}								-- is this link going inside a yard?
	gDissabled = {}								-- is this link dissabled?
	gOccupationTable = {}						-- how many trains are in this part of our block?
	for link = 0, gLinkCount - 1 do
		gLinkState[link] = STATE_GO
		gYardEntry[link] = (link == -1)			-- links not checked as "Approac control" are not yard entry
		gDissabled[link] = false
		gOccupationTable[link] = 0
	end
	Call("BeginUpdate")
end
Att jag satte -1 är för att visa att ingen länk används, på så vis inaktiveras funktionen gYardEntry helt o hållet. Detta förekommer i andra signalscripts.

Nere vid SET SIGNAL STATE (rad 404), ungefär här:
Kod:
--------------------------------------------------------------------------------------
-- SET SIGNAL STATE
-- Figures out what state to show and messages to send
function SetSignalState()
	local newSignalState = STATE_GO
	if gBlockSignal then
		if gOccupationTable[0] > 0 and gGoingForward then
			newSignalState = STATE_STOP
		elseif gOccupationTable[0] > 0 or gLinkState[0] == STATE_BLOCKED then
			newSignalState = STATE_BLOCKED
		end
så lade jag till följande:
Kod:
	elseif Call ( "GetLinkApproachControl", gConnectedLink ) ~= 0 then
		-- yard entry, signal slow
		for link = 0, gLinkCount - 1 do
			gYardEntry[link] = (link == gConnectedLink)	
		end
		newSignalState = STATE_SLOW
Om signalen går till en länk som har Approach control ibockat (GetLinkApproachControl är inte lika med 0) så ändras gYardEntry till att gälla den länk som nu är förinställd. Därmed så körs scriptet som ignorerar om det står ett tåg i bangården. Signalen ställs sedan in på Kör40 precis som tidigare. (ja, jag testade att lägga om till en annan tågväg med ett tåg ivägen, och då visar signalen rött.)

Att placera den där har nog att göra med ordningen om hur koden läses in, lägg inte det sist för då kommer de andra villkoren läsas in före och signalen slås om till rött istället.

(OM villkor 1 uppfylls, gör detta ANNARS OM villkor 2 uppfylls gör detta, ANNARS gör detta SLUT.)

Jag är inte klar, jag ska se om man kan göra signaler flexiblare genom att skriva in ett tecken i "Character"-fältet (ser ut som ett A). På så vis kan man konfigurera olika signalbilder för varje tågväg (t.ex. Kör40, kort tågväg t.ex.)

Och inte bara det. sen kommer dvärgsignalerna, hehe...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009