Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-02-15, 11:22   #1
HansK
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
Standard

Hej Korvtiger.
Tack för dina kommentarer och tack för länken https://www.sjk.se/tjanstetidtabelle...ens-jarnvagar/ - den kännde jag inte till!
Året 1919 är valt eftersom den bangårdsritning jag hittat är från 1919. Sen stämmer det rätt bra med den rullande materielen. Att jag valt att bygga Uppsala är för att jag bott i Uppsala sedan 2020 så det har varit ett sätt att "gräva där man står".
För persontågen i filmen "Bergsbrunna - Uppsala 1919" har jag följt tidtabellerna i "Sveriges kommuniktationer" http://samlingsportalen.se/digitalt_...08_30_nr27.pdf
och normalplanen för 1925 på samma site. Så nu kan jag kolla mot en normalplan för 1919! Och jag kan se att det skiljer sig en del.
Tågen i filmen är förmiddagståget P 102 från Stockholm mot Bräcke med ankomstid 10.00 till Uppsala och det möter nattåget från Norrland St 21 med ankomsttid 10:08. Så tågmötet har ägt rum. (Även om väntetiden är förkortad i filmen).
En fundering jag haft är vilka godståg som körts och deras vagnordning. Men jag antar att det får man fantisera om.
Hälsningar
Hans
HansK besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2024-02-16, 10:45   #2
HansK
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
Standard

Tjänstetidtabellen innehåller massor av information! Även godståg! Vilka lok som använts, antal axlar och hastigheter.
Vad jag kan se användes följande lok i persontågen: B, Cc och Ke.
I godstågen: Kd och Tb.
Jag har B lok, Ke 715.
Mycket att fundera på.
HansK besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-16, 15:02   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Vilket imponerande bygge! Är det dina egna 3D-modeller som du använt? Plattformstaket i Uppsala har du fått till riktigt bra. Känns väldigt "klassiskt".
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-20, 14:06   #4
HansK
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Vilket imponerande bygge! Är det dina egna 3D-modeller som du använt? Plattformstaket i Uppsala har du fått till riktigt bra. Känns väldigt "klassiskt".
Tack Joakim. Ja det är egna 3D-modeller på stationen och de flesta husen i staden. Uppsala Centralstation invigdes 1866 och hade då en banhall. Den revs och 1918 byggdes de plattformstaken som syns i min modell. Dessa var kvar ända tills nuvarande ombyggnad 2010-11. Det finns en ritning så det underlättade.
HansK besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 12:21   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Hade tänkt att fråga om byggnaderna, om det bara var repaints, eller helt egna 3D-modeller. Tjusigt! Flera av dem känns ju igen än idag!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-18, 14:48   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HansK Visa inlägg
Tjänstetidtabellen innehåller massor av information! Även godståg! Vilka lok som använts, antal axlar och hastigheter.
Vad jag kan se användes följande lok i persontågen: B, Cc och Ke.
I godstågen: Kd och Tb.
Jag har B lok, Ke 715.
Mycket att fundera på.
Vad gäller uppräknade ånglok så finns ångloket C 419 under fliken Trainz-Downloads.
Lite historia om loket:
Byggt 1892 av Nohab.
Byggdes om från våtånglok (Cc) till överhettare 1921 (Cd)
1942 omlittererades alla kvarvarande ånglok av denna typ till C.
C 419 skrotades 1956.
Inom parentes så gick loket på SNJ under 30-talet. Loket var då köpt av SNJ.
När jag kollade vår download sidan så märkte jag att sidan ej blivit uppdaterad med senaste version, som istället ligger på N3v:s DLS.
Jag uppdaterar nu så att senast version av loket hamnar på vår hemsida.

Vad gäller Kd så finns KA 692 under downloads och då på sidan 2.
Lite historia om KA loket:
Byggdes 1901 i Falun som dess nummer 1. Kolla tillverkarskylten på modellerade 692.
Typ Kd.
Omlittererades till KA 1947.
Under åren 1928-1947 Ka och K.
Finns nu hos JVM i Gävle och är funktionsdugligt.

Finns att ladda ner under Trainz downloads och nu på sidan 2.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-20, 13:54   #7
HansK
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
Standard

Hej vovven47!
Tack för tipsen! Ka 692 och C 419 är perfekta!
Hälsningar
Hans
HansK besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009