Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-09, 13:54   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Kolla tågets distinationsdisplay.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-05-10, 01:54   #2
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Dum man känner sig, borde ju ha sett det..
Kul att du äntligen bygger till Uddevalla, här finns en hyttfilm Öxnered- Uddevalla som kanske kan vara till hjälp:
https://youtu.be/EbtLF4qOGyU
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-10, 10:03   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Marmar fick rätt!
Tack för filmen, den är mycket bättre än den äldre.
Marmar, du kanske har några byggnader till Uddevalla? Det skulle vara toppenbra till min rutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 08:56   #4
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Vet att jag försökte få till Uddevallas stationshus men mitt problem generellt när jag bygger 3D är att jag aldrig får till en bra textur. Får försöka lägga lite tid på att lära mig detta så kanske man kan bidra med några fina modeller i framtiden
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 10:14   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Vet att jag försökte få till Uddevallas stationshus men mitt problem generellt när jag bygger 3D är att jag aldrig får till en bra textur. Får försöka lägga lite tid på att lära mig detta så kanske man kan bidra med några fina modeller i framtiden
vad har du för bekymmer med texturen?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 12:56   #6
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Det är mer generellt att jag inte förstår hur man smartast fixar texturer till byggnader m.m. Jag har alltid gjort på det enklaste sättet genom att sätta ihop texturer i 'delar', dvs vid UV-mappning så gör jag det 'rektangel' för rektangel. Men det funkar bäst bara vid byggnader & objekt som är fyrkantiga och om man har bra bilder på varje 'sida' så att säga. Vet inte om du förstår vad jag menar riktigt men tänk typ att man klistrar på en bild rakt av på varje del av objektet.
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 21:26   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Det är mer generellt att jag inte förstår hur man smartast fixar texturer till byggnader m.m. Jag har alltid gjort på det enklaste sättet genom att sätta ihop texturer i 'delar', dvs vid UV-mappning så gör jag det 'rektangel' för rektangel. Men det funkar bäst bara vid byggnader & objekt som är fyrkantiga och om man har bra bilder på varje 'sida' så att säga. Vet inte om du förstår vad jag menar riktigt men tänk typ att man klistrar på en bild rakt av på varje del av objektet.
Aha, jag förstår... Finns nog många sätt hur "vi" gör det på, men för egen del jobbar jag såhär:

- En grundprincip för alla byggnader... Kosta på dom polygoner, det är i alla fall lite polygoner i förhållande till vad vagnar och lok har idag utan problem.
- Med det kommer naturligtvis att bygga med synbarhetsgränsen i åtanke... en trappa eller stuprör ska försvinna efter 100m eller vad det kan bli. På det sättet kan du bygga fett mycke detaljer utan att objektet blir jobbigt att hantera.

Med det sagt, så texturerar jag uteslutande från material. Dvs, inga detaljer textureras. Det förenklar textureringsarbetet väsentligt och du har en väldig skaparfrihet. Så för en byggnad, väljer jag en egen textur för byggnadens fasader. Då kan jag enkelt skapa nya fasadfärger eller utförande. Samma sak med detaljer, en vit panelbräda t.ex. Inte mycke textur, men återanvänds mazza gånger i objektet.

Välj storlek på materialtexturen så du får tillräcklig variation och inte får störande upprepningar. Du kan ju labba lite med texturstorlek kontra antal polygoner. En fasad gör jag t.ex. aldrig med bara en polygon även om det modellmässigt skulle gå. Anledningen är att jag får et slutresultat som blir högupplöst och snyggt.

Som sagt, min strategi som jag tycker funkar för mig, men det finns garanterat andra synsätt oxå.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 21:27   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Bra marmar att du försöker. Lycka till!
Här kommer en bild om Uddevalla!
En fråga bara, är det fortfarande träslipers mot Strömstad?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20210511211221_1.jpg (156.1 KB, 213 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2021-05-11 klockan 21:29.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009