![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Länge sedan jag visade något här.
![]() ![]() Jag kollade i 1935 års utgåva av Särtryck 77 och där kan man se att det fanns följande: 7 st Os med bromskuren kvar och tryckluftsbroms system Kunze Knorr G (KKG) 1025 st Os med bromsplattform och KKG-broms 747 st Os med KKG-broms, men utan vare sig plattform eller kur 5 st Os med bromskuren kvar och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 549 st Os med bromsplattform och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 1928 st Os helt obromsade med enbart tryckluftsledning Så alla Os-vagnarna kunde gå i tryckluftsbromsade tåg 1935, men det var bara runt 42% av vagnarna som hade tryckluftsbroms. Här var det bara 12 Os-vagnar som hade kvar sin gamla inbyggda bromskur från den handbromsade N3/NN3 tiden. Modellen av vagnen har fått tryckluftsbromscylinder av system Kunze-Knorr G (KKG) vilket var en av de vanligare systemen för godsvagnar hos SJ. Vad jag sett fick alla Os vagnar som hade tryckluftsbroms detta bromssystem. Det fanns även andra, så som Westinghouse, New York och (enkammar) Knorr för att nämna några. Dessa fungerade att koppla ihop i samma tåg, men hade lite olika beteenden, särskilt vad gällde luftförbrukning och möjligheten av gradvis lossa bromsen. Har även lagt till lite mer detaljer, så som de korta kedjor som håller fast lämmarna i deras nedre kant, så att de kunde både vikas inåt i vagnen när man transporterade exempelvis timmer, och utåt, fritt hängande i kedjorna, vid lastning. Svårt att sluta lägga till detaljer, varje gång man kolla på modellen ser man något nytt som saknas ![]() ![]() SJ Os med bromsplattform och tryckluftsbroms ![]() SJ Os med broms, underrede med Kunze-Knorr-bromscylindern och dess tryckluftsbehållare mellan ramarna. Uppe vid ramen, mellan bromscylindern och högra hjulet ser man omställningsveven för Tom/Lastad vagn för att reglera hur hårt vagnen bromsas. Nu har jag skjutit upp det trista UV-unwrappandet så länge jag kan med denna vagnen, så får se om jag orkar ta tag i det, eller om jag byter tillbaka och bygger vidare på Hs-vagnen.. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|