Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-07-03, 00:20   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Det där var längre än jag trodde..


Eftersom miljön i stort sett är färdig mellan Mariefred och Åkers Styckebruk passade jag på att dra spåren ner till Strängnäs. Tog några timmar, men nu ligger de där de ska, nästa steg blir att justera höjden, men det tar vi nån annan gång! Man hinner ju med en den när man sitter hemma med förkylning, den saken är säker!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-07-03, 08:24   #2
Nils-Erik_Barklund
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Standard

Jag gillar det du gör. Imponerande.
Nils-Erik_Barklund besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-03, 10:56   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Snyggt! Kul med den gamla bilden du hittade! Nog har det hänt grejer, både bättre spel och ännu skickligare banbyggare!

Bra att du håller igång och inspirerar oss andra! Jag hoppas att jag själv snart ska få lite mer tid för Trainz igen, det var alldeles för länge sedan jag pysslade med mina godsvagnar.

Hoppas förkylningen håller i sig!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-03, 17:27   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Tack hörni, och Trainz är ju en såndär våg-grej, upp och ner, och har så gjort sedan jag började 2009. Men en sak är så himla kul, även om man inte pillar på Trainz så ofta, så verkar ju folk fortsätta kolla till forumet

Idag har det gått som en vals, allt spår är nu höjdanpassat hela vägen till Strängnäs, och jag började bygga på första stationen efter Åkers Styckebruk, Valsberga. På de flesta bilderna som finns så är mötesspåret borta, men kontaktledningen kvar. Men på 60-talet låg fortfarande spåret där verkar det som. Så här kommer en snygg T-semafor pryda stationen när jag kommit lite längre!





Tyvärr är förkylningen borta nu, så imorgon börjar verkligheten igen, men hoppas hitta lite tid åt Trainz ändå
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 07:50   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Lycka till med ditt finfina bygge.
Följer med spänning fortsättningen!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 15:22   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Byggde vidare på de andra stationer/hållplatser som fanns mellan Åkers Styckebruk och Strängnäs. Först Grundbro, som var en hållplats (och även linjeplats tidigare?) med ett grusgropespår. Det verkar dock ej ha varit i bruk på 60-talet. Och så Malmby, som var en station. Ulfhäll fanns också som linjeplats, men så långt har jag inte kommit än.


Vi börjar med Grundbro, här finns banan fortfarande kvar i form av Svealandsbanan. Man ser dock inte så mycket rester av stationen längre. I bakgrunden syns ett kort spår som gick till en grusgrop. På flygbilderna från 1960 så ser spåret ut att ej vara anslutet, så tänkte göra så i Trainz också, om inte nån har några andra uppgifter. Spåret syns inte på några av de bilder jag hittat från 70-talet.
(Spårplan 1943),(Spårplan 1978)
(Bild 1, 70-79)(Bild 2, 74), (Bild 3, första bilden, 74)



Nästa station är Malmby, med sidospår för last-&lossning av gods.
En lite större station än både Valsberga, och med modernare ställverk. Sidospåret försvann inte heller på 70-talet här, som det gjorde i Valsberga.
Lite bilder från Malmby kan ses här, om du stängt ner sista länken om Grundbro.
Blir dock inte klok på växeln som leder till en stoppbock och lastkaj som syns i bakgrunden, kan det verkligen ha sett ut sådär, eller gick spåret högst troligen bara rakt fram parallellt med huvudspåret?
(Spårplan 1978, här syns att växeln i norra änden försvunnit), (Ställverksplan(?))

Nej, nu ska jag strax vara Bgr på ett tåg till Göteborg för att sova där, så dags att göra sig redo!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-06, 00:19   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Slutet är nära?!

Nja, man kunde ju ha önskat, men detta är nog bara början än så länge. Hela sträckan Mariefred - Åkers Styckebruk är lika lång som hela sträckan Åkers Styckebruk - Strängnäs Så det är onekligen en hel del kvar att bygga! Men stationsmässigt börjar det blir klart, då jag idag satsat på att färdigställa spåren i Strängnäs. Väldigt nöjd än så länge!


Jämför med denna bild!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009