![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
![]()
Perfekt, var precis på väg att fråga dig hur man skulle lösa problemet. Pannmanometern är ju inga problem men eftersom jag har samma manometer till ångldan också, så bör man ju kunna få den att visa 0 Kg/cm2. Stort tack för utförlig och tydlig förklaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
![]()
Nu när jag börjat kolla vinklarna på manometern jag utgått ifrån (från S1 1924, med reservation för numret), så kan jag konstatera att skalan inte är riktigt linjär från 1 till 25 heller.
Mano.jpg Torde inte bero på perspektiv förvrängning eftersom man t.e.x. tydligt kan se att vinkeln mellan 1 och 2 är större än mellan 2 och 3. Därför funderar jag på om det bästa vore att ta vinkeln mellan 2 och 12 som utgångspunkt. så att maxtrycket 12 kg/cm2 hamnar exakt på skalan. Det innebär ju att visaren kommer något utanför skalan vid 25 kg/cm2, men det borde ju inte ha någon betydelse eftersom det trycket ju knappast skulle visas i Trainz i all fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ah, jag antar att du fattade att man kan extrapolera skalan åt andra hållet, över 12 kg/cm² på samma sätt som jag visade för under 1 kg/cm².
![]() Ser ut att vara en inexakthet när man ritat graderingen på manometertavlan, för det är ju som du säger väldigt tydligt att 1-2 inte har samma vinkel som resten av skalan. Skalorna på manometrar ser rätt handritade ut, så det kan nog vara lite dragningar hit och dit. Jag tycker att det låter som helt rätt approach att se till att 12 kg/cm² hamnar rätt på skalan då det lär vara runt det gradtal man använder mest. (Särskilt på pannmanometern, ånglådemanometern är kanske intressantare att få det mer noga runt 2-8 kg/cm²) Jag vet inte hur exakta manometrar i ånglok faktiskt är, men jag skulle tippa på att de nog inte är så ovanligt att de kan visa något hekto eller så fel. ![]()
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]() Citat:
![]() Nu går ju manometrar att ganska "enkelt" kalibrera, men det är inte alla som vågar pilla i en manometer för risken att skada lödningar m.m. Sedan gällande skalan på manometern så kan utformningen bero på hur bourdonröret och mekanismen inuti ser ut.
![]() Senast redigerad av rely den 2021-05-26 klockan 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|