Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-27, 17:15   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 813
Standard

Kul att du tar tag i de svenska signalerna!

Är inte tanken med "approach control" att det är en signal som saktar ner ankommande tåg mot en sidotågväg? T.ex. i UK att signalerna visar 2 gula -> 1 gul -> stopp, men att sista signalen slår om till körsignal med avvikande tågväg när ankommande tåg har fått ner farten genom de restriktiva beskeden 2 gula / 1 gul. Eller har jag missuppfattat något? Kanske går det att använda approach control i skripten för andra syften?

Jag tänker att mot en bangård (dvs där du vill kunna köra in på spår även om det står fordon där) så tror jag egentligen att huvudsignal alltid ska visa stopp. Dvärgsignal, antingen som en separat medgivandedvärg, eller som del av en huvuddvärgsignal, visar om rörelse är tillåten för växlingsrörelser.

Detta har jag försökt simulera på några ställen på Jönköpingsbanan, kolla t.ex. infarterna till Tomteboda, Hagalund eller Jönköpings gbg, där det står huvuddvärgsignaler som alltid visar "stopp" i huvudsignaldelen, men där dvärgsignalen kan visa olika besked. (Till Tomteboda visa den alltid "snett höger" som kan anas här, eftersom bangården inte är signalreglerad.) Rent scriptmässigt är dessa signaler programmerade så att de är i "state slow" för jag kunde inte lista ut något bättre sätt. Men det borde ju gå att programmera dem så att man kan få tillstånd att passera från tågklareraren.

Det verkar ju som att du börjar bli varm i kläderna med scripten, så titta gärna på hur man kan få DV4-signalerna att fungera bättre. De "fastnar" ju i "snett vänster" när tåg har passerat, även när nästa signalsträcka har blivit fri. Det enda sättet jag har fått det att funka är att programmera DV4 som en huvudsignal, men då blir det fel mot alla andra huvudsignaler så det går inte att ha det så. Men det borde gå på nåt sätt tycker jag! Det handlar "bara" om att få signalen att ta hänsyn till när signalsträckan har blivit fri igen.
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009