![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack Totte!
![]() Citat:
Jag försökte det ett tag men det blev väldigt knasigt på en del ställen då jag "fuskar" lite för att kompensera för begränsningarna i Trainz. T.ex. så kommer alla driftplatserna vara helt horisontella och det är dem inte i verkligheten. Men att försöka få KTL att bli bra på en bangård som lutar i Trainz är inte bara svårt, utan nästan omöjligt. Dessutom är, precis som du påpekar höjddatan fel på en del ställen i DEM-kartan och för att slippa göra allt för stora ingrepp i landskapet försöker jag anpassa spåret efter DEM-kartan så gott det går men samtidigt försöka hålla mig under 20 promilles lutningar (Helst under 17, men det är svårt på en del ställen). Mellan Abisko och Björkliden är det endast över 10 promille på enstaka ställen. Det har i sin tur lett till att lutningarna mellan Björkliden och Kopparåsen ligger på 10-20 promille hela vägen för att kompensera för det. Såhär i efterhand borde jag kanske ha lagt mer tid på att försöka få lutningarna rätt från början och arbeta fram en metod som funkar i Trainz. Så upp till Riksgränsen kommer lutningarna att avvika från verkligheten, men ha en ganska trovärdig geometri. (Hoppas jag, det får ni som sedan laddar ner och prövar rutten avgöra.) Från Abisko ner mot Kiruna ska jag igen försöka undersöka om jag kan implementera realistiska lutningar, då banan mellan Abisko och Kiruna har andra förutsättningar än Abisko - Riksgränsen vad gäller landskap. ![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Kopparåsen.
Gammalt möter nytt ![]() Om man bortser från utformning av bangårdarna skulle man ju kunna göra en version av Malmbanan som "utspelar" sig i 20-50 talet med inte allt för mycket jobb och lite fantasi.. Byta till äldre signaler, bilar och lite annat.. Det kan kanske bli något sånt när rutten är "klar" Även en vinterversion står i pipelinen om "några år"... Och för er som föredrar "jättenytt" lite Iore med 68 vagnar. Hittills är Kopparåsen den enda driftplatsen på min version av Malmbanan som kan hantera tågmöten med 750m långa tåg.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Man blir bara imponerad av allt du åstadkommer. Tio tummar upp (minst)
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() ![]() ____________________ Jag fick en fråga per mail för ett tag sedan som gällde vad jag använder för "backdrops". Tänkte att fler kanske undrar, så jag besvarar frågan här. Svaret är enkelt, jag använder inga "backdrops". Det fina med DEM-kartorna som Bengan gjort är hur mycket landskap som finns med i bakgrunden, det gör att man inte behöver "backdrops" för att rama in rutten. Slänger med några exempel där jag försöker visa hur mycket landskap som finns med. Jag tror dessutom att DEM-kartan för Kiruna-Riksgränsen går att ladda ner fortfarande om någon är nyfiken över hur den ser ut.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ser så sjukt bra ut rely!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Det är det fina med bakgrunderna, att DEM-basborden är många. Ser väldigt realistiskt ut, särskilt om man använder lite dis så bakgrunden inte behöver vara så väldigt detaljerad.
![]() ![]() ![]() Säger som alla andra - det ser väldigt fint ut och ger inspiration till byggandet. Att sedan köra långa och tunga malmtåget gör inte rutten sämre, tvärtom. Ser fram emot att få prova på utifall du planerar att slänga upp din färdiga rutt på Download-delen. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack Jocke!
![]() Citat:
Jag hoppas det blir kul! Ska försöka knåpa ihop ett eller ett par scenarios tillsammans med ruttsläppet och försöka få rutten att kännas levande. Dessvärre är inte sträckan Abisko Östra - Riksgränsen särskilt lång. Det tar ca 35minuter att köra sträckan. _________________ Lite bilder på ett lastat malmtåg på väg in mot Kopparåsen en tidig morgon.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|